Gelépaddar, skumpaddar osv.

B

breccia

Det finns en tråd om utrustning på dressyr just nu och mer än varanann som har svarat har skrivit med en pad av något slag. Är det ett sammanträffande att det är vår "elit" som gjort detta? :devil:
Okej om man har det som ex. Aningsfull vars ponny fick ont i ryggen pga dum personal men att bara ha det verkar väl jävligt dumt, när man kan passa ut en bra sadel istället.
Har ni paddar när ni rider och varför?
 
Nää. Har en gelepad som jag haft under en sadel som inte legat bra (lite för vid, om den hade varit för liten så är det ju som att sätta på sig ett extra par sockor i ett par för små skor). Använder dock ej sadeln längre. Bättre att ha en sadel som ligger bra utan. Ok om man har för stötdämpning pga ryggont..
 
Nja.. kommer ha det när jag ska rida in min pålle, men då ska han inte ha någon sadel utan jag ska rida barbacka, vill ha gelpad för att inte mina sittben ska skära in i ryggen.
 
Till en rätt anpassad sadel behövs ingen pad!

För tillfället använder jag dock en "Schooling pad" från Wintec, eftersom min nya sadel riskerar att bli baksutten. Jag ska lämna den till sadelmakaren och få honom att plocka ur lite stoppning framtill, men än så länge är det alltför tidigt.

Immer
 
hade en tunn fårskinnspad underst innan hästen fick skav av täcket på ryggen :confused:

tycker de bäst med bara ett schabrak...inget "skit" som kan halka snett ,och sen e de bara ivägen och lätt att tappa bort.

vissa behöver det säkert men långt ifrån så många som har det..
 
Har en "fjärilspad" till min dressyr sadel, då vi breddade lite för mkt... I samma veva skadade pållen sej så han tappade lite muskler... :(
 
Det är ju det jag menar!
Varför tar inte de som har råd chansen att fixar bra sadlar? Kan man tävla SM m.m. har man nog råd med en bra sadel...
 
Hmmm, jag rider i bomlös sadel så hela sadeln är som en mjuk och go pad, plus att vojlocken är rätt rejäl :):

Till bomsadlar har jag inget tjogkare än ett lammskinn.
 
Precis!

Jag har en kallblodstravare och jag varken tränar eller tävlar än, även om jag tänkt det så småningom.

Men sadlar är jätteviktiga för mej, så hon har en måttbeställd Jensen Amiral samt en noga utprovad Henri de Rivel hoppsadel. De här två sadlarna har tillsammans kostat nästan dubbelt så mycket som hästen.... :D

Immer
 
Jag har en fårskinnspad under sadeln, detta för att den är "mjuk och go". Min häst gillar inte hårda saker mot i detta fallet ryggen, det spelar ingen roll om det är sadel, mina sittben, tömkörningsgjord eller någonting annat. Det märks inte så mycket, men han är gladare när grejerna kommer på om det är nåt mjukt på dem...

Och ja, sadeln passar, och nej, han har inget fel på ryggen :smirk:
 
Ingen pad på Mirang, Zorro, Champinjons sadlar. Zabinha har pad på sin hoppsadel som blivit lite stor med åren då hon fallit ur lite mukelärt. Men så är hon oxå hela 26 år rids bara ett par ggr/v och ofta barbacka. Sambons Magitza har pad på sin dressyrsadel som är nyinköpt och ngt vid ännu men som hon beräknas muskla i inom ett halvår. Lånesadeln som var 2 strl mindre musklade hon ur rätt fort så sadelutprovaren rekomenderade oss denna strl för att slippa byta så fort igen.
 
I regel är de engelska sadlarna ganska hårda historier.
En padd under gör det helt enkelt mjukare för hästen.
Även om sadeln är noga tillpassad kvarstår det faktum att de har en liten och oftast ganska hård anläggningsyta.

Föreställ dig att du står på alla fyra benen och så kommer någon och lägger på en sadel som belastar en smal yta på var sin sida av din ryggrad. Sedan kommer 15 kilo människa och sätter sig. Hur tror du att det skulle kännas :crazy:
När man tänker i dessa banor förstår man att en pad under skulle kännas mycket bättre. Gärna så tjock som möjligt.

Den här tråden handlar visserligen kanske inte om sadlar, men det är inte av en slump som de "alternativa" (Monseginur, säkert felstavat) sadlarna blivit allt populärare. Ju mer medvetna folk blir desto fortare inser de att den engelska sadeln är rätt så kass.
Det finns flera debatter och artiklar skrivna om detta, bla på nätet.

För att spinna vidare ytterligare ett snäpp, är det mycket vanligt med smärta i ryggen hos hästar. Speciellt dressyrhästar har ofta ont i ryggen. Detta har flera massörer och veterinärer vittnat om.
Det torde inte vara alltför långsökt att det i många fall är sadlarna som ligger bakom.

Kanske tycker många att det är löjligt med paddar, men hellre det än en häst med ond rygg...
 
jag har ingeb padd på dressyr sadlen.
sen har jag samma sadel på båda pållarna i hoppningen och den sadlen ligger jättebra på montilla men är aningens för vid för madonna och då fick jag rådet att lägga en mycket tunn padd under sadlen när jag red madonna då det skulle jämna ut sig då.
 
Men om du har en väl tillpassad sadel och lägger på en pad så blir inte sadeln längre väl tillpassad!
 
jag har pad för att han får skav av schabraks kanten....men du har ju själv pad...för du sa ju att man måste ha det för att din sadel ska ligga bra...vi har likadana sadlar men din ligger kanske inte lika bra på din häst då...för min ligger inte å trycker på ryggen...sen så om man har en silicon pad så är det inte för att sadeln ska ligga bättre...det är vä'ldigt bra för ryggen oavsett...sen så kan du inte sluta å klaga på "eliten" hela tiden??! DET ät faktiskt inte kul att läsa hela tiden...vääldigt mkt struntprat och gör trådar som är intressanta istället!!!!! :devil:
 
Normalt sett ska det inte behövas tycker jag. I synnerhet inte om hästen är hyfsat musklad och bär sin ryttare med hjälp av ryggmusklerna och inte bara en uppstickande ryggrad.

Jag hade ingen under min dressyrsadel, den låg fint utan.

Att bara slänga in en massa grejer under sadeln för sakens skull känns helt poänglöst. Jag var hos en hoppryttare som verkade ha fett med pengar och hade en hoppsadel till varje häst, som hon skröt så mycket om hur hon fått dem tillprovade så speciellt för varje häst. Men det hindrade inte henne från att lägga in både extratjock skumgummipad, gelé OCH fårskinn under alla sadlar. Men satt ju som prinsessan på ärten däruppe :devil: Noll kontakt med hästen...
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 679
Senast: lillamy73
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 150
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 636
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 723
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp