Genom rondellen?

Silver Girl

Trådstartare
Om det i en vägbeskrivning står "kör genom rondellen", hur skulle ni tolka det?

Jag tycker det är oklart, men tydligen självklart för det som skrivit det. Jag gissar att det menas rakt fram, men det är ju inte vad det faktiskt står.
(Har mailat och bett om förtydligande, men tänkte se om det är jag som inte fattar något som är självklart för andra.)
 
Det hade jag tolkat som att det är rakt fram som gäller som färdriktning, inte höger eller vänster.
 
Eller så betyder det att du ska köra igenom, dvs. rakt fram över gräspuckeln... :D
Det är väl gräspuckeln som är själva rondellen, så det måste ju vara vad som avses 😁.
I alla fall om man använder nedanstående tänk.

Ordet rondell syftar i svenskan formellt[3] och traditionellt på navet, den cirkelformade trafikön[4] i mitten av cirkulationsplatsen. Ordet har dock i allmänt tal kommit att stå för hela trafikplatsen. Detta kan orsaka viss förvirring kring lagar eftersom en rondell inte nödvändigtvis behöver befinna sig i en cirkulationsplats.
. Just detta från Wikipedia, men har läst det i seriösare källor också 😁
 
Det verkar råda enighet om betydelsen.

Jag hade kört rakt fram precis som jag gjort om det stått "kör genom korsningen" vid en 4-vägskorsning.

Värre blir det om det är en rondell med mer än 4 avtag och det inte finns något avtag som är uppenbart "rakt fram".
Jag hade kunnat bli lika förvirrad och övertänka det hela om det stått korsning i stället för rondell. Just när det gäller vägbeskrivningar vill jag ha det tydligt och exakt.
 
Om det i en vägbeskrivning står "kör genom rondellen", hur skulle ni tolka det?

Jag tycker det är oklart, men tydligen självklart för det som skrivit det. Jag gissar att det menas rakt fram, men det är ju inte vad det faktiskt står.
(Har mailat och bett om förtydligande, men tänkte se om det är jag som inte fattar något som är självklart för andra.)
Rakt fram är genom rondellen för mig, har rondellen 4 avfarter är det 2 avfarten. Kan dock bli lite luddigt när det är 5 avfarter vilket som är rakt fram, men skulle nog säga den avfarten som är så rakt fram som möjligt från där man körde in.
 
Jag som har denna rondell som en av mina dagliga utmaningar uppskattar att få en tydlig ”ta tredje avfarten” 😅
6004A880-9227-468F-BED6-E316D4BF5818.jpeg


Mvh Miks
 
Om det i en vägbeskrivning står "kör genom rondellen", hur skulle ni tolka det?

Jag tycker det är oklart, men tydligen självklart för det som skrivit det. Jag gissar att det menas rakt fram, men det är ju inte vad det faktiskt står.
(Har mailat och bett om förtydligande, men tänkte se om det är jag som inte fattar något som är självklart för andra.)
Jag tycker inte det är det minsta oklart.

Kör igenom stan, kör igenom skogspartiet. kör igenom rondellen.
För mig innebär det en del av vägen som jag ska passera. Jag ska inte stanna, bara passera.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 154
Senast: Enya
·
Relationer Fundering efter att ha läst i en dagbokstråd och att en kollega frågade mig om jag menade det jag sa positivt. Vi människor...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 539
Senast: Snowball
·
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 702
Senast: Ava22
·
Samhälle Jag har prenumeration på det regeringen pysslar med. Idag fick jag ett mail där det står såhär; För mig känns det som att det är en...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
5 271
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp