Genomgående hasgalla

M

MalinArnells

Hej igen.

kort och gott: Pållen ( ponny, 5 år) har under ca 2 veckor haft en genomgående hasgalla på ena bak. Ingen synlig hälta, ingen värme och lika pigg och galen som vanligt. Dock går den ej ner vid rörelse = inte bra.

Vad kan de vara?:confused:

Har inte ridits spec. hårt innan denna uppkom.. 3-4 dagar i veckan.
Just nu vilar han pga. gallan och går endast på promanader för hand.

Ska in på klinikbesök den 6 maj ( Vet. tyckte inte att det var akut eftersom de inte fanns varken värme eller hälta) :grin:
Men man funderar ju ändå på vad det kan vara. Några erfarenheter?

M
 
Sv: Genomgående hasgalla

Har en häst som hade en galla utan att visa värme eller hälta. Pigg och busig var han. Visade sig att problemet inte satt i hasen (som jag trodde) utan i knät. Enligt veterinären så kan en ung häst inte koppla samman rörelse med smärta så han uppförde sig som vanligt även om han hade ont i sitt knä och fick en inflammation i hasen p g a felbelastning.

I mitt fall visade det sig vara en cysta i bakknät som gjorde att han belastade fel på hasen och där av gallan. Nu är han opererad i knät och gallan är borta :).

Många säger att man inte behöver oroa sig för gallor om de är mjuka, men det stämmer absolut inte. Man skall alltid undersöka varför de har gallor. Om de förekommer på båda sidorna och är lika stora (eller rättare sagt lika små) så behöver det oftast inte vara något problem, men om det uppträder på en benet så är det nästan alltid något som är fel. Behöver som sagt inte vara i hasen problemet sitter.
 
Sv: Genomgående hasgalla

Hej och tack för svar!

Det där med att inte kunna koppla samma smärta och rörelse skulle nog stämma mycket väl på min. Han kutar å busar i hagen som vanligt, fast nått jäkla fel borde de vara?! Å liiiite ont borde han ha ?! :( Men han har världens energi så att försöka få honom att vara still vore ju lika lätt som att få jorden att sluta snurra, ungefär.

Han ska ju som sagt till klinik om nån vecka, och jag hoppas att dom kan hitta vad det är då.


fler erfarenheter av hasgallor?
 
Sv: Genomgående hasgalla

Ha, ha!

Det låter precis som min häst. Han är 4 år nu och för ett år sedan for han runt som ett jehu i hagen och ingen misstänkte väl att han hade ont. När jag sa det till veterinären så sa hon att han hade ont oavsett vad han hittade på. Vi fick välja mellan operation eller avlivning. Utan operation hade han inte kunna gå smärtfri i en hage som sällskapshäst ens.

Nu är han efter ett halvårs konvalesens (och operation) fri från smärta och gallor :D.
 
Sv: Genomgående hasgalla

Oj! får man fråga vad den operationen gick loss på?
 
Sv: Genomgående hasgalla

Försäkringen tog det mesta som tur är. Behandling/utredning före operation kostade 12 000 kr. Operation och vistelse på djursjukhus kostade 17 000 kronor. Behandlingar efter operation mellan 10 000 - 12 000 kronor.

Min del blev drygt 13 000 kronor.

Det är inga billiga grejer, men för några veckor sedan blev han friskförklarad och då kändes det plötsligt värt all oro, alla tårar och allt jobb som det medfört. Nu återstår det en lång period med långsam uppbyggnad av muskler för att han skall bli hållbar på lång sikt. 100 % frisk kanske han aldrig blir, men förutsättningar ökar med bra muskulatur som stöttar leden.

Lycka till med din häst.
 
Sv: Genomgående hasgalla

Va skönt att han blev friskförklarad iaf :)

Fleeeeeeer?
 
Sv: Genomgående hasgalla

Tar upp tråden igen efter klinikbesöket.

Vetrinären kollade hasen, böjde, klämde, röntgade men kunde inte hitta nått fel. Sa bara att det vara till att åka hem å rida igen, inget att oroa sig för.

Känns sådär eftersom det fortfarande är en galla där.... :S


Men hästen är ju som sagt inte halt, ingen värme och inte märkbart påverkad.

Är jag en nojjig matte?
 
Sv: Genomgående hasgalla

Min 3-åring har hasledsgallor och har inga som helst problem av det.
Gallorna går inte ned efter belastning/träning utan blir snarare lite hårdare.
Jag var inne på klinik och böjde och rtg. Vet. hittade inget utan bara konstaterade att vissa har bara gallor.

/t
 
Sv: Genomgående hasgalla

Okej, men då i båda haserna antar jag?

Min har bara i en.. :S
 
Sv: Genomgående hasgalla

Låter som min häst.. han hade en lös benbit. Visade ingen smärta och ingen hälta i mina ögon, men enligt vet en halv grad. Han var heller inte varm. Nu är benbiten bortopererad och leden är sköljd, men han har fortfarande kvar gallan.
 
Sv: Genomgående hasgalla

Har han bara galla på ena hasen?

Min har på båda haserna, genomgående. men är varmare på vänstra hasen och de är hårda. Men han har även gallor på alla fyra benen vid kotorna. Mer på det högra frambenet. Dock är min häst skadad efter att ha gått omkull i hagen, han har sprickor i tornutskotten. har pratat med min veterinär om detta och han säger att det inte är någon fara. Men jag är som dig, orolig. Man röntgade min för att man trodde att det var spatt i hasen men det var de inte.
 
Sv: Genomgående hasgalla

Okej, men då i båda haserna antar jag?

Min har bara i en.. :S

Min 5åring har hasledsgalla på bara en. Han blev sparkad på hasen för ett år sen. Blev "fotbollssvullen" hela hasen och tokhalt såklart. När svullnaden försvann efter ca en månad kvarstod gallor i hasen och dessa har han kvar nu ett år senare. Antar att ledkapseln blev "uttänjd" av den kraftiga svullnaden.
Tillägg; rtg och ordentligt kollad efter olyckan

Det kan inte vara så att din pålle i yngre dagar gjort ngt liknande?
 
Sv: Genomgående hasgalla

Okej, min med är röntgad och dom hittade inga lösa benbitar, som tur var.
 
Sv: Genomgående hasgalla

Oj vad tråkigt :( men är den ohalt å så?
 
Sv: Genomgående hasgalla

Ja det är mycket möjligt att han gjort nått konstigt i yngre dagar, han är uppfödd i flock å där kan väl vad som helst hända. :/ Men ingen galla har synt tidigare utan han har varit helt torr och fin i haserna.
 
Sv: Genomgående hasgalla

på första besöket var han en grads halt på höger bak i volt men besöket 1 och 1/2 vecka senare var han inte halt. Min häst har alltid haft gallorna i hasen sen jag köpte honom dock var de mjuka. har din häst alltid haft gallan? Är den hård, mjuk eller flyttas den?
 
Sv: Genomgående hasgalla

Nej, den kom för ett tag sedan, av okänd anledning. Den är mjuk, men går inte ned vid ridning.
 
Sv: Genomgående hasgalla

okej, det är svårt. Men så som ja förstår så verkar gallor inte jätte allvarligt på hästar tycker inte min veterinär i alla fall. Men jag kan ändå inte sluta oroa mig.
hoppas du får svar snart.
 
Sv: Genomgående hasgalla

Ja, det märks väl snart om det är något fel. Har börjat sätta igång honom nu efter en månads vila. Men än så länge är den oförändrad..

till alla: Borde jag linimenta hasen eller dyl. efter ridning? kylande? värmande?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 121
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 694
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 487
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 811
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp