Gegga i diskmaskinen??

Urigurien

Trådstartare
Jag har inte haft diskmaskin så länge, så har dålig koll... Min maskin samlar på klet runt och på avloppet, det blir som en gegga som inte går att få bort med nånting, superäckligt. Jag tar ut bottensilen och försöker göra rent den men det är jättesvårt att få bort kladdet.

Vad är felet, varför blir det så? Jag kör maskinrengöring ibland men tycker kletet kommer tillbaks snabbt... :yuck::yuck:
 
Jag behövde köra maskinrengöring stup i ett när jag använde pulver i storpack. Sedan testade jag Yes dyra variant och maskinen blev som ny.

Nu växlar jag. Ett par diskningar med pulver och så en kapsel Yes.
Vill eg inte använda tabletter då jag har en smalmaskin och det blir överdosering.
 
Löspulver upplever jag som mycket oekonomiskt, går åt mer per disk än med tabletter.
Hur mycket det går åt beror väl på hur man doserar? Jag upplever att man kan ta ganska lite och få väldigt bra resultat diskmässigt.
Men som sagt - Yes Platinum gör även maskinen fräsch.

Ska kanske testa Sun!
 
Hur mycket det går åt beror väl på hur man doserar? Jag upplever att man kan ta ganska lite och få väldigt bra resultat diskmässigt.
Men som sagt - Yes Platinum gör även maskinen fräsch.

Ska kanske testa Sun!

För att få det rent med motsvarande lösdiskpulver får jag ta mer i maskinen. På jobb är det rent hysterisk mycket högre åtgång när olika doserar istället för att bara lägga i en tablett.
 
För att få det rent med motsvarande lösdiskpulver får jag ta mer i maskinen. På jobb är det rent hysterisk mycket högre åtgång när olika doserar istället för att bara lägga i en tablett.
Vid närmare eftertranke har jag nog bara använt Oceans pulver :o (handlat hos Granngården) och där behöver jag inte dosera mer. Snarare att det blir bättre om jag använder lite mindre.
 
Jag har inte haft diskmaskin så länge, så har dålig koll... Min maskin samlar på klet runt och på avloppet, det blir som en gegga som inte går att få bort med nånting, superäckligt. Jag tar ut bottensilen och försöker göra rent den men det är jättesvårt att få bort kladdet.

Vad är felet, varför blir det så? Jag kör maskinrengöring ibland men tycker kletet kommer tillbaks snabbt... :yuck::yuck:
Har hänt någon gång på min diskmaskin också. Har fått ta ur bottensilen och sen skruva lös den för att få bort ”nätgallret”, ta upp det och diska för hand med diskborste.

Nu kommer det inte så ofta längre, men tror det kan ha hängt ihop med att jag ett tag inte vågade köra på hög temp (gammal maskin som stått några år) innan den kommit igång. Nu kör jag hög temp och kletet kommer inte lika frekvent.
 
Har hänt någon gång på min diskmaskin också. Har fått ta ur bottensilen och sen skruva lös den för att få bort ”nätgallret”, ta upp det och diska för hand med diskborste.

Nu kommer det inte så ofta längre, men tror det kan ha hängt ihop med att jag ett tag inte vågade köra på hög temp (gammal maskin som stått några år) innan den kommit igång. Nu kör jag hög temp och kletet kommer inte lika frekvent.
Fast det där är vä helt normalt underhåll? att ta ur bottensilen och göra rent med jämna mellanrum.
 
Fast det där är vä helt normalt underhåll? att ta ur bottensilen och göra rent med jämna mellanrum.
Bottensilen är inget konstigt med. Det jag menade med ”gallret” med de ”grumliga fläckarna” i som syns här (snart dax att rengöra igen):

0064CFAD-04D0-4CB5-99A6-645F230FC33B.jpeg
 
Fast det där är vä helt normalt underhåll? att ta ur bottensilen och göra rent med jämna mellanrum.
Bottensilen är inget konstigt med. Det jag menade med ”gallret” med de ”grumliga fläckarna” i som syns här (snart dax att rengöra igen):

Visa bifogad fil 37047

Jag har haft diskmaskin de senaste 35+ aren och har ALDRIG rengjort det gallret. Det har aldrig behovts. Jag anvander oftast tabletter for enkelhetens skull och for att min forra maskin (en super fancy med tva lador) kom med en beskrivning som sa att man INTE skulle kora pulver (med en forklaring jag glomt) och vid vidare undersokning visade det sig att det stod i de flesta bruksanvisningarna. :cautious:
Jag lagger ocksa tabletten (eller jel kudden) i bestick facket da tvattmedel luckan inte alltid oppnas i ratt tid och alltsa blir inte disken ordentligt diskad.
Jag anvander Cascade eller Finish diskmedel ... och nar jag kan (och kommer ihag) koper jag "Kirkland" tabletter som gors utav Cascade, men Kirkland (Costco) koper sa mycket att priset blir betydligt battre.
 
Ok har väl köpt för billigt 🙄 Får börja titta på reklamen och försöka avgöra vad jag ska tro på 😅
Inte alls säkert. Jag köper - sedan lång tid tillbaks - enbart Eldorados maskindisktabletter. Funkar superbra och kostar en bråkdel av vad de dyra märkena kostar. Men det är viktigt att kolla upp hårdhetsgraden på vattnet också. Vi har hårt vatten och behöver därför använda salt i diskmaskinen, annars diskar den inte alls lika rent.
 
Ja det gallret går inte att få bort. Det som fastnar där för mig är om jag glömt etiketter på någon burk/matlåda. När det väl kommit dit så går det typ inte att få bort...
Jaha, på min maskin tar man först ur bottensilen, sen får man skruva på resten av bottensilen och då lossnar gallret. Va rätt smidigt att rengöra med diskborsten då. Låter helt klart inte lika smidigt att rengöra om det sitter kvar i maskinen. 😅
 
Jag har haft diskmaskin de senaste 35+ aren och har ALDRIG rengjort det gallret. Det har aldrig behovts. Jag anvander oftast tabletter for enkelhetens skull och for att min forra maskin (en super fancy med tva lador) kom med en beskrivning som sa att man INTE skulle kora pulver (med en forklaring jag glomt) och vid vidare undersokning visade det sig att det stod i de flesta bruksanvisningarna. :cautious:
Jag lagger ocksa tabletten (eller jel kudden) i bestick facket da tvattmedel luckan inte alltid oppnas i ratt tid och alltsa blir inte disken ordentligt diskad.
Jag anvander Cascade eller Finish diskmedel ... och nar jag kan (och kommer ihag) koper jag "Kirkland" tabletter som gors utav Cascade, men Kirkland (Costco) koper sa mycket att priset blir betydligt battre.
Använder tabletter Finish tror jag det är, lägger alltid i luckan. Dock vet ja inte om ”plasten” som är runt tabletten ställer till det. Den försvinner när man diskar. I början hade ja ett helvete när ja skulle försöka ta bort den ”plasten” på alla tabletter.
Funderar på om det finns bra tabletter utan sån plast. Känns inte sådär bra även om det nu löses upp, blir väl små partiklar som hamnar i vattnet och ej säkert reningsverket plockar upp dom i sin anläggning. 🤔
 
Använder tabletter Finish tror jag det är, lägger alltid i luckan. Dock vet ja inte om ”plasten” som är runt tabletten ställer till det. Den försvinner när man diskar. I början hade ja ett helvete när ja skulle försöka ta bort den ”plasten” på alla tabletter.
Funderar på om det finns bra tabletter utan sån plast. Känns inte sådär bra även om det nu löses upp, blir väl små partiklar som hamnar i vattnet och ej säkert reningsverket plockar upp dom i sin anläggning. 🤔

https://kontakt.wwf.se/org/wwf/d/plastfilm-runt-maskindiskmedel/
plast-och-maskindiskmedel

Är nog ingen större fara :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 899
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 197
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp