Ge vad mot lös mage

Sv: Ge vad mot lös mage

Vanlig bakjäst från affären, den blå-vita sorten som är för vanliga degar. Ge 1 paket om dagen tills du ser förbättring, sedan kan man ge ett halvt ett tag till.
 
Sv: Ge vad mot lös mage

jag ger mina linfrökaka när de är dåliga i magen. Funkar super mot båda de håll :D
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Kolla först att hästen får tillräckligt med torrsubstans. Du kan enkelt kolla hemma hur mycket vatten ensilaget innehåller. Väg upp exakt 1 kg ensilage på en digital våg. Sprid ut det på en plåt och sätt in det i ugnen (längst ner). Ugnen ska vara uppvärmd till 100 grader. Låt det vara i ugnen i 20 minuter. Vakta noga så att det inte tar eld!!! Om det är väldigt blött ensilage kan det behöva vara i ugnen längre. Du känner ju om det fortfarande är blött när du tar i det. Det ska vara torrt som fnöske och bara smula emellan fingrarna. Sedan väger du om ensilaget och det som nu har försvunnit var alltså vatten. Kvar har du torrsubstansen vilket är det du ska räkna på.

Hästar ska ha minst 1 kg, helst 1,5 kg ts/100 kg kroppsvikt. Om din häst väger 500 kg så ska den alltså ha minst 5 kg men helst 7,5 kg ts. Om du t.ex. har ett ensilage som innehåller 60% ts och 40 % vatten så får ju hästen bara 600 gram ts för varje kg ensilage den får. Det innebär att hästen behöver få minst 8,3 kg men helst 12,5 kg ensilage för att ts behovet ska vara tillfredsställt i vårt exempel. Ditt ensilage kanske bara innehåller 40% ts och då får du räkna ut hur mycket ts den ska ha då. Vissa hästar behöver mer torrsubstans för att magen ska hålla sig i ett bra skick så man kan prova att öka även om ts halten egentligen borde vara uppfylld.

Det kan vara så att din häst inte tål klöver. Det är inte så ovanligt. Då tål de oftast inte andra baljväxter heller som t. ex lucern. Då får man helt enkelt ordna ett annat grovfoder som inte innehåller klöver. Jag vet att det inte är enkelt eftersom min häst inte heller tål klöver men det går att hitta. Man får ringa runt och förklara hur extremt viktigt det är att det inte innehåller något klöver och sen får man bara hålla tummarna för att det bara är det som hästen inte tål. Ett år fick jag sälja av hela den inköpta årsförbrukningen med hö och köpa in ett annat parti just eftersom min häst helt plötsligt inte tålde klöver.

Ger du henne bakjäst? Du kan ge tre kuber/dag fördelat över dagen. I annat fall så är det nog dags för veterinären om inte förslagen ovan hjälper.
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Ibland funkar a-fil, ibland bakjäst.
Man får prova, det verkar vara olika på olika hästar och VARFÖR de är dåliga i magen.

Brukar ge 1/2 paket jäst morgon och kväll de första dygnen, sedan bara en gång/dag. A-fil brukar jag ge 1 liter/dag fördelat på morgon och kväll de första dygnen.

Det finns andra medel också, och flera innehåller just vanlig jäst, vissa i avdödad form. Färskjästen från affären är levande.
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Fast a-fil avråder de som kan det här bestämt ifrån att ge eftersom hästar vanligtvis är laktosintoleranta och då gör a-filen besvären värre. Ska man få någon behållning av bakterierna i a-filen så måste man också ge extrema mängder. En liter räcker inte långt utan det handlar om 10-15 liter eller till och med mer. Detsamma gäller för andra livsmedel med levande bakteriekultur som proviva t.ex. De är avsedda för oss människor och det krävs väldigt stora mängder för att det ska göra någon skillnad för en häst. Det finns bakteriekultur att köpa som är till häst om man vill prova att ge det som t. ex ProEquo, Microbalans eller Probimin.
Foderjäst är heller ingen ide att ge eftersom det innehåller avdödad jästkultur och det har därför ingen effekt. Om jag inte minns helt fel innehåller mag-tarm också avdödad jästkultur och har därför inte heller någon effekt.

Det jag har fått bäst effekt av är rejäla doser med vanlig bakjäst. Jag ger mina tre kuber fördelat över dagen om de är dåliga i magen och då brukar det ge sig ganska omgående.
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Jag ska testa med jäst. Nu har hon blivit lite bättre. Men sen är denna balen vi har nu ovanligt torr. Men det är ju konstigt att det bara är hon utav 14 hästar som reagerar. Och hon får mest av alla..
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Vissa hästar reagerar tyvärr på silage med att bli taskiga i magen.

Kl
Linfrökaka, var får man tag på det?
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Granngården har! Sök bara på google så kommer det upp massor :)

Hon har ju inte varit bra sedan hon kom så det är väl så! Jag får börja köpa hö istället till henne.
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Du kan ju testa om det funkar med jäst först, i annat fall hade jag testat med hö.
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Ska jag börja ge ett halvt per dag? Göra det några dagar och sen ett helt?

Jag tror, efter det som sagts här att det är TS som är boven i detta. För nu tar vi från en bal som är rättså torr. Och nu har hon nästan ordentliga runda tollar! Har aldrig varit så lätt att mocka som det va idag ( :D )
Men sen när det kommer en bal som är lite mer fuktig så blir det ju automatiskt att hon får en mindre mängd eftersom det väger mer, och då är ju TS halten väldigt låg. Då är det ju inte konstigt att magen blir dålig av det!

Min häst får mest hösilage i stallet. Bland 14 hästar/ponnyer. Borde fler vara dåliga om det är det? Eller det beror helt på hur känsliga dem är?
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Tack! Ska kolla efter det. Min 08:a blir gärna småtaskig i magen av silage men hon tvärvägrar jäst i alla former :/
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Köp probiotika.
Ju fortare magen kommer i balans desto bättre.

Dagen efter första dosen har du en klar förbättring.

Det finns en anledning till att Vet. säljer dessa.
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Jag skulle börja med att prova vanlig bakjäst.

Min valack fick diarre förra vintern, och jag provade både bakjäst och ProPaste. ProPaste är probiotika som säljs på apoteket, och rekommenderas efter vad jag fått veta för akut återställande av tarmfloran i hästens mage. Men tyvärr hjälpte det inte. Bakjäst funkade ok, men helt bra blev han inte.
Hästen har fått hösilage tidigare och det har funkar bra så länge han fått rätt mängd TS. Det var dock ett rätt torrt hösilage, så min teori är att det som gavs förra vintern var för blött för honom. (En eller två av de andra hästarna i stallet blev risig i magen, men min var värst och resten mådde finfint.)
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 831
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Oskar har ibland skov med rejält hård mage. Som nu. Jag ger ibland paraffinolja som ju inte tas upp av kroppen. Hjälper marginellt.Han...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 015
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
337
Senast: jemeni
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
360
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp