Bukefalos 28 år!

Ge svar på tal

Korall

Trådstartare
Hur blir man bättre på att ge svar på tal? I livet är det omöjligt att inte ha dryga personer omkring sig någonstans. Och bara ta emot gör att man känner sig minimerad som person. Hur blir man bättre på att bli rapp i käften när man får dryga kommentarer?
 
Hur blir man bättre på att ge svar på tal? I livet är det omöjligt att inte ha dryga personer omkring sig någonstans. Och bara ta emot gör att man känner sig minimerad som person. Hur blir man bättre på att bli rapp i käften när man får dryga kommentarer?

Jag är snabb i hjärnan och van att argumentera, det gör att jag nästan alltid har sista ordet.
Ett tips är att bemöta dryghet med frågor, det gör att du slipper svara.
Eller med en kraftigt överdriven sammanfattning á la svensk politik/Bukefalos när det är som sämtst, som typ "Jaha, så du tycker alltså att _____ är _____? Vad intressant, det trodde jag verkligen inte om dig."
Eller bara med ett enkelt konstaterande "Det var det dummaste/fånigaste/löjligaste jag har hört."
 
Jag tycker det mest effektiva sättet att bemöta dryghet är att inte ta åt sig det minsta utan bara fortsätta vara trevlig och glad. Då blir personen osäker och känner sig troligtvis dum.

Det är svårt när man känner sig förminskad av kommentarerna. Hittils har jag bara lett och nickat och svarat "javisst". Men de slutar ju inte för det.
Det är kommentarer som att jag har det förbaskat bra som deltidssjuk/deltidspensionär. Precis som att jag Vill jobba deltid. Som att jag Valt min sits. Som får gå hem efter en halv dag. Jag känner mig säkert inte alls utanför när jag går hem.
 
Det bästa är om man kan komma på några standardsvar som funkar i dom flesta situationer.

Kan gärna vara lite kryptiska svar som kräver lite tankearbete av den andre personen. Detta gör att det blir svårt för den andre att svara tillbaka.

Tex: Man rycker lite på axlarna säger "Ja, ja och vackrast av dom alla är dumheten".
 
Det är svårt när man känner sig förminskad av kommentarerna. Hittils har jag bara lett och nickat och svarat "javisst". Men de slutar ju inte för det.
Det är kommentarer som att jag har det förbaskat bra som deltidssjuk/deltidspensionär. Precis som att jag Vill jobba deltid. Som att jag Valt min sits. Som får gå hem efter en halv dag. Jag känner mig säkert inte alls utanför när jag går hem.
"Men vad trevligt att du tycker det, jag byter mer än gärna med dig!"
Sedan är det lättare sagt än gjort, speciellt när det är något som kan vara så känsligt som sjukskrivning. Kram!
 
"Men vad trevligt att du tycker det, jag byter mer än gärna med dig!"
Sedan är det lättare sagt än gjort, speciellt när det är något som kan vara så känsligt som sjukskrivning. Kram!

Jag får ofta kommentaren innan jag ens hunnit svara att De gärna hade velat byta med mig och få gå hem efter en halv dag. Men problemet i sig är jag att jag sällan ha svar på tal. Det är det Jag måste jobba med. Skaffa mig standardsvar, gärna lite halvdryga, så det blir lite stumma. Där svaret inte är så självklart.
 
Jag får ofta kommentaren innan jag ens hunnit svara att De gärna hade velat byta med mig och få gå hem efter en halv dag. Men problemet i sig är jag att jag sällan ha svar på tal. Det är det Jag måste jobba med. Skaffa mig standardsvar, gärna lite halvdryga, så det blir lite stumma. Där svaret inte är så självklart.
Hur öppen orkar du vara om varför? Ett förslag kan ju vara att svara "Ja, vi kan gärna byta, tyvärr skulle ju [valfri krämpa] ingå också".
Ett alternativ kan ju också vara "Tyvärr tror jag inte att mina skor passar dig". Eller (återigen om du orkar vara öppen med problemet. "Ja, visst är det skönt, bara gå hem och njuta av [valfri krämpa]".
 
Säkert nåt de säger av oaktsamhet och inte illvilja? Du får väl svara att du gärna byter men då får de ta hela paketet med sämre ekonomi fysiska begränsningar och allt?
 
"Trevligt/roligt/tråkigt att du känner så, jag är dock inte av samma åsikt/har andra erfarenheter som jag mer än gärna delar med mig av :) "
 
"
Hur öppen orkar du vara om varför? Ett förslag kan ju vara att svara "Ja, vi kan gärna byta, tyvärr skulle ju [valfri krämpa] ingå också".
Ett alternativ kan ju också vara "Tyvärr tror jag inte att mina skor passar dig". Eller (återigen om du orkar vara öppen med problemet. "Ja, visst är det skönt, bara gå hem och njuta av [valfri krämpa]".

"Ja, vi kan gärna byta, mot att du tar mina handikapp och krämpor också, så kan jag istället jobba och dra in pengar"
 
Säkert nåt de säger av oaktsamhet och inte illvilja? Du får väl svara att du gärna byter men då får de ta hela paketet med sämre ekonomi fysiska begränsningar och allt?
"Jag byter gärna, men då får du vara beredd att byta ner dig ekonomiskt också, så kan jag istället få byta upp mig"
 
Jag är rätt rapp i käften men om det finns en chans att personen inte menade att vara otrevlig väljer jag dock hellre att tro att det är så och låtsas som ingenting.
Är det uppenbart att personen är otrevlig/nedvärderande/kränkande ger jag om jag kan "svar på tal" som skämtsamt men tydligt markerar att jag inte uppskattar vad hen sa men ändå ger henom en utväg att skratta/byta samtalsämne. Jag anser inte att jag har någon skyldighet att skämta bort eller tyst ta emot otrevligheter, så kommer jag inte på någon bra "comeback" talar jag kort och rakt om att jag inte uppskattar vad hen sa och varför. Jag ser ingen anledning att "ge igen" med elaka/dryga/taskiga rappa kommentarer, då är jag ju inte bättre själv.
 
Det är svårt när man känner sig förminskad av kommentarerna. Hittils har jag bara lett och nickat och svarat "javisst". Men de slutar ju inte för det.
Det är kommentarer som att jag har det förbaskat bra som deltidssjuk/deltidspensionär. Precis som att jag Vill jobba deltid. Som att jag Valt min sits. Som får gå hem efter en halv dag. Jag känner mig säkert inte alls utanför när jag går hem.

Jag kan tänka mig några olik alternativ. Vill man vara trevlig, men få personen att tänka till, så kan det fungera med att säga att "tyvärr blir jag aldrig ledig från min [krämpa/sjukdom/mitt handikapp], inte ens på semester och helger". Är man trött utav bara h*****e på att få frågan går det också bra att leende stirra på personen en stund och sedan säga "Ursäkta?". Eller helt enkelt: "Förlåt, antydde du just att jag har det lite bättre som är halvtidssjukskriven?"

Jag vet inte varför, men jag blir väldigt illa berörd av att människor antyder att den som är sjuk eller har ont på något sätt drar fördelar av sin situation.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 240
Senast: ako
·
Juridik & Ekonomi Jag har ett vanligt banklån och en nära nog fullt utnytttjad kontokredit på banken, där båda har rätt pissig ränta, för att tala...
Svar
3
· Visningar
576
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 204
Senast: Hajfisk
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 642
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp