Ge upp eller fortsätta kämpa?

Majorskan

Trådstartare
För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över huvud taget.
Importerades tidigare i år som femåring till en nioårig ryttare och det var inte direkt någon framgångshistoria. De var tveksamma till om han ens var inriden.

Så jag åker ut och provrider. Visst är han inriden. Känslig för hjälper och svarar fint. Det är inte det som är problemet. Problemet är hantering, utrustning och miljön. De är rädda för honom. Han är rädd för i princip allt i miljön omkring. Kan ej ledas mellan hage och stall av dem utan att han springer över dem totalt. Kan inte stå uppbunden i stallgången. De har haft honom med till två av de ridhus som finns på orten men han är mer eller mindre bannlyst därifrån. Han är välkommen när de kan hantera honom. Ingen tränare vill komma till dem då stallet är dåligt och det varken finns ridbana eller ridhus att tillgå. Endast en lerig hage.

Så jag har fortsatt att komma ut till dem. Köpt ett bett i lagom storlek, bytt sadel då den andra satt riktigt illa, tagit dit hovslagare för verkning av hovar etc. De har ingen koll alls på sådant själva.

Men vi kommer liksom inte vidare. Han går att rida och leda för hand. Men trots att vi gått förbi de där kossorna närmare 50 ggr nu är det samma visa. Det räcker med att det blåser lite för att han ska gå igång. Ett löv på marken, en fågel på andra sidan klövervallen mm. Han försöker direkt att sticka hem och för att inte tappa honom helt får jag styra upp honom på krympande volt. Det känns som att vi bara rider runt i cirklar, vilket vi också gör.
När han känns avslappnad går vi bakåt eller framåt. Det går 4-5 steg och så ser, hör han eller känner lukt av något och börjar dansa. Han tappar fokus på allt annat än det som skrämmer honom och vet knappt var han sätter hovarna. Även om jag leder honom. Ibland låtsas han vara avslappnad och börjar beta gräs precis vid kossorna men rätt vad det är så exploderar han. Rakt upp i luften, skriker, frustar, kastar sig fram och tillbaka.

Det blir ju inte mycket till motion. Och jag åker ut 3-4 ggr i veckan. Men då har han ju stått ett par dagar, betat gräs, ätit hö, halm och fått 0.5 kg kraftfoder dagligen på det. De vill inte ta bort kraftfodret.

Alla hästarna i stallet är unghästar och det finns ingen äldre, tryggare häst som kan gå med.

Med dessa förutsättningar känns läget låst och jag är beredd att ge upp. Men jag tror att en flytt till ett stall med äldre hästar, bättre stall och hagmiljö samt möjlighet till ridbana/ridhus skulle göra utgångsläget bättre. Samtidigt vill jag inte lämna honom i sticket. Han har helt klart potential men där han är nu finns inte förutsättningar. Jag har ju blivit någon slags medryttare oavsiktligt. Tycker synd om honom helt enkelt. De har frågat om jag vill ha honom på foder. Tvekar dels pga ekonomi men också för att jag inte vet om det är det här jag hade valt för egen del. Om jag skulle ta honom på foder vill jag flytta honom asap. Men jag kanske har helt fel i min analys av miljön. Känns bara så osäkert att rida en sådan rädd ponny ute i en miljö där allt får honom att gå i luften. Jag vill inte bli skadad men det känns som att det bara är en tidsfråga.
Har ridit många unghästar men han är lite extrem i sina reaktioner.

Hur hade andra hästmänniskor tänkt kring situationen?
 
. Men jag tror att en flytt till ett stall med äldre hästar, bättre stall och hagmiljö samt möjlighet till ridbana/ridhus skulle göra utgångsläget bättre.

Hur hade andra hästmänniskor tänkt kring situationen?

1: är den frisk och hel?
2: det fetmarkerade. Jag tänker som du tänker där, att ska det överhuvudtaget gå att ge det en ärlig chans så krävs det förutsättningar som ger möjligheten. Riktiga ridbanor, ett schysst och tryggt sällskap, gynnsam miljö med kunniga människor osv.
Vidare, om hästen ÄR frisk och hel, hade jag släppt att ponnyn ska bli en käck barnponny för ett litet barn, satsat på miljön runt omkring och så tagit hjälp - kanske skickat den till någon som är riktigt duktig på såna här, och efter det jobbet, sålt den till en mer rutinerad ryttare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Är det så låst att ägarna inte vill ta bort 0,5 kg kraftfoder så är det låst.

Jag hade velat få ponnyn gratis . Allt annat är orimligt eftersom nivån på ägarna verkar vara att kraftfodergivan inte ens får diskuteras. Dock, men, men , men jag äger egna hästar och har alldeles för mycket med ens dem. Jag skulle Egentligen behöva medryttare så jag saknar inte hästar.

Hade jag varit ung och inte haft egen häst. Nja jag vet inte fodervärd är krångligt. Det är bättre för en häst att ha en ägare och skötare och ryttare som en person.

Jag tycker att tänker de på ponnyn så ska de ge ponnyn till dig, dvs sälja den till dig för en krona eller något.
 
För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över huvud taget.
Importerades tidigare i år som femåring till en nioårig ryttare och det var inte direkt någon framgångshistoria. De var tveksamma till om han ens var inriden.

Så jag åker ut och provrider. Visst är han inriden. Känslig för hjälper och svarar fint. Det är inte det som är problemet. Problemet är hantering, utrustning och miljön. De är rädda för honom. Han är rädd för i princip allt i miljön omkring. Kan ej ledas mellan hage och stall av dem utan att han springer över dem totalt. Kan inte stå uppbunden i stallgången. De har haft honom med till två av de ridhus som finns på orten men han är mer eller mindre bannlyst därifrån. Han är välkommen när de kan hantera honom. Ingen tränare vill komma till dem då stallet är dåligt och det varken finns ridbana eller ridhus att tillgå. Endast en lerig hage.

Så jag har fortsatt att komma ut till dem. Köpt ett bett i lagom storlek, bytt sadel då den andra satt riktigt illa, tagit dit hovslagare för verkning av hovar etc. De har ingen koll alls på sådant själva.

Men vi kommer liksom inte vidare. Han går att rida och leda för hand. Men trots att vi gått förbi de där kossorna närmare 50 ggr nu är det samma visa. Det räcker med att det blåser lite för att han ska gå igång. Ett löv på marken, en fågel på andra sidan klövervallen mm. Han försöker direkt att sticka hem och för att inte tappa honom helt får jag styra upp honom på krympande volt. Det känns som att vi bara rider runt i cirklar, vilket vi också gör.
När han känns avslappnad går vi bakåt eller framåt. Det går 4-5 steg och så ser, hör han eller känner lukt av något och börjar dansa. Han tappar fokus på allt annat än det som skrämmer honom och vet knappt var han sätter hovarna. Även om jag leder honom. Ibland låtsas han vara avslappnad och börjar beta gräs precis vid kossorna men rätt vad det är så exploderar han. Rakt upp i luften, skriker, frustar, kastar sig fram och tillbaka.

Det blir ju inte mycket till motion. Och jag åker ut 3-4 ggr i veckan. Men då har han ju stått ett par dagar, betat gräs, ätit hö, halm och fått 0.5 kg kraftfoder dagligen på det. De vill inte ta bort kraftfodret.

Alla hästarna i stallet är unghästar och det finns ingen äldre, tryggare häst som kan gå med.

Med dessa förutsättningar känns läget låst och jag är beredd att ge upp. Men jag tror att en flytt till ett stall med äldre hästar, bättre stall och hagmiljö samt möjlighet till ridbana/ridhus skulle göra utgångsläget bättre. Samtidigt vill jag inte lämna honom i sticket. Han har helt klart potential men där han är nu finns inte förutsättningar. Jag har ju blivit någon slags medryttare oavsiktligt. Tycker synd om honom helt enkelt. De har frågat om jag vill ha honom på foder. Tvekar dels pga ekonomi men också för att jag inte vet om det är det här jag hade valt för egen del. Om jag skulle ta honom på foder vill jag flytta honom asap. Men jag kanske har helt fel i min analys av miljön. Känns bara så osäkert att rida en sådan rädd ponny ute i en miljö där allt får honom att gå i luften. Jag vill inte bli skadad men det känns som att det bara är en tidsfråga.
Har ridit många unghästar men han är lite extrem i sina reaktioner.

Hur hade andra hästmänniskor tänkt kring situationen?


Det finns en massa betydligt mer lätthanterliga hästar därute... Dra inte på dig en massa problem i onödan. Det är min första tanke.

Tycker du om den och vill testa så visst kan du ta den på foder, men det är dyrt med uppstallning, och skaderisken är hög även med trygga stabila hästar.

Är det värt den ekonomiska och fysiska insatsen?
 
Jag hade inte tagit en häst på foder under de förutsättningarna. Om det går bra så höjer du värdet på någon annans ponny på egen bekostnad. Om det går dåligt finns det risk att de ser det som att det är du som misslyckats. Om du tror att du kan få resultat och är sugen på projektet tycker jag att du ska hitta en deal där du antingen köper ponnyn för dagsvärdet, dvs knappt något alls, eller att du utbildar den för försäljning, mot ersättning. Självklart då under förutsättningar att du får flytta hästen och fatta alla beslut om t ex foder.
 
Om du får köpa den för en billig summa - ja - flytta och träna den så blir det säkert bra. Men att du gratis ska träna hästen åt dem och att den sen ska tillbaka - risken är väldigt stor att den faller tillbaka i gamla vanor.
 
Köp ponnyn av dem istället för att ta den på foder. Varför vill de ens ha den kvar?

Sen tror jag inte att ett gammalt slitet stall är någonting hästen bryr sig om. Den tänker inte på skillnaden på ett fint stall och ett slitet och gammalt, däremot känner den ju givetvis av stämningar och om stämningen är dålig i stallet så ska den flyttas därifrån.
 
Jag hade velat ha bättre förutsättningar att ta igenom hästen i det jag begär. Ridhus, riktig ridbana. Kunna sätta upp löshoppningshinder, tömköra vettigt och komma igång med att låta hästen gå framåt, framåt, framåt.

När det funkar hade jag velat rida ut och framåt, framåt, framåt bakom en stensätter häst som bara går på.

SEDAN hade jag velat börja med lite djupare utbildning. Men jag hade nog också velat göra en ordentlig genomgång på klinik. Kollat synen t ex. Möjligen gett magnesium, en del skvättiga hästar blir bättre om de har ett magnesiumunderskott som blir reglerat.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Fiorano
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 279
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 240
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 956
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp