gel pad till sadel som trycker lite?

JessicaM

Trådstartare
Märkte nu att under sadel på varsin sida av ryggraden att det var en torr fläck, alltså att det trycker där!

Provade built up pad men det funkade inte. Tänkte på en gel pad, hur funkar de, är de bra att ha om sadeln trycker på något ställe??
När det är i gele i och det trycker på en viss punkt rör sig inte gelen ifrån den punkten då och trycker lik f*rb*nnat??

Eller finns det någon bättre variant än gele paddar???

Och helst en pad som inte glider runt och inte neopren undersida för det passade inte alls på min dam, den gled som bara busen..


Snälla ni ge mig tips

PS: vill ha råd om paddar inte ny sadel, tack
 
Sv: gel pad till sadel som trycker lite?

Det är inte så att sadeln bryggar då? Dvs Bridging...

Alltså att den trycker på varsin sida om manken och även på varsin sida i bak.

Om det är så kan man fixa det värsta genom att skaffa en eller ett par ullfiltar som man viker litet tjockare på mitten för att i förlängningen minska trycket fram och bak.

Om det bara trycker fram så funderar jag på om hästen tappat eller om den vuxit. Har den tappat så kan det trycka och då behöver den built up. Har den vuxit så är built up helt förkastligt.

Det som är mest outstanding är Ullfilt och möjligen litet schyssta ullpaddar av tunnare sort. Då kan man vika och mecka om allteftersom hästen är fet, smal, tunn eller musklig.

//Waern
 
Sv: gel pad till sadel som trycker lite?

Det är inte så att sadeln bryggar då? Dvs Bridging...

Alltså att den trycker på varsin sida om manken och även på varsin sida i bak.

Om det är så kan man fixa det värsta genom att skaffa en eller ett par ullfiltar som man viker litet tjockare på mitten för att i förlängningen minska trycket fram och bak.

Om det bara trycker fram så funderar jag på om hästen tappat eller om den vuxit. Har den tappat så kan det trycka och då behöver den built up. Har den vuxit så är built up helt förkastligt.

Det som är mest outstanding är Ullfilt och möjligen litet schyssta ullpaddar av tunnare sort. Då kan man vika och mecka om allteftersom hästen är fet, smal, tunn eller musklig.

//Waern

Den trycker endast lite längre bakom bogbladen. Inte där man känner med handen hur sadeln passar, utan bakom där man oftast känner med handen.

Provat med built up och det hjälpte inte..
 
Sv: gel pad till sadel som trycker lite?

Köp en Theraflex Air Pad, finns att köpa på Parellis hemsida. Jag har även sett en begagna på annons här i Sverige. Gå in på deras hemsida och läs mer om den. Mycket bra pad, har en själv.
 

Liknande trådar

Utrustning Hur bra stötdämpning är det i Acavallos therapeutic gel pad jämfört med paddar med memoryfoam (ex Oglivy)? Menar alltså denna: Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
2 927
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag håller på att få gråa hår över damen härhemma. Hon har ingen lätt rygg till att börja med. Men sen ändras hon enormt i rörelse...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 827
Senast: caballus
·
Western Tänkte att någon mer här kanske har/har haft en "päronformad" häst och hittat någon klurig lösning :) ? Jag har nu en westernsadel...
2
Svar
20
· Visningar
5 886
Senast: Terese
·
E
Western Hej! Jag behöver hjälp, vet inte vilken sorts pad jag skall ha under min sadel. Hästen är en varmblodstravare (ridhäst) med hög...
Svar
1
· Visningar
1 033
Senast: Mount Never Rest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp