Bukefalos 28 år!

Genetiska sjukdomar hos hund

Trix

Trådstartare
Hittade en sida hos Cambridge University som listar genetiska sjukdomar hos hundar. Man kan gå in på hundras o se vad som är listat, eller söka på sjukdom och se vilka hundraser som har den.

Kanske lite klubben för värdelöst vetande, men ganska intressant :)

http://server.vet.cam.ac.uk/index.html
 
Sv: Genetiska sjukdomar hos hund

Intressant hade den varit om den varit korrekt.

Ex. på finsk spets listas bara ep, men inte patella luxation eller tandförluster och kan den på andra raser (ex bc) ta upp pälslängd som sjukdom, så platsar nog både patella och tandförluster (avsaknad av tandanlag) i listan kan jag tycka..
 
Sv: Genetiska sjukdomar hos hund

Hm lite OT kanske men jag kollade upp Skotsk terrier och när jag skulle jämföra med vad det står på rasklubbens hemsida så hittade jag där ...INGENTING. Bara en rubrik "RAS avelsstrategi" utan någon text under. Pinsamt är väl det minsta en kan säga...
 
Sv: Genetiska sjukdomar hos hund

Får säga som Gnist, det hade varit mer intressant om den varit korrekt.

Nu är jag absolut inte duktig på vad olika sjukdomar osv heter på engelska, men när jag tittade på saluki kändes det som om det var en hel del som saknades. Kan de lista "småsaker" som knappt förekommer borde de kunna lista sådant som faktiskt förekommer då och då.
 
Sv: Genetiska sjukdomar hos hund

Tittade in på Schäfer och den listan var lång!
Men räknas svart päls som en sjukdom? Disease: Black Coat Colour
 
Sv: Genetiska sjukdomar hos hund

Eftersom pattela, tandstatus och ep förekommer inom rasen (finsk spets) så bör ju den infon rimligtvis finnas med oavsett land.
 
Sv: Genetiska sjukdomar hos hund

Det verkar som att bara sjukdomar där det gjorts en vetenskaplig studie inom rasen finns med.

Min ras finns inte med över huvud taget
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 203
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 363
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 418
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 553
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp