Ge upp sina egna hästar för att satsa på sitt barn…

16 år är ju ingen ålder, speciellt inte för en ponny. En del storhästar på elitnivå är ju i den åldern. Sen kan man kanske inte alltid tävla varje helg, men det kan man ju inte oavsett vilken häst/ponny man har. Jag förstår att din dotter har lite extra svårigheter på grund av sin diagnos, men hon kanske så småningom klarar av att få in rutiner för stallet och fixa mer på egen hand. Jag var 15 när jag köpte min häst och mina föräldrar är inte hästmänniskor. Jag redde alltså ut det mesta själv i den åldern. När jag sedan ville rida och tävla mer letade jag upp andra hästar att hjälpa till med.

Jag tycker inte att det är fel att du prioriterar ditt eget intresse också. Många barn och ungdomar har ju inte ens möjlighet att ha en egen häst alls, så på det sättet har ju din dotter det "bättre" än många andra som det är. Är ponnyn inte riktigt vad dottern vill ha så kanske ni ska fundera på att byta ponny? I och med åldern är det kanske läge att göra det ganska snart isåfall. Bara en tanke, jag förstår om ni vill ha kvar er ponny! Många hästar går ju också att utveckla mer än man tror från början, kanske kan dottern ändå komma upp en bit i klasserna med nuvarande ponny?

Jag räknar med att vår ponny kommer hänga i ett bra tag till. Men hon har tävlats aktivt i mååånga år nu. Jag vill att hon ska fortsätta vara i fin form och framförallt fortsätta tycka att det är roligt. Det funkar att åka som vi gjort nu. Jag formulerade mig nog lite tokigt. Tävla varje helg skulle ändå inte gå i och med att jag jobbar helg. Men dottern skulle nog gärna rida fler klasser per tävling. Hon vill helt enkelt få ännu mer rutin :). Hon vill också kunna träna mer hoppning för att bli bättre. Nu hoppar hon sin häst en dag per vecka. Kanske nått skutt någon mer dag i samband med markarbete. Men jag tycker det räcker så.

Hennes ponny hon har idag är inte dålig. Och det finns mer att ge, men ändå ingen häst för de högre klasserna.
Har själv föreslagit till dottern att den dag hon tycker att nu har vi nått taket i hoppningen så kan hon övergå till fälttävlan. Ponnyn är bra i terrängen också, men dressyren finns det verkligen potential till förbättring.
 
Vad har du för krav på din hästhållning och på livet i allmänhet? Kan du speca dem bredvid varandra och väga dem mot varandra? På så sätt ger du dig själv en möjlighet att se om du har realistiska krav utefter hela situationen.

Kraven på min hästhållning är väl att en ridhäst ska vara en ridhäst. Den ska inte bara stå och kosta pengar i hagen. Samtidigt som jag absolut inte känner att jag måste rida 6 dagar per vecka. Fyra dagar tycker jag är okej om jag ställer det i jämförelse med mina ambitioner och hur livet ser ut i övrigt. Jag vill inte tävla, men tycker själv om att träna och ha en fin trevlig ridhäst.

Och angående livet i övrigt så skulle det vara trevligt att kunna åka iväg på lite spontantripper inom landet på helgerna ibland. Annars älskar jag att ha hästar och livet vi lever.
 
Jag sålde mitt halvblod för snart 2 år sedan för att kunna hjälpa till med dotterns ponnyer istället. Jag hade då en unghäst i stallet (welsh cob) som jag hade tänkt skulle bli min framtida dressyrstjärna. Olika omständigheter gjorde att jag köpte tillbaka mitt halvblod i våras och blev tvungen att sälja unghästen 💔.
Det var jobbigt att sälja unghästen men samtidigt så har jag och halvblodet nu kommit igång lite igen så inget ont som inte har något gott med sig.

I perioder har min dotter tappat intresset, särskilt i vintras när det var kallt o besvärligt. Då stod jag med två ponnyer som jag tyvärr var för tung för att rida (mer än enstaka pass) och det var väl lite jobbigt att få allt att flyta på då. Jag tömkörde för att hålla igång dem.

Har inga direkta råd att komma med mer än att man liksom inte vet hur det blir i framtiden. Du har ju tur som kan rida C ponnyerna åtminstone. När jag varit utan ridhäst och bara hjälpt dottern med ponnyerna så har jag ändå tyckt att det har gett väldigt mycket. Vi har åkt tillsammans på tävlingar och gått banan ihop mm, allt sådant är väldigt roligt.

Nu är jag igång med ridningen igen och det är roligare än på länge!
 
För att vi skulle kunna ha det oavsett egen gård eller inte så skulle det innebära att jag skulle få hjälpa till att motionera hästarna också. Vilket jag i såfall är helt okej med. Jag kan rida c ponny storleksmässigt. Men det skulle inte gå så länge jag själv har egna hästar jag måste rida också.
Jag förstår. Men ditt huvudintressse är islandshäst väl?
För mig var ursprungligen idén att vi hade hästarna tillsammans och barnen kunde välja att rida och ev tävla dem båda, om de ville.

Men de ville ju något annat, och då blev lösningen som den blev.

Nåväl, det låter som om du har en bra plan, trots allt?

Den ponny din dotter har verkar ju vara så perfekt! Önskar mina barn hade haft en sådan!
 
Men dottern skulle nog gärna rida fler klasser per tävling. Hon vill helt enkelt få ännu mer rutin :). Hon vill också kunna träna mer hoppning för att bli bättre. Nu hoppar hon sin häst en dag per vecka. Kanske nått skutt någon mer dag i samband med markarbete. Men jag tycker det räcker så.
Man kan inte alltid får det som man vill. Visst kan man förstå om hon vill kunna rida fler klasser och hoppa mer, men man kan också lära sig en del om livet genom att förvalta det man har och låta det ta den tid det tar.
 
Jag räknar med att vår ponny kommer hänga i ett bra tag till. Men hon har tävlats aktivt i mååånga år nu. Jag vill att hon ska fortsätta vara i fin form och framförallt fortsätta tycka att det är roligt. Det funkar att åka som vi gjort nu. Jag formulerade mig nog lite tokigt. Tävla varje helg skulle ändå inte gå i och med att jag jobbar helg. Men dottern skulle nog gärna rida fler klasser per tävling. Hon vill helt enkelt få ännu mer rutin :). Hon vill också kunna träna mer hoppning för att bli bättre. Nu hoppar hon sin häst en dag per vecka. Kanske nått skutt någon mer dag i samband med markarbete. Men jag tycker det räcker så.

Hennes ponny hon har idag är inte dålig. Och det finns mer att ge, men ändå ingen häst för de högre klasserna.
Har själv föreslagit till dottern att den dag hon tycker att nu har vi nått taket i hoppningen så kan hon övergå till fälttävlan. Ponnyn är bra i terrängen också, men dressyren finns det verkligen potential till förbättring.
Hon kommer ju få rutin med åren. Det där låter ju helt normalt. Man tävlar max 2 klasser per tävling, hoppar en gång i veckan och tävlar lite sparsamt. Det räcker ju jättebra för att utvecklas 😊
 
Man kan inte alltid får det som man vill. Visst kan man förstå om hon vill kunna rida fler klasser och hoppa mer, men man kan också lära sig en del om livet genom att förvalta det man har och låta det ta den tid det tar.
Visst är det så och jag håller helt med.

Samtidigt så förstår jag att hon rycks med i den litegranna hets som råder. Många av hennes träningskompisar har mer än en ponny de aktivt tränar och tävlar. Ungarna de följer på instagram rider högsta klasserna och stallet är fullt av riktigt fina hästar. De är ofta sponsrade och har den bästa av bästa utrustningen. Och är de inte det så har väl andra ekonomiska förutsättningar helt enkelt.

Kan själv känna att jag också rycks med i hetsen. Jag skapade ju ändå tråden.

Men det är skönt att sätta ord på sina tankar och få ventilera och tänka om och tänka rätt :)
 
Visst är det så och jag håller helt med.

Samtidigt så förstår jag att hon rycks med i den litegranna hets som råder. Många av hennes träningskompisar har mer än en ponny de aktivt tränar och tävlar. Ungarna de följer på instagram rider högsta klasserna och stallet är fullt av riktigt fina hästar. De är ofta sponsrade och har den bästa av bästa utrustningen. Och är de inte det så har väl andra ekonomiska förutsättningar helt enkelt.

Kan själv känna att jag också rycks med i hetsen. Jag skapade ju ändå tråden.

Men det är skönt att sätta ord på sina tankar och få ventilera och tänka om och tänka rätt :)
Åh vad jag känner igen det...
 
Elitsatsning blir det inte. Det hästmaterialet vi har råd med kommer inte räcka. Dottern kan inte kunskapsmässigt ta fram en ung förmåga heller.
Tränandet är på en rimlig nivå nu. Kanske tom borde vara mer träningar i framförallt dressyren. Men det tar sin tid ändå. Jag jobbar obekväma arbetstider så jag är borta ett par kvällar per vecka. Jobbar även helgen (ja inte alla då).
Jag jobbar också kvällar och helger. Så redan där känner jag att mer än tävling på lokal/regional nivå blir det inte så länge jag måste köra och vara med.
Men tufft när kompisarna kör all in ... Men livet är ju orättvist.
 
Visst är det så och jag håller helt med.

Samtidigt så förstår jag att hon rycks med i den litegranna hets som råder. Många av hennes träningskompisar har mer än en ponny de aktivt tränar och tävlar. Ungarna de följer på instagram rider högsta klasserna och stallet är fullt av riktigt fina hästar. De är ofta sponsrade och har den bästa av bästa utrustningen. Och är de inte det så har väl andra ekonomiska förutsättningar helt enkelt.

Kan själv känna att jag också rycks med i hetsen. Jag skapade ju ändå tråden.

Men det är skönt att sätta ord på sina tankar och få ventilera och tänka om och tänka rätt :)
Jag förstår att det är lätt att ryckas med i hetsen, men samtidigt är det väl rimligt att anpassa sig efter de förutsättningar man har. Och jag personligen tycker inte att man ska behöva ge upp sitt eget intresse för att satsa allt på barnen, om det är möjligt att lösa det ändå.
Man får nog komma ihåg att det bara är ett litet fåtal som har ett helt gäng med ponnyer och tävlar på högsta nivå.
Jag vet att det finns ponnyföräldrar som belånar sina hus för att kunna köpa dyra ponnyer (flera hundra tusen) till barnen. Och de barn som har flera tävlingsponnyer får oftast hjälp med både skötsel och motionerande av dem för att kunna hålla igång dem utan att skolan blir lidande. Den biten ser man inte i instagraminläggen... Men jag tycker att det är helt galet!
 
Visst är det så och jag håller helt med.

Samtidigt så förstår jag att hon rycks med i den litegranna hets som råder. Många av hennes träningskompisar har mer än en ponny de aktivt tränar och tävlar. Ungarna de följer på instagram rider högsta klasserna och stallet är fullt av riktigt fina hästar. De är ofta sponsrade och har den bästa av bästa utrustningen. Och är de inte det så har väl andra ekonomiska förutsättningar helt enkelt.

Kan själv känna att jag också rycks med i hetsen. Jag skapade ju ändå tråden.

Men det är skönt att sätta ord på sina tankar och få ventilera och tänka om och tänka rätt :)

För det första: Jag kan förstå att man "rycks med" i hetsen, särskilt när man är ung och i viss mån även när man är förälder och vill sitt barns bästa. Men jag tycker att det i allra högsta grad ligger på föräldrarna att då vara förnuftets röst och dämpa hetsen, snarare än att spä på den och dras med själv också. Jag vill till och med påstå att det är ganska bra för barn att inte hela tiden få precis det de vill, utan att snarare få lära sig att det finns gränser, både ekonomiska och praktiska. Och att det krävs en ganska stor egen insats för att komma dit man vill. Dessutom bör det, tycker jag, finnas ett stort utrymme för att se hästen för den individ och familjemedlem den är - inte bara en tävlingsmaskin!

Jag har en dotter som nu är 21, och jag/vi har haft häst(ar) under hela hennes uppväxt. Men fram tills hon blev myndig så var det mina hästar, som hon var fri att rida, träna och tävla i den utsträckning hon ville (nästan, jag krävde att få rida ibland också ;)). Men alltså mina hästar som jag betalade för och som jag skulle kunna ha kvar själv om hon tröttnade. Vi hade en häst ända tills hon var 15, då vi köpte nummer två. "Nummer två" köptes visserligen till stor del till dottern för att hon skulle kunna träna och tävla i större utsträckning, men det var fortfarande min häst och jag hade behållit henne som min även om dottern hade slutat rida. För mig kändes det som en ganska stor trygghet att ha gjort det här valet - att veta att hästarna är mina och en del i familjen alldeles oavsett.

Jag har varit ganska "hård" med att jag inte bara är hästförälder utan också hästmänniska och ryttare själv. Det räcker inte för mig att stå bredvid och titta, jag vill rida själv också och det utrymmet har jag (och du, @Ajda ) all rätt i världen att ta. Det jag "offrat" för min dotters skull är möjligheten att rida för tränare - jag har betalat hennes träningar och därmed inte haft råd med egen träning (eller tävling). Men att sälja några hästar eller att själv lägga ridstövlarna på hyllan, det har aldrig någonsin funnits på kartan!

Nuförtiden har vi fler hästar, och också egen gård. Dottern har just lämnat young rider-åren bakom sig och påbörjat uppbyggnaden och utbildningen av sin nästa tävlingshäst, en 5-årig hingst. Vi har också haft erbjudande att köpa mycket, mycket dyrare, färdiga tävlingshästar, vilket i så fall skulle ha byggt på att vi sålde alla andra hästar, inklusive mina. Och jag har tackat nej. Dels för att jag inte vill vara utan mina hästar, som är mina vänner och familjemedlemmar, och dels för den stora press det faktiskt sätter på en ungdom att köpa den där hästen som redan gått SM med fantastiska resultat. Så mycket bättre då att så småningom få rida SM med en häst man tagit fram själv! (min dotter red SM i år på den häst vi köpte som "nummer två" för sex år sedan - sannolikt den enda hästen i den SM-finalen som kostat under 100 tusen i inköp)
 
Jag tycker absolut inte att du ska ge upp ditt intresse. Däremot som många skrivit att förenkla vardagen, skaffa medryttare osv. Kan inte barnets pappa ta några skjutsar och tävlingar ibland så du får mer tid med dina hästar och ditt eget intresse?
 
Visst är det så och jag håller helt med.

Samtidigt så förstår jag att hon rycks med i den litegranna hets som råder. Många av hennes träningskompisar har mer än en ponny de aktivt tränar och tävlar. Ungarna de följer på instagram rider högsta klasserna och stallet är fullt av riktigt fina hästar. De är ofta sponsrade och har den bästa av bästa utrustningen. Och är de inte det så har väl andra ekonomiska förutsättningar helt enkelt.

Kan själv känna att jag också rycks med i hetsen. Jag skapade ju ändå tråden.

Men det är skönt att sätta ord på sina tankar och få ventilera och tänka om och tänka rätt :)

Jag förstår att det är lätt för din dotter att ryckas med av hetsen och fina instagrambilder och att det är kompisar som har flera hästar. Tycker @Roheryn uttrycker det så bra att det är du som förälder som får vara förnuftets röst i detta!

Ett alternativ om pengarna finns kanske är att försöka få med din dotter i någon hoppgrupp på ridskola där hon rider ridskolehäst om hon vill hoppa mer? Då kan hon tävla klubbtävlingar på ridskola på någon annan häst än sin och det är ju en jättebra utveckling för henne om hon kan rida flera olika hästar i en grupp. Är bara en tanke från mig, kanske helt fel tänkt för er situation.
 
Jag tycker absolut inte att du ska ge upp ditt intresse. Däremot som många skrivit att förenkla vardagen, skaffa medryttare osv. Kan inte barnets pappa ta några skjutsar och tävlingar ibland så du får mer tid med dina hästar och ditt eget intresse?

Hennes pappa rycker in när jag inte kan. Men han står oftast för matlagningen hemma, roddar mestadels sonens intressen, sköter våra två hundar, hjälper till med läxläsningen osv. Så han har ju fullt upp han med.

Idag när jag kom hem från jobbet hade han och dottern tagit stallet utan att jag bett dem. Köpt ett nytt batteri till aggregatet och fixat allt. Det kändes guld värt.
Han tar stallet när jag ber honom. Men brukar inte ta det annars.
 
Du har fått många vettiga svar tycker jag. Ska bara tillägga en sak - köp en vattenslang! Du kan ju fråga stallägaren om det innan, men oavsett om du måste betala själv så är det SÅ värt det mot att kånka runt på vattendunkar. Jag lovar, du kommer aldrig ångra (annat än att du inte gjort det tidigare...). Särskilt om det går att förvara den så att den inte fryser på vintern och därmed kan användas hela året.

Själv kör jag med såna "vattenpåsar" som man lägger i skottkärran (finns på H**ks) om slangen fryser på vintern, även det är mkt smidigare än dunkar tycker jag, då de rymmer sisådär 80 liter.
 
Du har fått många vettiga svar tycker jag. Ska bara tillägga en sak - köp en vattenslang! Du kan ju fråga stallägaren om det innan, men oavsett om du måste betala själv så är det SÅ värt det mot att kånka runt på vattendunkar. Jag lovar, du kommer aldrig ångra (annat än att du inte gjort det tidigare...). Särskilt om det går att förvara den så att den inte fryser på vintern och därmed kan användas hela året.

Själv kör jag med såna "vattenpåsar" som man lägger i skottkärran (finns på H**ks) om slangen fryser på vintern, även det är mkt smidigare än dunkar tycker jag, då de rymmer sisådär 80 liter.

Ja, såna påsar är jättebra!
 
Kanske du är lite trött iom allt som varit med fölet? Tror nog det kommer kännas lättare när föl och sto skickas på lösdrift, stressa inte med att ta hem dem.
Känn efter hur du vill göra med stoet och hur det känns att bara ha ridhästen(?) och din dotters ponny hemma :)

Fölet kan ju gå på lösdrift 2år, stoet kanske någon i din närhet vill avla på eller låna för att sätta igång igen?
 
Kanske du är lite trött iom allt som varit med fölet? Tror nog det kommer kännas lättare när föl och sto skickas på lösdrift, stressa inte med att ta hem dem.
Känn efter hur du vill göra med stoet och hur det känns att bara ha ridhästen(?) och din dotters ponny hemma :)

Fölet kan ju gå på lösdrift 2år, stoet kanske någon i din närhet vill avla på eller låna för att sätta igång igen?

Ja jag tror också att fölet sög musten ur mig. I morgon bitti åker han med sin mamma. Nu rymmer han varje dag pga kass el i staketen. Hopplöst och ett orosmoment. Så det ska bli väldigt skönt med en fölpaus just nu.
Tanken är att hans mamma ska komma hem igen när han vänjs av i månadskiftet jan-feb. Hon kan säkert gå kvar längre i stoflocken. Vi får se, hon är en väldigt trevlig häst att rida så jag längtar lite tills dess jag kan sätta igång henne.
Fölet ska gå kvar tills han är 3 år om inget tillstöter.

Dottern och jag har pratat idag och hon vill inte att vi säljer den andra islandshästen (den jag rider nu). Så kanske kan vi ha islandshästarna lite ihop.
 
Ja jag tror också att fölet sög musten ur mig. I morgon bitti åker han med sin mamma. Nu rymmer han varje dag pga kass el i staketen. Hopplöst och ett orosmoment. Så det ska bli väldigt skönt med en fölpaus just nu.
Tanken är att hans mamma ska komma hem igen när han vänjs av i månadskiftet jan-feb. Hon kan säkert gå kvar längre i stoflocken. Vi får se, hon är en väldigt trevlig häst att rida så jag längtar lite tills dess jag kan sätta igång henne.
Fölet ska gå kvar tills han är 3 år om inget tillstöter.

Dottern och jag har pratat idag och hon vill inte att vi säljer den andra islandshästen (den jag rider nu). Så kanske kan vi ha islandshästarna lite ihop.
Det måste ju vara himla mysigt att ha möjlighet att rida ut tillsammans dessutom? :heart

Nu vet jag ju inte vad ni brukar göra med hästarna men även dotterns ponny behöver väl ridas ut, och jag har sett så många ponnyföräldrar som promenerar med när barnen rider, ritten blir lite för kort i för lågt tempo för barnet och ponnyn och föräldrarna verkar inte jättenöjda. Så att ha kvar din/(a) så att ni kan tid tillsammans tycker jag låter som ett trevligt sätt att umgås!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 080
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 323
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 228
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej alla hästfolk hoppas ni har det bra och tar hand om er i dessa tider!! Jag är en tjej på 17 (snart 18) som går i trean på...
2
Svar
32
· Visningar
4 220
Senast: Morran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Strejk
  • Snorklingstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp