Generell kandidatexamen vad innebär det?

Islandshästryttare

Trådstartare
Har tagit reda på om jag pluggar en termin och skriver uppsats så kan jag ta ut en generell kandidatexamen inom mitt huvudämne. Har lite svårt att greppa vad generell kandidatexamen innebär egentligen? Det var många år sen jag började plugga och hoppade av efter 2 år, det var en treårig utbildning. Har sen pluggat en del fria kurser inom helt andra områden parallellt med att jag jobbat som jag nu tydligen kan baka in i en examen enligt högskolan där jag först pluggade och kan söka in direkt på termin sex. Den utbildningen jag började på finns inte längre med de studieplanerna men själva utbildningsområdet finns kvar.

Har funderat på värdet av en kandidatexamen då en del jobb jag vill söka har det som skallkrav och när jag tagit kontakt med HR efteråt för att fråga varför jag inte kommit till intervju så är det just kandidaten som fattas. Har annars en YH-utbildning med examen och och mer än tre års högskolestudier bakom mig men ingen examen. Det känns som det kan vara värt att att plugga en termin för att få examen men funderar på om en generell kandidatexamen inom ett visst område inte slår så högt när man söker den typen av jobb där man måste ha en examen.

Nån som har lite kunskap om detta? Jag har försökt läsa på lite på nätet om detta med generell kandidat men jag fattar ändå inte riktigt vad det innebär och om det är sämre än nån annan typ av kandidatexamen?
 
Jag har två "generella" kandidatexamina,, eller jag har inte följt något utbildningsprogram utan plockat ihop kurser själv, gissar att det är vad som avses? Ingen arbetsgivare har undrat om detta, de brukar mest vara nöjda att man har examen. En kandidatexamen är ju alltid 180 högskolepoäng, sedan kanske den är mer enhetligt sammansatt om man följer ett program men för mig har det aldrig varit något negativt att jag har plockat ihop egna.