Gelé som bara är gelé

Nahar

Trådstartare
Min katt dricker inte vatten. Normalt sett räcker det med det hon får från sin mat, men nu slickar hon maten torr, så jag funderar på om det finns bara gelé eller liknande att ge? Eller någon som har något bra recept på egen?
 
Finns rena såser eller snarare soppor för katt. Gav vi vår gammel tant på slutet, finns några olika märken bland annat gourmet.
 
Tack! Jag hittar inte där jag brukar handla så om någon vet var de finns/vad de heter blir jag glad!

Sorterna med enbart soppa såsom: Latz, Purina Gourmet och Sheba Soup brukar finnas i de flesta vanliga mataffärer, själv köper jag det på Ica Kvantum. Prima cat Soup köper jag på Rusta. Däremot har jag inte hittat någon motsvarighet bland de bättre fodermärkena hos fackbutiker.
 
Gillar katten Oralade? Är i och för sig även ett näringstillskott
Min katt som tyvärr inte tål Oralade brukar få blötmat som jag späder ut med vätskeersättning man blandar själv
 
Sorterna med enbart soppa såsom: Latz, Purina Gourmet och Sheba Soup brukar finnas i de flesta vanliga mataffärer, själv köper jag det på Ica Kvantum. Prima cat Soup köper jag på Rusta. Däremot har jag inte hittat någon motsvarighet bland de bättre fodermärkena hos fackbutiker.

Gillar katten Oralade? Är i och för sig även ett näringstillskott
Min katt som tyvärr inte tål Oralade brukar få blötmat som jag späder ut med vätskeersättning man blandar själv
Tack för bra tips båda! Ska testa mig fram och se vad hon gillar, det viktiga är att hon får i sig vätska så lite extra näring gör inget.
 
När det krisar har jag blandat lite laktosfri grädde i vatten - det brukar dom flesta dricka
 
När det krisar har jag blandat lite laktosfri grädde i vatten - det brukar dom flesta dricka

Jag ger min en slatt laktosfri grädde ibland och hon brukar även få smaka lite laktosfri mjölk av husse men det en ska komma ihåg är att sådana produkter innehåller inte taurin vilket katter måste få i sig. Dvs en får se till att inte ge för mycket av laktosfritt så de inte får i sig taurin. Men som sagt, mindre mängder är ju ingen fara.
 
Är inte fond väldigt salt för katter? Men beror kanske på hur lite jag lyckas droppa i.

Ägg är lite för mycket näring för henne, hon är fortfarande överviktig:(

Ja, nu tänkte jag mest några droppar för att ge lite doft som ev lockar. Absolut inte så mycket som en använder när en gör soppa osv.

Edit: Jag testade faktiskt det på de tidigare katterna och det fungerade.
 
En slatt laktosfri mjölk går alltid i min katt. Väl utspädd buljong funkar också, om du lyckas hitta en med lägre salthalt. Ett alternativ är att koka egen buljong på t ex lite nötfärs eller annat kött som katten gillar, då är saltmängden ingen fara.
 
Min katt dricker inte vatten. Normalt sett räcker det med det hon får från sin mat, men nu slickar hon maten torr, så jag funderar på om det finns bara gelé eller liknande att ge? Eller någon som har något bra recept på egen?
Våra veterantanter har överlevt med kylvästar och de här när tråden blivit lite väl skör i värmen.
 

Bifogade filer

  • 4394E713-8F13-4E01-99C4-76D58C63C8A6.jpeg
    4394E713-8F13-4E01-99C4-76D58C63C8A6.jpeg
    573,8 KB · Visningar: 77
Ja, nu tänkte jag mest några droppar för att ge lite doft som ev lockar. Absolut inte så mycket som en använder när en gör soppa osv.

Edit: Jag testade faktiskt det på de tidigare katterna och det fungerade.

Våra veterantanter har överlevt med kylvästar och de här när tråden blivit lite väl skör i värmen.
Tack, ska testa båda!
 
Jag ger min en slatt laktosfri grädde ibland och hon brukar även få smaka lite laktosfri mjölk av husse men det en ska komma ihåg är att sådana produkter innehåller inte taurin vilket katter måste få i sig. Dvs en får se till att inte ge för mycket av laktosfritt så de inte får i sig taurin. Men som sagt, mindre mängder är ju ingen fara.
Nej precis. Detta är ju bara när det krisar som sagt, man får väga ev ”skada” mot nytta i det enskilda fallet.

I mitt fall har jag tagit till det knepet 2-3 ggr under kisses hittills 11-åriga liv
 
Nej precis. Detta är ju bara när det krisar som sagt, man får väga ev ”skada” mot nytta i det enskilda fallet.

I mitt fall har jag tagit till det knepet 2-3 ggr under kisses hittills 11-åriga liv

Jag/vi ger småslattar rätt ofta (kanske ett par ggr/månad) eftersom kisse tycker det är smaskigt. Det är så små mängder att jag gör det med gott samvete.
 
Nej precis. Detta är ju bara när det krisar som sagt, man får väga ev ”skada” mot nytta i det enskilda fallet.

I mitt fall har jag tagit till det knepet 2-3 ggr under kisses hittills 11-åriga liv
Fast för mig är det inte bara när det krisar, behöver ge över hela sommaren, så fort det är över 22 c i princip.
 
Min katt dricker inte vatten. Normalt sett räcker det med det hon får från sin mat, men nu slickar hon maten torr, så jag funderar på om det finns bara gelé eller liknande att ge? Eller någon som har något bra recept på egen?
Annars: mosa med baksidan av en mastsked/gaffel ihop gele/sås med blötmaten till en homogen sörja. Tillsätt ev vatten.
Vi körde en sån regim när vi fortfarande kunde ge Bozitatetror, pga katter utan tänder (avancerad FORL).
Numer är vi stuck med Hills z/d pga allergier, men mosar fortfarande in lite vatten för att underlätta för gamla mormorkatten pga konsistens.
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
392
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Någon som behandlat sin katt med Atopica kapslar? Vi har nämligen lite problem.. Katt behöver det pga pancreatit och enterit. Stått på...
Svar
7
· Visningar
366
Senast: Sol
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
276
Senast: Jeps
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
697
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp