Ge ut recept?

Lycanthrope

Trådstartare
Jag bakar en hel del och alla recept är mina egna, de flesta är såna som jag provat mig fram till och "fulländat" och vissa har jag ärvt osv.

Jag har alltid varit bra på att baka och det blir oftast fint och väldigt gott.
Bröd, bakelser, tårtor, praliner, allt möjligt.

Ibland frågar folk efter recept när jag delar en bild på något jag bakat, men jag ger helst inte ut dom. Tidigare idag blev jag plötsligt kallad snål och egoistisk på grund av detta :meh:

Är det så fel?
 
Sv: Ge ut recept?

Inte alls. Det är inget fel med att vara snål eller egoistisk, var och en får göra som den vill :)
 
Sv: Ge ut recept?

Att kalla dig "snål" och "egoistisk" är väl att ta i, men varför skulle det vara så hemskt att dela med sig av recepten? Vad förlorar du på det?
 
Sv: Ge ut recept?

Jag kan väl kalla det i stil med "affärshemligheter". Jag vill någon gång starta eget bageri/hembageri, något liknande.

Jag har verkligen lyckats med vissa saker på ett specifikt vis, det vill jag inte dela med mig av.
 
Sv: Ge ut recept?

Okej. Fast tror du att de som frågar efter recepten tänker använda dem i något kommersiellt syfte? För spelar det någon större roll egentligen om vän "x" bakar "dina" kakor hemma hos sig?
 
Sv: Ge ut recept?

van "x" kanske tankte starta eget bageri nagon gang, det kan man ju inte veta. Sen sa kan ju van "x" och alla dennes vanner vara presumtiva kunder i framtiden.

KL

Nej, har du fullandat receptet far du gora som du vill med det. Det gor dig varken snal eller egoistisk.

Jag har en van som ar kock, hon har fullandat en del helt underbara recept :love: vill inte ens be om recept, hon vill antagligen inte ge ut dem, och sa ar det faktist ett noje att man far smaka dessa speciella grejer nar man besoker just henne :D
 
Sv: Ge ut recept?

Okej. Fast tror du att de som frågar efter recepten tänker använda dem i något kommersiellt syfte? För spelar det någon större roll egentligen om vän "x" bakar "dina" kakor hemma hos sig?

Om TS ändå inte vill dela med sig av receptet, spelar det någon roll vad den andra eventuellt planerar göra med det?
 
Sv: Ge ut recept?

Jag vet inte om jag är annorlunda - men i min omgivning är det helt normalt att det finns hemliga recept. Det finns tex i trakten en äppelkaka och en kringla som bara några få har recept till.

Jag skulle absolut inte gett ut recepten. Har jag skapat dem är de mina.
 
Sv: Ge ut recept?

Jag bakar en hel del och alla recept är mina egna, de flesta är såna som jag provat mig fram till och "fulländat" och vissa har jag ärvt osv.

Jag har alltid varit bra på att baka och det blir oftast fint och väldigt gott.
Bröd, bakelser, tårtor, praliner, allt möjligt.

Ibland frågar folk efter recept när jag delar en bild på något jag bakat, men jag ger helst inte ut dom. Tidigare idag blev jag plötsligt kallad snål och egoistisk på grund av detta :meh:

Är det så fel?

Nej, och du kan väl använda motiveringen du angav nedan. Att du samlar på dig bra och unika recept för att starta eget och vill att de ska förbli unika för att det är det som är del av din affärsidé.
 
Sv: Ge ut recept?

Jag tycker det är helt okej att inte vilja dela recept. Man har liksom "sin" grej som man gör, och vill inte att andra ska härma och kalla det deras grej eller så. Kanske egoistiskt, men jag har full förståelse för att man inte vill dela. Själv bakar jag nästan aldrig och har aldrig varit med om att någon vill ha ett recept av mig :o:D
 
Sv: Ge ut recept?

Jag förstår att du inte vill ge ut recept om du har de planerna.

När jag lagar mat eller bakar gör jag det ofta genom ganska kraftigt modifierade recept så att de blir "mina", och när folk ber om receptet säger jag bara att "Det är väldigt höftat, jag har inga mått eller så. Men basen är _____ och ______" även om jag ofta har ganska bra koll på hur mycket jag har i. De brukar nöja sig med det :)
 
Sv: Ge ut recept?

Kl

Flera verkarju tycka det är okej, det var skönt att höra :) jag behöver inte känna mig dum iallafall! :P
 
Sv: Ge ut recept?

Ibland frågar folk efter recept när jag delar en bild på något jag bakat, men jag ger helst inte ut dom. Tidigare idag blev jag plötsligt kallad snål och egoistisk på grund av detta :meh:

Den personen har en skev uppfattning om vad för slags "snålhet" som spelar någon roll här i livet. Det är knappast så att denne kommer att svälta om du inte delar med dig, eller att du undanhåller världen receptet på världsfred. Det finns liksom inga moraliska krav på att man ska dela med sig av mat- och bakrecept.
 
Sv: Ge ut recept?

Jag hade inte delat med mig. Är dom hemliga så är dom.
Vill dom ha mer så får dom väl komma hem till dig på en fika.
 
Sv: Ge ut recept?

Det enda jag tycker är att du kan skriva ut vad det är, så an man ju leta rätt på ett recept själv om man vill ha.
 
Sv: Ge ut recept?

Jag är också bra på att baka men delar gärna recept. Deras försök blir ändå inte exakt som mina, för även om jag har skrivit ner mina recept och följer dem på ett ungefär så handlar det en del om känsla och teknik.

Har aldrig upplevt att någon nekat att dela med sig av sina recept så jag skulle nog tycka det var lite otrevligt/drygt...

Har du tänkt starta bageri så blir det ju lite annorlunda, så säg det.
 
Sv: Ge ut recept?

Jag är också bra på att baka men delar gärna recept. Deras försök blir ändå inte exakt som mina, för även om jag har skrivit ner mina recept och följer dem på ett ungefär så handlar det en del om känsla och teknik.

Håller med dig, och samma här! Jag tycker också att det har VÄLDIGT mycket med känsla och teknik att göra, hur resultatet blir.
 
Sv: Ge ut recept?

Rätt eller fel - det är så du väljer att göra och folk får tycka vad de vill om det. Det kommer ändå aldrig att få alla glada och nöjda, kör ditt eget race och acceptera att vissa kommer att tycka att allt du gör är fel. Så är tyvärr livet.
 

Liknande trådar

Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 406
Senast: cewe
·
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 362
Senast: Fruentimber
·
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 908
Senast: Halona
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 709
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp