Bukefalos 28 år!

Ge penicillin kapsel tablett till katt

mackan

Trådstartare
Hur gör ni då, jag behöver tips om en human och säker teknik.

Min kisse har opererats och fått penicillin. Den första veckan var det penicillin i tablett form som var lätt att hacka och bara blanda med lite räkost så åt hon det glatt och villigt.
Nu har jag tyvärr varit tvungen att få en annan antibiotika till henne då den första inte var tillräckligt stark för att hindra en infektion.... denna typ kommer i kapsel. Kapseln går att bryta och strö ut pulvret, men det smakar tydligen oerhört illa, och hon vill inte äta det med ngt alls.
Kapseln är dessutom STOR. Hur ska jag kunna få henne att svälja en sån :cry: Det är en väldigt liten katt storleksmässigt och hon ska ha 2 ggr om dagen i 7 dagar framåt, så jag ser inte fram emot att skrämma henne eller orsaka obehag :(

jättetacksam för hjälp.
 
Sv: Ge penicillin kapsel tablett till katt

Kan du slamma upp innehållet i kapseln? Isåfall kan du gå till apoteket och be om en alvedonspruta för barn och blanda innehållet med något lite trögflytande och droppa in det långt bak i munnen mot kinden.
Katten lär väl inte gilla det direkt men får förhoppningsvis i sig det ändå.
Kanske går det att blanda det med mjukost och lite vatten så att det blir trögflytande?!

Det är ju svårare att spotta ut något som är trögflytande än något som är helt rinnande.

Det är ett aber med kapslar för medicinen är ju i kapslar just eftersom medicinen smakar så fruktansvärt illa:crazy:

Var bara försiktig så att katten inte sätter i halsen:crazy:

Hela kapslar skulle jag inte våga ge, det är lätt att de fastnar i en liten katthals.
 
Sv: Ge penicillin kapsel tablett till katt

När vår katt fick utskrivet kapslar så frågade jag vår vet om hon inte kunde visa hur i all världen vi skulle få i honom (katten) den. Tyckte dom såg hemskt stora ut :eek:

Så hon tog i alla fall ett stadigt tag i nackskinnet så huvudet böjs något bakåt och då öppnas munnen lite av sig själv så är det bara att peta in den så långt bak det går och sen hålla munnen stängd tills dom sväljer. Låter kanske brutalt men det går på två sekunder och funkar skitbra tycker vi här hemma som har en katt som ätit kortison i över tre månader nu!
Men det gäller att på in tabletten långt bak!

Och vet sa också att det inte va nån fara för dom att svälja så stort.

Lycka till!
 
Sv: Ge penicillin kapsel tablett till katt

Öppna kapseln och blanda ihop pulvret med en halv tesked smör (funkar säkert med kaviar el. likn. också), smeta sedan detta PÅ katten.
Hur illa det än smakar så kommer katten att slicka i sig detta för att bli av med kletet från pälsen.

Kanske inte idealiskt att mata en katt med smör med det är ju under begränsad period.
Det var min vet som jag mig rådet när en av mina katter var tvugnen att få liknande tabletter ett tag efter en olycka.
 
Sv: Ge penicillin kapsel tablett till katt

Det är inte säkert att det är bra att dela en kapsel.
Det finns en ingivare på apoteket som kan fungera bra annars är mizzmarias råd alldeles perfekt, nackskinn, böj bakåt och evemtuellt om det är en grym katt lyfta upp frambenen, gör man det snabbt hinner de inte vara med.
 
Sv: Ge penicillin kapsel tablett till katt

Tack för alla svar.

Mimmipigg: Jag har fått OK från apoteket att det ÄR okej att dela kapseln och ge medlet i foder tex. så den biten är checkad : )

alla övriga så tackar jag för alla tips och jag önskar bara att de hade funkat så bra som det gjort för er.
katten blev helt galen. Helt skogstokig. Ändå hade jag henne inlindad i handuk och ett stadigt grepp, och kunde få in kapseln i munnen men när jag höll munnen stängd blev hon helt panikslagen och även fast det är en liten katt så gick det inte att hålla henne och då försökte jag ändå upprepade gånger, hon blev helt vansinnigt rädd och panik slagen. Hon har stygn på magen så det är inte läge att låta henne fara runt eller ens bli så rädd, hon ska ha morgon och kväll i åtta dagar så det är inte hållbart.

av ngn mirakulös anledning så åt hon idag pulvret i lite tonfisk, och det verkade funka. Jag ska till veterinären i morgon bitti för koll igen och ska då ta upp problemet. det är ju långt ifrån säkert att tonfisk funkar alla gånger, och hon MÅSTE få i sig medicinen, så jag hoppas veterinären kan råda och hjälpa mig.

tack återigen för alla snälla svar och tips.
 
Sv: Ge penicillin kapsel tablett till katt

är medicinen till katt? isf bör den ju inte vara så stor att den är farlig att sväljas. eller fråga i fall du kan få en likvärdig medicin men i mindre format?

jag brukar öppna munnen, lägga in medicinen längst bak på tungan och så tar jag en spruta med vatten och sprutar i munnen direkt efteråt så att medicinen får lite skjuts ner i magen. :)

är katten motsträvig så är det bra om någon kan hålla i den.
 
Sv: Ge penicillin kapsel tablett till katt

Så hon tog i alla fall ett stadigt tag i nackskinnet så huvudet böjs något bakåt och då öppnas munnen lite av sig själv så är det bara att peta in den så långt bak det går och sen hålla munnen stängd tills dom sväljer. Låter kanske brutalt men det går på två sekunder och funkar skitbra tycker vi här hemma som har en katt som ätit kortison i över tre månader nu!
Men det gäller att på in tabletten långt bak!
Lycka till!

Denna metod tycker jag också är den bästa, snabbt och enkelt. Och man har handen så att katten får svårt att nå en med tassarna. Man kan också stoppa ner kapseln med en pincett om man är rädd om fingrarna.
 
Sv: Ge penicillin kapsel tablett till katt

är medicinen till katt? isf bör den ju inte vara så stor att den är farlig att sväljas. eller fråga i fall du kan få en likvärdig medicin men i mindre format?

jag brukar öppna munnen, lägga in medicinen längst bak på tungan och så tar jag en spruta med vatten och sprutar i munnen direkt efteråt så att medicinen får lite skjuts ner i magen. :)

är katten motsträvig så är det bra om någon kan hålla i den.

Ja självklart är medicinen till katt : )
De är stora kapslar för henne - då hon är väldigt liten, smått huvud, liten storlek - allt är litet. att den är farlig att sväljas är den självklart inte, men det skiter katten i hon vill inte ändå och blir rädd. Jag tror inte storleken finns i annat format, för dosen är ganska hög, dvs det är massor med granulat i kapseln, så ngt mindre går inte att trycka in i den. den tidigare penicillin sorten hon fick var som sagt en tablett och då var problemet lika med noll, hon vill inte svälja piller ö.h.t men det fanns heller inget behov, för medlet smakade uppenbarligen ingenting och hon slickade i sig varenda smula glatt och ivrigt, blandat med lite räkost bara, och tiggde om mer.

jag ska som sagt till veterinären i morgon och ska se om andra alternativ finns till att lösa problemet som sagt. jag hoppas det. Någon kan tyvärr inte infinna sig hos mig 2 gånger varje dag i åtta dagar morgon och kväll för att hjälpa mig hålla katten.
 
Sv: Ge penicillin kapsel tablett till katt

tänkte bara på att ibland skriver man ut medicin som är för människor och det kunde förklara stora kapslar.

men kolla om du inte kan få en annan sorts penicillin. om inte det går så kanske du kan spruta som sista utväg? hoppas det löser sig!
 
Sv: Ge penicillin kapsel tablett till katt

Hur man ger sin katt ett piller...
Lyft upp katten och håll den i ditt armveck så som du skulle hålla ett spädbarn. Placera höger hands pekfinger och tumme på vardera sidan om kattens mun och tryck försiktigt på kattens kinder, håll samtidigt pillret i handflatan. När katten öppnar sin mun, låt pillret rulla in i munnen. Låt nu katten stänga sin mun så att den kan svälja i lugn och ro.
Ta upp pillret från golvet och hämta fram katten från bakom soffan. Låt katten ligga i ditt armveck igen, och upprepa proceduren från punkt 1.
Hämta tillbaka katten från sovrummet, och släng det uppblötta pillret.
Ta fram ett nytt piller ur folieförpackningen, håll katten i vänster arm och håll i baktassarna hårt med vänster hand. Tvinga upp käkarna och tryck in pillret längst bak i kattens mun med pekfingret. Stäng nu kattens mun och räkna till tio.
Fiska upp pillret ur akvariet och plocka ner katten bokhyllans översta hylla. Ropa in din make/maka från trädgården.
Ställ dig på knä och håll fast katten mellan dina ben, håll hårt om fram- och bakbenen. Strunta i om katten morrar. Be din make/maka att hålla fast huvudet samtidigt som du kör in en linjal i kattens mun. Låt pillret glida ner längs linjalen och gnid kattens struphuvud kraftigt för att sätta igång sväljreflexerna.
Plocka ner katten från gardinstången. Plocka ur ett nytt piller ur förpackningen. Gör en snabb anteckning om att köpa en ny linjal och att laga gardinerna. Sopa försiktigt upp skärvorna från de krossade porslinsfigurerna som stod i fönstret och lägg dem åt sidan för reparation.
Vira in katten i ett badlakan och be maken/makan att ligga uppe på katten så att dess huvud sticker fram ur armhålan. Lägg pillret i ett sugrör, tvinga upp kattens mun med en penna och blås i sugröret.
Läs på etiketten så att du försäkrar dig om att pillret inte är skadligt för människor. Drick ett glas vatten för att skölja bort den äckliga smaken. Sätt på ett plåster på din makes/makas arm och tvätta bort blodet från mattan med kallt vatten och såpa.
Hämta katten från grannens trädgårdsbod. Hämta ännu ett piller. Stoppa in katten i ett köksskåp och stäng dörren så att endast huvudet sticker ut. Tvinga upp munnen med en matsked och skjut in pillret i kattens mun med ett gummiband.
Hämta en skruvmejsel ur garaget och sätt tillbaka skåpsluckan på sina gångjärn. Sätt på ett skyddsförband på din kind. Ring din husläkare och fråga när du tog din senaste stelkrampsspruta. Släng din nedblodade T-shirt och hämta en ny i garderoben.
Ring brandkåren och be dem plocka ner katten från trädet på andra sidan gatan. Be din granne om ursäkt för det demolerade staketet. Hämta det sista pillret ur foliepaketet.
Surra ihop kattens framben med bakbenen med ståltråd och fäst stadigt till ett ben på matrumsbordet. Hämta dina skinnskodda trädgårdshandskar i verktygsboden. Tryck in pillret i kattens mun och följ upp med en stor bit oxfilé. Håll huvudet vertikalt och spola ner en till två liter vatten för att skölja ner pillret.
Be din make/maka att köra dig till akuten. Sitt tyst och snällt medan doktorn syr ihop dina fingrar med tolv stygn och plockar ut resterna av pillret ur ditt högra öga. Åk förbi möbelbutiken på vägen hem och beställ ett nytt matsalsbord.
Ring Blå Stjärnan och be dem hämta katten. Kolla med ditt lokala zoo hur mycket en hamster kostar.

:rofl:
 
Sv: Ge penicillin kapsel tablett till katt

tänkte bara på att ibland skriver man ut medicin som är för människor och det kunde förklara stora kapslar.

men kolla om du inte kan få en annan sorts penicillin. om inte det går så kanske du kan spruta som sista utväg? hoppas det löser sig!

Tack :bow:
Det är nog kanske ingen absurt stor kapsel för en annan katt, men hon är så liten, och eftersom hon dessutom verkar vara typen som reagerar starkt om man försöker tvinga henne äta ngt, så funkar det inte :(
ang. annan sort så Tyvärr fanns inga alternativ, eftersom hon svarade dåligt på förra sorten, så måste det vara denna och den finns bara i kapsel.
Har dock haft tur och det visar sig att kisse faktiskt äter granulatet om jag delar kapseln och ger i lite lite tonfisk. tydligen döljer det smaken, förutsatt att jag är snabb och inte låter granulatet absorbera sig, utan ger kisse direkt. Har funkat klockrent nu i flera dagar och jag hoppas det håller i sig, för det är enda sättet att få i henne tydligen.
 
Sv: Ge penicillin kapsel tablett till katt

Jo jag har sett dendär, den är rolig men kanske inte just för mig just i detta fallet då kisse är alvarligt sjuk och verkligen måste få i sig sin medicin. :(
men tack jag förstår att du inte menade ngt illa.
 
Sv: Ge penicillin kapsel tablett till katt

Såhär gjorde jag med min katt (lite knepig var han allt).

1. Satte mig på knä.
2. Tog katten och låste fast honom mellan låren/knäna.
3. Tog pillret i handen.
4. Öppnade munnen på honom och la in pillret så långt in som det gick.
5. Stängde munnen försiktigt och sen kliade honom frenetiskt på halsen/strupen så att han skulle svälja.
6. Efter han svalt fick han det han tyckte var bäst i världen! TONFISK :D

Han gick aldrig på det där med att lägga medicin i maten, men din verkar tycka det är ok, hoppas det fortsätter så! Min katt var ju ganska stor så det förenklade nog pillerintryckandet också, förutom att han var stark. En stor herre som inte alls var överviktig men vägde 7 kg och fick ha valptratt på sig för kattratten var för liten :angel:

Alltid jobbigt när katter är sjuka, hoppas hon kryar på sig!
 
Sv: Ge penicillin kapsel tablett till katt

Tack.
Jag önskar att det funkade så lugnt som du beskriver,och även flera andra, att katten är så lugn. Min får tok panik bara man fått in pilret och försöker hålla munnen stängd och få henne att svälja.

det har gått fortsatt bra med att blanda penicillinet i maten. men det kräver en massa engagemang, joxande och trugande. Men hon har varit duktig, och jag avrundar samt ger lite räkost emellan, då kommer hon igång igen och äter klart på penicillin och tonfisk klick blandningen.

Tack, jag håller alla tummar och önskingar att hon tillfrisknar nu. Hon äter och dricker iallafall duktigt.

:bow:
 
Sv: Ge penicillin kapsel tablett till katt

Bra att det går åt rätt håll! Min var inte såå lugn men han fick inte panik, han försökte mest krångla sig ur greppet.

Vad är det som har hänt med din? (om du vill berätta)
 
Sv: Ge penicillin kapsel tablett till katt

Jag ger min pencellin just nu och min kisse är en rejäl duns på 8kg.
Bestämd hane med andra ord.

Jag passar på och tar han när han sover. Må vara elakt kanske, men det funkar.
Smyger in med pillret i handen, smeker kissen lite, öppnar munnen, i med tabletten, stänger igen munnen och smeker på halsen...

Går på några sekunder och kattafan hinner lixom aldrig vakna upp och fatta vad som händer innan allt är klart. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp