Bukefalos 28 år!

Genusdilemma i skolan

Snuffsan

Trådstartare
Dotterna klass är delad på gympan. Flickorna har snäll lite mjukare gympa bestående av myckat jogg och fniss och sånt man knappt blir svettig av. Killarna har en annan lärare som vill att de tar i. Styrketräning, löpning och fotboll. Ett pass i veckan är de delade, ett pass har de gemansamt, då den softare varianten med flickornas lärare.

Dottern vill hellre ha gympa med killarna. Hon tränar på fritiden och tycker därför inte att flickgympan ger något. Hon har framfört det till kilarnas gympaläraren som tycker det är helt ok. Hon pratade med sin klassföreståndare som också tyckte det lät ok och som tog upp det i skolledningen. Där blev det blankt nej. Motiveringen var det sämsta tänkbara: "Vi har alltid haft det så här och de flesta är nöjda."

Vad tycker ni?

Tjejernas omklädningsrum är ledigt då det är killgympa så det finns inga praktiska problem.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Delad gympa :confused:

Låter fruktansvärt tråkigt i mina öron!

Killarnas pass låter ju som gympa, tjejernas däremot låter ungefär som ett pyjamasparty alt. shoppingtur inkl. fika :smirk:

Nä, låt tjejerna & killarna gympa ihop !
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Förutom att jag tycker att hela idéen med könsdelad gympa är genomlarvig, tycker jag att det är självklart att hon ska få vara med på den gympa hon vill. Vitsen med skolgymnastik är väl för sjutton att barnens behov av motion ska bli tillgodosedda, inte att de ska fnissa och gå promenader?
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Jag tycker det låter knäppt. Både själva systemet och motiveringen. Hade det inte varit bättre om eleverna fick välja själva vilken av idrottslektionerna de vill gå på. Uppenbarligen finns det ju minst en tjej som vill "gå över", kanske finns de killar som skulle trivas bättre på tjejgympan.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Jag tror ju att anledningen till att de inte vill att Snuffsans dotter ska byta grupp är att det då kan bli fler som vill gå över, från båda hållen. Och efter ett tag är deras finfina idé med kill och tjejgympa splittrad.

Sjukt i mina öron, förstår faktiskt inte varför man har delad gympa. Jag trodde inte det fanns över huvud taget, så jag blev himla snopen över att läsa det.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Jag har inte heller hört talas om det förut, förekommer det på fler ställen i landet tro?
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Ja hela ideen är korkad. Om man kan dela klasser tycker jag man ska dela efter hur motiverad man är i just gympa. De som vill jobba mer väljer den tuffare gruppen, de som inte är så vältränade har mer skoj. På så sätt kanske vi skulle slippa att barn mår illa av skolgympan och istället få flar motiverade till att röra sig. Jag (som inte gillade skolgympan) hade uppskattat att slippa ha gympa med tjejerna som tävlade i truppgymnastik och killarna som spelade fotboll i allsvenskans ungdomsvariant.

Men här är det snopp eller inte som avgör.:smirk:
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Ja, jag tror att flera av killarna skulle vilja byta grupp. De pallar inte killgympan och undrar om min dotter är helt knäpp som vill gå över.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Ja hela ideen är korkad. Om man kan dela klasser tycker jag man ska dela efter hur motiverad man är i just gympa. De som vill jobba mer väljer den tuffare gruppen, de som inte är så vältränade har mer skoj. På så sätt kanske vi skulle slippa att barn mår illa av skolgympan och istället få flar motiverade till att röra sig. Jag (som inte gillade skolgympan) hade uppskattat att slippa ha gympa med tjejerna som tävlade i truppgymnastik och killarna som spelade fotboll i allsvenskans ungdomsvariant.

Men här är det snopp eller inte som avgör.:smirk:


:bow::bow:

Jag har alltid hatat skolgympan, mest för att den var så himla prestationsinriktad. Jag har alltid varit ganska vältränad, men min förmåga inom all sorts bollsport, lagspel eller redskapsgymnastik var under medel. Hade gärna haft en mer motionsinriktad gympa och en mer prestation.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Min tanke om skolgympa är precis som din. Om det nu måste vara skiljda klasser, låt de ha en som är för de tuffare sporterna och kanske mer idrottande eleverna, och en klass som är mer lekfull, där till och med invandrartjejer kan delta (på gymnasiet satt alla invandrartjejer i min klass på bänken, de tog "promenader". Vår skola är i huvudsak ett idrottsgymnasium, så all idrott var väldigt tävlingsinriktad. Hade de tjejerna kunnat få välja att göra roliga saker utan alla superproffs hade de kanske också gillat idrotten).
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Där blev det blankt nej. Motiveringen var det sämsta tänkbara: "Vi har alltid haft det så här och de flesta är nöjda."

Vad tycker ni?

Att det är en mossig skolledning. :mad:
Och att skolan har vissa brister i sin genuspedagogik? :mad:

I min dotters skola ser det lika ut, med delat gymnastik. Men däremot är gymnasikläraren bevandrad i genuspedagogik, och som låter killarna sätta mål för tjejerna och tjejerna sätter mål för killarna. Många i klassen är dessutom mycket aktiva (tror att det är sju tjejer som spelar rugby på ganska hög nivå för åldersgruppen, plus att det är så gott som enbart hästtjejer..) och på killsidan är gymnasik som i 'fotbollsträningslektioner' bannlysta då majoriteten av killarna tränar just fotboll upp till fyra-fem gånger i veckan på sin fritid. Här har killarna fått stall & ridlektioner på sina gymnastiktimmar.

Jag tycker att du ska försöka vara med på ett skolrådsmöte, och se till att få upp ärendet som en punkt i mötesordningen.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

En gång i tiden gick mimmipigg på skolan och då hade man könsdelad gympa, vi snackar 70-tal, det togs dock bort 1980.
Nu vet jag att de senaste pedagogiska rönen är att det kan vara en fördel för främst tjejerna med könsdelad gympa eftersom tjejer på högstadiet går undan när killarna kör igång sitt "machostuk". Det tror jag kan vara alldeles riktigt.
I ditt fall blir det ju helt fel eftersom kraven är så väsenskilda.
Jag vet att de i mina barns skola gör prov på varje delmoment och att det är lite skillnad på vad tjejer/killar ska klara för olika betyg.
Tjejerna får dock göra killproven om de vill. Min äldsta dotter gjorde alltid killproven och klarade oftast deras högsta nivå men det var inte många tjejer som gjorde det.
Kräv vettig gymnastik på skolan oavsett om det är tjejer eller killar, herregud fostrar de tjejer till presumtiva benskörhetsoffer?
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Att du inte ska ge dig där. Argumentet så har vi alltid haft det är fruktansvärt. Jag kan köpa uppdelningen mellan killar och tjejer i vissa sammanhang men då ska det finnas samma möjligheter för tjejer och killar oavsett kön. Exempelvis två grupper med tjejer där den ena gruppen kör tufft och den andra på skoj och likadant för killarna.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Jag är kluven. Grymt kluven.

Ett problem är den inbyggda statusskillnaden. Det är häftigare att vara tuff och vara med killarna. Det fattar några intuitivt, därför vill de vara där. Därför kommer knappast killar i rådande samhällsklimat vilja ha mjukare gympa. Alltså befäster vi att det är häftigare med killarnas gympa.

Det andra är att om du som tjej presterar på max, så blir du utan problem utmanövrerad av starkare killar. Du som tjej lär dig att killar är starkare. För det är dom, tyvärr, generellt. Enstaka undantag finns. En vältränad tjej matchar några av killarna men inte i en normalpopulation.

Det här skriver jag alltså utifrån mitt specialämne och utifrån egna erfarnheter för naturligtvis var jag som enda tjej den som deltog i vissa killektioner i gympan på högstadiet (det godkändes helt utan knot av lärare) och följde upp det i vuxen ålder med mixad bollsport.

Jag har helt enkelt inget svar på den övergripande frågan däremot skulle jag ifrågasätta om läroplanen följdes om tjejgympan innehåller mest fniss.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Bestäm möte med rektorn/skolledningen där ahn/hon får gå igenom argumenten, som ska vara bättre än "det har vi alltid gjort".
Finns det någon föräldraförening? Elevråd?

Vad skulle de säga om det kom ut i lokaltidningen? Och som någon annan skrev - följs verkligen läromålen om lektionen innehåller mest fniss?
 
Sv: Genusdilemma i skolan

I dotterns klass består så gott som alla killarna (tja, tjejerna också) av soffpotatismaterial som inte idrottar på fritiden. Så just där är det inga problem för en normaltränad tjej att hänga med.

Flera killar skulle vilja byta till den lättare gympan så jag tror lathet trumfar över tuffhet i den här klassen. Tyvärr.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Har dom tjej- resp. killgympa??:eek:

Det trodde inte jag existerade!
Började skolan i slutet på 70-talet och har aldrig hört talas om att man delar upp killar och tjejer på gymnastiklektionerna!

Vi var ju mixade lag i fotbollen, basketen..ja i precis allt.
När i helsike ändrade dom på det här?
Det var det dummaste jag har hört på länge!:cool:
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Så otroligt tråkigt. Jag minns att jag tyckte att gympan var den roligaste lektionen, vi hade gympa blandat. Mycket bollsporter och orientering. Delad gympa... låter helt sjukt. Hur är det positivt att tjejer inte lär sig hävda sig mot killar? :crazy:
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Vi hade några lektioner uppdelade. Vi tjejer skulle dansa och killarna fick ha bollsport men det gick de bet på (vi var väldigt medvetna om vad som var rättvist och hur vi ville ha det; åtminstone vi tjejer)!

Jag har gått i klasser där vi varit ungefär 50-50 tjejer och killar samt i klass med 30 killar och tre tjejer. Har aldrig haft så rolig gympa som i "killklassen". Har även jobbat ihop med gympalärare där man beskrivi skillnaderna mellan att planera/genomföra gympalektionerna i klasser med olika könsfördelning etc.

Tänk att lärarna styr upp såpass olika med "hänsyn" till könsfördelning? :-0
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Akvarietråden IV
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp