Generell kandidatexamen vad innebär det?

Islandshästryttare

Trådstartare
Har tagit reda på om jag pluggar en termin och skriver uppsats så kan jag ta ut en generell kandidatexamen inom mitt huvudämne. Har lite svårt att greppa vad generell kandidatexamen innebär egentligen? Det var många år sen jag började plugga och hoppade av efter 2 år, det var en treårig utbildning. Har sen pluggat en del fria kurser inom helt andra områden parallellt med att jag jobbat som jag nu tydligen kan baka in i en examen enligt högskolan där jag först pluggade och kan söka in direkt på termin sex. Den utbildningen jag började på finns inte längre med de studieplanerna men själva utbildningsområdet finns kvar.

Har funderat på värdet av en kandidatexamen då en del jobb jag vill söka har det som skallkrav och när jag tagit kontakt med HR efteråt för att fråga varför jag inte kommit till intervju så är det just kandidaten som fattas. Har annars en YH-utbildning med examen och och mer än tre års högskolestudier bakom mig men ingen examen. Det känns som det kan vara värt att att plugga en termin för att få examen men funderar på om en generell kandidatexamen inom ett visst område inte slår så högt när man söker den typen av jobb där man måste ha en examen.

Nån som har lite kunskap om detta? Jag har försökt läsa på lite på nätet om detta med generell kandidat men jag fattar ändå inte riktigt vad det innebär och om det är sämre än nån annan typ av kandidatexamen?
 
Jag har två "generella" kandidatexamina,, eller jag har inte följt något utbildningsprogram utan plockat ihop kurser själv, gissar att det är vad som avses? Ingen arbetsgivare har undrat om detta, de brukar mest vara nöjda att man har examen. En kandidatexamen är ju alltid 180 högskolepoäng, sedan kanske den är mer enhetligt sammansatt om man följer ett program men för mig har det aldrig varit något negativt att jag har plockat ihop egna.
 
Jag har två "generella" kandidatexamina,, eller jag har inte följt något utbildningsprogram utan plockat ihop kurser själv, gissar att det är vad som avses? Ingen arbetsgivare har undrat om detta, de brukar mest vara nöjda att man har examen. En kandidatexamen är ju alltid 180 högskolepoäng, sedan kanske den är mer enhetligt sammansatt om man följer ett program men för mig har det aldrig varit något negativt att jag har plockat ihop egna.

Tack för svar då förstår jag bättre! Ja då förmodar jag att det är det som avses eftersom jag läst en del kurser på egen hand utanför programmet jag följde. Låter bra att arbetsgivare inte har reagerat på att det är en generell examen! Har iallafall fyllt i blanketten för att söka nu och ska skicka in den, blev rådd att inte söka förrän november då de ändå inte kan ge något besked förrän runt jul. Spännande iallafall fast har ju ingen aning om det finns några platser för det kan de inte svara på innan! :)
 
Jag har två "generella" kandidatexamina,, eller jag har inte följt något utbildningsprogram utan plockat ihop kurser själv, gissar att det är vad som avses?

Det har inget med det att göra. Kandidatexamen, liksom magisterexamen, masterexamen, licentiat- respektive doktorsexamen är generella examina. Det som inte är generell examen är yrkesexamen. Sedan finns det generella examina som innebär vissa särskilda krav t.ex. pol.kand, pol.mag, (nuvarande) teol.kand, osv.
 
Tack för svar då förstår jag bättre! Ja då förmodar jag att det är det som avses eftersom jag läst en del kurser på egen hand utanför programmet jag följde. Låter bra att arbetsgivare inte har reagerat på att det är en generell examen! Har iallafall fyllt i blanketten för att söka nu och ska skicka in den, blev rådd att inte söka förrän november då de ändå inte kan ge något besked förrän runt jul. Spännande iallafall fast har ju ingen aning om det finns några platser för det kan de inte svara på innan! :)

Det har alltså inget med program att göra. En kandidatexamen definieras som en generell examen på grundnivå. Det enda som skiljer din generella kandidatexamen från en (generell) kandidatexamen på ett program är att du plockar ihop dina kurser själv..
 
Det är extremt få arbetsgivare som bryr sig om exakt vad programmet man läst heter utan det relevanta brukar vara om det är en ”kandidat inom ämnesområde X”. Ofta så sitter man med formella krav för en tjänst tex att det ska finnas en kandidatexamen för att personen ska kunna få tjänsten men de brukar vara skrivna rätt generellt om man inte letar efter någon som har gått exakt en viss utbildning på ett specifikt universitet. Annars har man sällan koll på exakt vad som ingår i vilket program.
Så absolut att det är värt att ta ut en kandidat, bara kolla så att de kurser som finns med är relevanta för det du vill jobba med.
 
Tack för svar @Philosophia @svea och @Angel då förstår jag bättre. Inte så enkelt med alla begrepp när man inte pluggat på sisådär 15 år:D Då låter det ju absolut som att det är värt att ta sig igenom en enda termin till för att få sin kandidat!
 
Det har inget med det att göra. Kandidatexamen, liksom magisterexamen, masterexamen, licentiat- respektive doktorsexamen är generella examina. Det som inte är generell examen är yrkesexamen. Sedan finns det generella examina som innebär vissa särskilda krav t.ex. pol.kand, pol.mag, (nuvarande) teol.kand, osv.
Ah, då har jag lärt mig nåt nytt! Vad bra :)
 
Tack för svar @Philosophia @svea och @Angel då förstår jag bättre. Inte så enkelt med alla begrepp när man inte pluggat på sisådär 15 år:D Då låter det ju absolut som att det är värt att ta sig igenom en enda termin till för att få sin kandidat!
Saknas poäng eller varför behöver du plugga en hel termin? Jag tänkte också skriva min uppsats i vår men det är ju bara en halv termin. Fast man behöver inte lämna in när kursen slutar vilket är skönt att veta när man har heltidsarbete och barn som inte precis går att sätta på paus.
 
Saknas poäng eller varför behöver du plugga en hel termin? Jag tänkte också skriva min uppsats i vår men det är ju bara en halv termin. Fast man behöver inte lämna in när kursen slutar vilket är skönt att veta när man har heltidsarbete och barn som inte precis går att sätta på paus.

Tydligen måste jag ha aktuell kurs i vetenskapsteori och metod då jag saknar nutida fördjupad metod inom ämnet. Det var svaret jag fick från de som var ansvariga för utbildningen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag ska göra klart min utbildning och läsa teori- och metodkurs halva nästa termin på distans halvtid och sen skriva uppsats på distans...
Svar
12
· Visningar
2 464
Senast: Bexzor
·
Skola & Jobb Satt och slösurfade på en "lediga jobb"-portal tidigare ikväll och hittade en högintressant annons, som jag dock inte vet hur jag ska gå...
Svar
16
· Visningar
1 257
Kropp & Själ Hej, Under 1 års tid har jag gått runt och ständigt funderat över vad jag ska göra med mitt liv (kortsiktigt), flytta, plugga, jobba...
Svar
12
· Visningar
1 017
Senast: starcraft
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 404
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp