Gemensam eller delad ekonomi eller något i mitten i en relation?

kevina

Trådstartare
Ja vad föredrar ni?
Anledningen till frågan är att jag hamnade i en diskussion i en Facebookgrupp.
Jag föredrar att ha ett konto där gemensamma räkningar betalas ifrån och dit båda sätter in pengar. Om den ena tjänar mer är det rimligt att den för över mer pengar dit. Sen har man egna konton tex för separata intressen såsom häst, resor jag gjort själv och partners haft konton för golfresor, jakt, sportutrustning.

Nu hamnade jag i en diskussion med folk som absolut tyckte man enbart skulle ha ett gemensamt konto. Själv kan jag tycka det är skönt att sköta sitt privata konto själv och inte att partner blir drabbad om jag vill köpa dyra kläder eller hästsaker.

Vad tycker ni?
 
Vi har gemensam ekonomi men med varsina konton. Vi är inte så formella sådär, betalar jag räkningarna för sambon över pengar till mig eller tvärt om!
 
Delad ekonomi. Vi betalar de gemensamma räkningarna och där styr inkomsterna hur mycket vi båda ska betala varje månad. Vi har även separata sparkonton, troligen kommer vi väl ha ett gemensamt sparkonto framöver när vi köper fastighet för dess underhåll.
 
Vi har ett gemensamt huskonto, resten på våra egna konton. Så allt som inte rör huset direkt(el, vatten osv) betalar vi från våra "egna" pengar. Det blir oftast sambon som betalar, han jobbar heltid och jag pluggar.
 
Under många år hade jag gemensam ekonomi, och det är egentligen den variant som jag trivs bäst med. Vi lade ihop inkomsterna i en hög, drog ifrån de gemensamma utgifterna, och delade på det som var kvar. Strikt personliga större utgifter/inköp tog vi efter delningen.
 
Vi har gemensam ekonomi, men delvis enskilt sparande/spenderande.

Vi har ett gemensamt konto dit alla inkomster går (förutom några som är våra egna, t.ex. de pengar jag får från mina föräldrars pensionsförsäkringar). Därifrån betalas allt gemensamt samt mat, kläder, aktiviteter, mobil, a-kassa och liknande. Från det gemensamma kontot flyttas en summa över till ett annat konto dit vi har var sitt Mastercard kopplat. När månadens räkningar är betalda och pengar har flyttats till kortet ska vi ha minst X tusen kvar som buffert på det gemensamma kontot. Allt som överstiger denna summa, säg 10 000 kr, delar vi på hälften och sätter in på våra respektive privata konton. Att vi gör så är för att vi båda, men kanske framförallt mannen, har hobbys som vi gärna vill lägga pengar på. T.ex. så sparar mannen på knivar och klockor samt håller på med tävlingsskytte, och det är inga billiga grejer. På det här sättet har vi båda pengar att "leka" med utan att behöva fundera på hur det påverkar den gemensamma ekonomin.
 
Separata ekonomier. Vi betalar hälften var av hyran och sånt.

Matpengarna räknar vi inte på. Det jämnar nog ut sig.

Jag tjänar mest och jag betalar oftast våra resor och restaurangbesök och sånt.

Ingen av oss vi ha gemensamt konto för ingen av oss vill se i detalj vad den andra gör och köper.

Tar den enas (partners) pengar slut i förtid hjälper den andra (jag) till.
 
Senast ändrad:
Vi kör "mitt i mellan"-ekonomi. Ett gemensamt konto dit båda för över en viss del av lönen och där alla gemensamma räkningar dras ifrån. Resten av våra löner sparar och spenderar vi som vi vill.

Vill han köpa dyra grejer till sin hobby så för han göra det, och vill jag köpa onödiga teknikprylar eller trädgårdsväxter så behöver jag inte ha dåligt samvete för det. Jag föredrar det upplägget framför ett som är helt gemensamt, som tur är gjorde sambon det också.
 
Senast ändrad:
Jag föredrar gemensam ekonomi. Jag och partner har ett bra upplägg med allt gemensamt förutom att vi också har varsitt eget sparkonto. Vi har gemensamt löne-/kortkonto, gemensamt för räkningar, gemensamt sparande och sen då utöver detta egna sparkonton.

Jag tycker det är smidigt, enkelt och det känns bra för mig att tänka ”våra pengar och våra utgifter”. Passar helt enkelt bäst utifrån hur jag vill ha det i en relation.

Men det finns ju många andra upplägg, även om jag inte känner att det passar mig i det långa loppet.

Det enda upplägg som verkligen skaver i mig är helt separata konton om paret har väldigt ojämna inkomster. För mig är det helt galet att någon kan sitta och lägga pengar på hög när den andra knappt går runt.
Jag tycker också att gemensamma utgifter ska fördelas procentuellt av samma anledning.

Precis nya relationer såklart undantagna.

Edit. En anledning till att jag föredrar gemensamt är för att jag ändå tycker att det annars slutar med att den ena betalar allt dyrt. Så var det för oss förut i början av relationen eftersom inkomsterna var ojämna. Det var ju ändå jag som betalade restaurang, oftare i mataffären eller annat som kostar mer. Då tycker jag att det känns rätt konstigt att sitta med ”vi vill ha koll på våra egna pengar” och sen blir det iaf så att en betalar typ allt. Då har jag hellre gemensamt fullt ut.
 
Senast ändrad:
Vi har mitt-emellan-ekonomi med ett gemensamt konto för gemensamma utgifter och sparande, och så varsina konton för egna utgifter och hobbys :)
Vi tjänar ungefär lika, så detta fungerar smidigast för oss.
 
Separata ekonomier, skulle aldrig vilja ha något annat! Gemensamma kostnader och gemensamt sparande betalar vi procentuellt efter inkomst.
 
Jag föredrar gemensam ekonomi. Jag och partner har ett bra upplägg med allt gemensamt förutom att vi också har varsitt eget sparkonto. Vi har gemensamt löne-/kortkonto, gemensamt för räkningar, gemensamt sparande och sen då utöver detta egna sparkonton.

Jag tycker det är smidigt, enkelt och det känns bra för mig att tänka ”våra pengar och våra utgifter”. Passar helt enkelt bäst utifrån hur jag vill ha det i en relation.

Men det finns ju många andra upplägg, även om jag inte känner att det passar mig i det långa loppet.

Det enda upplägg som verkligen skaver i mig är helt separata konton om paret har väldigt ojämna inkomster. För mig är det helt galet att någon kan sitta och lägga pengar på hög när den andra knappt går runt.
Jag tycker också att gemensamma utgifter ska fördelas procentuellt av samma anledning.

Precis nya relationer såklart undantagna.

Edit. En anledning till att jag föredrar gemensamt är för att jag ändå tycker att det annars slutar med att den ena betalar allt dyrt. Så var det för oss förut i början av relationen eftersom inkomsterna var ojämna. Det var ju ändå jag som betalade restaurang, oftare i mataffären eller annat som kostar mer. Då tycker jag att det känns rätt konstigt att sitta med ”vi vill ha koll på våra egna pengar” och sen blir det iaf så att en betalar typ allt. Då har jag hellre gemensamt fullt ut.
Jag betalar i princip allt dyrt, men vi vill ha separata ekonomier just för att INTE ha koll på varandra på det sättet.

Samlar på hög gör ingen av oss, men mitt husdjur är dyrare i drift än hens.
 
Jag betalar i princip allt dyrt, men vi vill ha separata ekonomier just för att INTE ha koll på varandra på det sättet.

Samlar på hög gör ingen av oss, men mitt husdjur är dyrare i drift än hens.
Jag vet inte om någon av oss ”har koll” på den andra. Vi har båda koll på ekonomin på så vis att båda vet hur mkt pengar vi har, vad vi har råd med och inte. Sånt man måste ha koll på i en ansvarsfull ekonomi liksom.
Men det är ju inte så att vi sitter och läser rader för att se vem som köpt vad? Det vore ju bara konstigt.
 
Vi har gemensam ekonomi och det fungerar bra. Jag tror det beror mycket på hur relationen ser ut och hur det fungerar. Jag har tidigare varit i relationer där det inte skulle fungerat med gemensam ekonomi och där en separat har varit att föredra och också fungerat bra. :)

Hos oss är det delvis ganska stora skillnader lönemässigt och vi anser att alla pengar ändå går in i vårt liv och våra kostnader. Däremot ”hålla koll” på varandra som någon nämnde är inget som vi gör och skulle aldrig falla mig in. Vi vet båda vart vi vill i livet och vad det innebär för vår ekonomi och vi har lika syn på hur vi spenderar/sparar och är överens om det. I perioder sparar vi pengar på hög och i perioder är vi bra slösaktiga. :angel: Jag skulle aldrig påpeka något som sambon köpt, min häst kostar fler slantar i månaden än vad han gör av med men det stör honom inte. Han älskar hästen och anser att han är en given del av familjen. Stora inköp däremot pratar vi om innan men det brukar ändå bli att det köps så länge det inte finns en annan plan. Vi har separata konton men gemensam ekonomi. Tanken är att vi ska köpa hus och jag ser det som enklast att alla pengar är våra inför det och när vi köpt. Det blir troligen ett gemensamt konto i samband med det så att allt hamnar på samma ställe. Jag är glad att sambon ser det på samma sätt!
 
Ingen av oss vi ha gemensamt konto för ingen av oss vill se i detalj vad den andra gör och köper
Precis samma här! Skulle aldrig i livet vilja ha gemensamt konto, får klaustrofobi av bara tanken.

KL
Vi är gifta och har våra egna konton, helt separat ekonomi. Varje månad betalar vi boende och bil procentuellt efter vad vi tjänar. Maten betalar vi hälften var, genom att föra över en viss summa varje månad till vårt matkonto. Funkar 👌🏻👌🏻👌🏻.
 

Liknande trådar

Relationer Som en del utav er vet så ska jag och min sambo gifta oss, och vi funderar lite på hur vi vill göra med vår ekonomi. För oss båda är det...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
9 375
Senast: BernT
·
Relationer Nu när jag och killen har blivit sambos så vill vi sätta oss ner och diskutera ekonomin. Jag tjänar mindre än hälften av vad han tjänar...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
6 555
Senast: Hyacinth
·
Relationer Vet inte riktigt vart jag skulle lägga tråden, så det fick bli här.. Jag och min sambo har sen typ första dagen vi träffades sagt att...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 593
Senast: Amha
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp