Gecko i Julklapp?

Lena Furberg

Trådstartare
Min dotter, 9 år, vill ha en tjocksvansGecko i julklapp! Plus ett terrarium givetvis. Jag funderar på att uppfylla hennes önskan (vi är en djurälskande och djurvan familj så hon kommer givetvis inte att bli ensam ansvarig för den lilla ödlans skötsel, väl och ve!) men kan ingenting om ödlor. Jag ska självklart läsa på i ämnet, men tänkte också fråga här på forumet!
Är det ett okej djur för en liten tjejj med varsamma händer? Kommer hon att kunna hantera den sedan det vant sig vid henne? Nåt annat att tänka på innan ett ev köp?
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Så länge hon är fullt införstådd med att reptiler inte är som vanliga husdjur så är det väl helt ok. Jag skulle dock inte ha terrariet i flickans rum, utan på ett mer allmänt ställe i huset så att man har bättre uppsikt. Reptiler är inte till för att ta in och ut hela tiden!

En tjocksvansgecko är ett nattaktivt djur, så den ska få vara ifred under största delen av dagen. Jag skulle köpa en vuxen, eftersom de är väldigt små när de är "bebisar".
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Hm. Jag tror nog att hon vill hantera den en hel del... Och jag visste inte att de var nattaktiva...! Jag får nog läsa på mer innan jag ev köper den.
Tack för råden!
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Då skulle jag nog tyvärr föreslår någon annan sort av djur överhuvudtaget. Reptiler är ju egentligen mest bara för att titta på, även om jag vet att en del hanterar dem väldigt mycket. Men en reptil som tas in och ut hela tiden mår nog inte bra i längden och många är nattaktiva.
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Du har nog rätt. Egentligen vill hon ha ett marsvin, men eftersom vi har 4 katter och en stor hund, är jag rädd att ett sådant köp skulle sluta i tragedi... Som det gjorde för hennes kompis hamster...! Jag inbillade mig lite naivt, att en Gecko skulle vara ett litet okomplicerat djur som klarar sig utan att behöva aktiveras och stimuleras, men som hon ändå kunde hålla i och låta klättra runt på hennes händer. Geckos är ju himla söta dessutom. Nån sa att dom tycker om att hanteras (varsamt) eftersom de gillar värmen från handen.
PS. Jo, jag vet att marsvin helst ska vara två...! DS.
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Det är ju lite pillande med reptiler överhuvudtaget. Det är en del att hålla koll på, rätt ljustimmar, fuktighet osv. De fodras ju ofta med levande djur också, som ska skakas i kalk- och vitamintillskott, och för vissa barn kan det nog se grymt ut på ett negativt sätt.

De är himla söta, och ja de kräver inte mycket i aktivering och stimulans, men jag är som sagt tveksam till hur kul tjejen egentligen skulle tycka att det var. Om hon "står ut" med att bara få ta ut djuret en stund på kvällen under uppsikt så visst kan det gå. Men frågan är om hon inte tröttnar väldigt snabbt då?

PS. Det är till och med lag på att marsvin alltid ska vara minst två :D DS.

Det jag skulle oroa mig mest för skulle vara hunden. Men, ett marsvin skulle vara mer ok att ha i flickans rum. Är hunden ofta där inne? Katter tycker ofta att marsvin är alldeles för stora för att ta. Vi har haft flera marsvin, katterna har som mest nosat på dem trots att de varit riktigt duktiga jägare utomhus.
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Jag håller helt med Generalen i det hon skriver om reptiler. De är mer att betrakta som akvariefiskar. Se men inte röra i onödan ;)
Ska man ha ödlor som mig veterligen inte blir stressade av hantering så är skäggagamer eller dvärgskäggagamer bättre och en mer "nybörjarvänlig" ödla som dessutom kan vara väldigt rolig att titta på. Dock kräver de terrarier av helt andra proportioner än en gecko, men är på det hela mer lättskötta än reptiler som ska hållas i tropiskt/subtropiskt klimat.

Jag tror att det skulle fungera bra med marsvin ändå. Mitt största problem har varit hundens stora svartsjuka när det gäller både reptiler, marsvin, kanin, råttor och hamstrar :D Hon vill knuffa bort mig från djuret för att få all uppmärksamhet själv.
Mormor, min ständiga räddare i nöden när det gäller djurpassning, har katt och han jagar allt ifrån näbbmus till rådjur, och inte ens han har sett nöjet med stora, feta, lurviga boll-liknande varelser i bur. Hamstrarna däremot har vi fått ha konstant instängda, men marsvinen har kunnat hälsa på katten och det har varit lugnt.

Mamma däremot har en liten terrier som inte vill något hellre än äta upp marsvin, men där hade vi alltid dörren till mitt rum stängd så det var inte heller några problem.

Det är jättekul att din dotter har reptilintresse, men det är som sagt inga keldjur. Inte ens boa-ormar som kan ligga ihoprullade i ens knä trivs med det mänskliga sällskapet utan söker helt enkelt bara värme. I regel så får man räkna reptilerna till "prydnadsdjur" även om de mycket väl kan bli hanterbara.

Jag har tex träffat en skäggagam som älskade fotbollar och liknade mest en hund när han larvade runt med dessa. Likadant så är min "bästis" en 2,2 meter lång boa som så fort man öppnar terrariet ringlar sig upp längs med armen, ner runt axlarna för att slutligen lägga sig på en fleecefilt i knäet och somna.
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Tack för svar! :-)

Jag skulle gärna ha marsvin och dottern skulle älska dem oändligt, men jag är rädd att katterna tar dem. De tar ju kaniner utomhus så varför inte ett litet marsvin...? Hunden kan vi nog lära att hålla tänder och tassar borta, tror jag.

Dottern vill gärna ha en jättespindel också... Suck! Jag gillar spindlar men tror inte de passar som söt-djur åt en 9åring hur duktig hon än är!
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Jag tvivlar på att katterna skulle bry sig om marsvin, men helt säker kan man ju aldrig vara. Oavsett ska man ju inte låta rovdjur och bytesdjur befinna sig i samma rum utan uppsikt. Det kan gå illa.

Jag kom just att tänka på igelkottar, men här i landet lagom kräver de rätt stor yta att bo på då de enda restriktionerna för afrikansk pygmékotte är samma för djurpark som privatperson. I USA hålls de som marsvin, i bur, jag vet inte hur det ser ut i England. De är i vilket fall ett djur som katter garanterat inte går på, och de är jättemysiga och väldigt sociala.

Ett mellanting mellan reptil och marsvin, den äter insekter/maskar/zoophobas och kan mycket väl komma fram och vilja sitta i knäet. Taggarna är inget problem, så länge djuret känner sig tryggt så är de nerfällda.

Min lille albino Edgar, nyvaken i knäet.
18622310.jpg
 
Sv: Gecko i Julklapp?

:love:

Jag har också varit inne på igelkott, men jag har fått för mig att de kräver väldigt mycket tid?
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Jag tycker inte de kräver jättemycket mer tid än något annat djur egentligen.
De vill ju gärna ha uppmärksamhet, och när jag hade Edgar bodde han i hela lägenheten precis som en katt. Gick på låda själv och kom fram när han ville ha uppmärksamhet.

Jag tror att jämförelsen med katt är ungefär vad tid kottarna tar. Flera timmar vissa dagar (om de får välja) och inte alls andra dagar. Men inte alls lika krävande som t.ex. illrar.
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Googla på afrikansk pygméigelkott och du är fast. :D Men det är verkligen riktigt charmiga små djur med en otrolig personlighet för att vara så små.
Visa för guds skull inte dottern bilderna om du inte vill bli söndertjatad. :p
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Jag har också haft pygmeigelkott. Att bestämmelserna skiljer sig beror inte på att kottarna behöver extremt mkt mer yta än kaniner och marsvin, utan mest på att djurskyddslagen är oflexibel och gör skillnad på nyligen domesticerade arter och arter som vi "anser är vanliga" men som också varit vilda för inte så länge sedan, tex marsvin och undulat.
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Hur hade du den? I bur av samma typ som t.ex. ett marsvin? Låda? Vad tyckte du om den? Köpte du den som liten unge? Hur handtam blev den? Mm?
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Det var det jag menader med att det inte görs skillnad på privatperson eller djurpark i Sverige ännu. De är så pass ovanliga som husdjur här än så lagstiftningen har inte kommit längre. :)
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Jag hade den i typ marsvinsbur med mkt utevistelse. Hon kom dräktig till mig och fick två ungar. De blev betydligt tamare än honan. De var helt handtama och reste inte taggarna om man tog upp dem.
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Om du fortfarande har lust att skaffa ödla så är Leopardgecko en väldigt lätthanterlig/hållen nybörjar ödla.
Har själv haft min i snart dem år och har aldrig haft några som hälst problem med den :)

Leopardgeckon i sig är nattaktiv men har inget emot att bli utplockad någon/några gånger om dagen.


Det bästa med dom är att även fast dom är personliga och alla har egna favoritställen att sova på, favorit mat favoritsolplats osv.
En annan sak som absolut inte är ett minus är att dom inte äter en ur husen och att de äter alla sortes (ogiftiga) insekter.
Så man kan alltså resa bort en kortare tid bara om man ser till att ödlan alltod har tillgång till friskt vatten.

Finns väldigt många olika fakta sidor om dem på internet, bara att googla;)

Jag tycker iaf att det är en väldigt trevlig ödla :laugh:

Mvh Freddie :bump:
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Jag har inte heller haft problem med katt och marsvin, fast personligen så tycker jag förvisso att marsvin är charmiga djur men inget jag vill ha inomhus eftersom dom är svåra att ha lösa ute för dom kissar och bajsar överallt till skillnad från kaniner som oftast iaf kissar i en hörna eller i sin bur.

Fast de flesta har väl dom i bur mestadelen av tiden men jag tycker inte det är rätt, dom är aktiva om man ger dom yta. Jag hade mina i en ladugård (som höll plusgrader på vintern) och dom sprang runt som sjutton i sin stora hage.
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Fast det är ingen större skillnad på leopardgecko och tjocksvansgecko. Om TS känner att hon inte kan ha den ena så kan hon inte heller ha den andra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp