Genetiska defekter

A

alfur

..hos häst ska jag och några till göra ett projektarbete om och nu är frågan: Vilka genetiska defekter finns det ?

Tack på förhand från en trött student
 
Sv: Genetiska defekter

Defektlistan för häst, sid 6
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/DFS_2004_22_L115.pdf

Undrar om slinger hos russ kan vara samma som Cerebellär hypoplasi?
(Lägg märke till att de listar albinism, trots att det ännu inte finns påvisat hos häst!)

Det finns massor om sånt här på sidor från USA, tex overo lethal white syndrome (sök på OLW och LWO), hyperkalemic periodic paralysis (HyPP), Glycogen Branching Enzyme Deficiency (GBED), Equine Hyperelastosis Cutis, Severe Combined Immunodeficiency (SCID), dvärgväxt, DSLD (Degenerative Suspensory Ligament Disease) och Anterior Segment Dysgenesis (ASD).

Belgiska hästar har något som kallas Hereditary junctional mechanobullous, se tex artikel med bildlänkar på: http://www.upei.ca/pathclub/case.html

När man rotar runt ett tag på de här sidorna känns det rätt skönt att inte ha häst :-)
 
Sv: Genetiska defekter

Jag är inte helt säker på vad jag menar, vi är bara i startgroparna. Spontant tänker jag inte på mutationer, men vi valde ämnet för att vi inte visste vad som menades. Lösa benbitar har jag för mig räknades som en genetisk defekt.

Tänker mig att vissa raser har avlats så hårt att det skapats genetiska defekter som förs vidare till avkomman. Typ som höftproblem hos hund?
 
Sv: Genetiska defekter

..hos häst ska jag och några till göra ett projektarbete om och nu är frågan: Vilka genetiska defekter finns det ?

Tack på förhand från en trött student

Ringer du till Veterinärhögskolan etc så kan de säkert ge dig svar!!! Finns många...
 
Sv: Genetiska defekter

Åh jag ska inte ringa dom tyvärr. Jag går på samma skola ungefär, så jag får allt ta och rota i arkiven själv...:angel:

Tänkte bara om ni satt inne med lättillgänglig kunskap. Och några googlingsbara ord har jag fått! Tack ändå
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hur stor del av en ras (i procent) "ska" ha en viss sjukdom/defekt för att det ska räknas som rasbundet?
2 3
Svar
45
· Visningar
2 225
Senast: Dentaku
·
Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
817
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vi har precis fått veta att vår häst har spondylos i ryggen. På 2 ställen är hennes kotor sammanväxta med en "brygga". Någon som har...
Svar
5
· Visningar
875
Senast: Stina2000
·
Kropp & Själ Hur vet man vilken del av vården man skall kontakta? Går man alltid via VC? Har två (icke-akuta) ärenden jag behöver ta upp med vården...
Svar
4
· Visningar
524
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp