Bukefalos 28 år!

Gel pad OCH vojlock eller?

Sirpafinnen

Trådstartare
Hejpa! Ny här och slänger in en förvirrad fråga; köpte en "alfa-gel" pad och undrar nu om man lägger den mellan sadel och vojlock, under båda eller om man skippar vojlocken helt?? Gissar på det senare.. Tjejen i butiken var inte ordinarie o visste inte hon heller :smirk:
 
Nu vet jag inte vad en alfa-pad är för något, men jag har fått lära mig att den hjälper bättre om man har den mellan hästens rygg och vojloken.
 
Okej..

Att lägga den mellan tyckte jag nog verkade mest logiskt OCH praktiskt då paden hålls ren, men så började jag fundra på om det inte blir för tjockt med både - jag menar: det går ju inte att "dra upp" vojlocken i tunneln, utan den blir liggande slät över ryggraden och stramar? Har i skrivande stund inte provat paden men gelen i den ska väl kompensera det att DEN inte går att dra upp och stramar/trycker inte. Öh, förstår ni min tankegång..? Ju mer man lägger under desto mer fylls ju tunneln igen och lämnar inte ryggraden fri.. eller kompenseras DET av att hela sadeln lyfts upp av det man lägger under? :confused:

Psst: Alfa-pad heter den och är fylld med dyyyr gelé ;)
 
Re: Okej..

Just därför är inte gel paddar bra..... :crazy:

Det finns en pad, vad jag vet, som ska ligga dirket på hästen, den heter Action Horse. Övriga ska ligga mellan sadel/vojlock.
 
Re: Okej..

Är det den där svarta padden med turkos text?
Se upp så att den inte klumpar sig i sådana fall, hade en sån för länge sen och den kasserades fort som ögat! Onödig kostnad säger jag bara...
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 086
Senast: Nepenthe
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
596
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 548
Senast: tuaphua
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 250
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Träning och hälsa del 12
  • Högtalare

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp