Genusperspektiv; till vilket pris?

Jettan

Trådstartare
En "vän" till mig hade härom dagen skrivit på fb att hon tyckte att det krävdes föräldrakörkort eftersom det fanns klackskor till små flickor i skoaffären. Jag blev väldigt upprörd över detta, jag kände mig påhoppad då jag själv köpt klackskor till min dotter för fina tillfällen (hon är 5 år), är jag då helt plötsligt en sämre förälder?

Samma person har vid flera tillfällen skrivit att hon är så stolt över att hon uppfostrat sina döttrar ur ett genusperspektiv, hennes döttrar tar plats och leker med pojkar. Vad är detta???? Jag tycker inte att genus-tänket handlar om att man ska klä och uppfostra sina döttrar till pojkar, lära dem skrika och gapa och ta mycket plats, att det är fult att vilja ha rosa klänningar och vara fin i håret.

Enligt mig handlar genus om att inte uppfostra barn i kön, utan att behandla dem som INDIVIDER. Jag har inte på något sätt påtvingat min dotter klänningar och klackskor (kanske snarare tvärtom) men ändå så älskar hon rosa, glitter, läppglans, klackskor, barbiedockor osv. Hon är en riktig prinsessa, trots att hennes pappa verkligen har försökt att få en "pojk-flicka" som gillar hockey och fotboll....:grin:
Vår uppfostran har resulterat i en mycket rosa liten prinsessa som gärna klättrar i träd och leker med radiostyrda bilar....:love:

Jag blir ledsen och känner att man har tagit genus-tänket till en extrem överdrift, varför får inte våra flickor vara flickor längre? Ska det krävas föräldrakörkort om man klär sin son i skjorta och slips också? Varför är det just flickor och deras rosa klänningar och klackskor som är farligt för samhället?
 
Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?

Enligt mig så har din "vän" greppat könsdiskussionen helt fel men det är en väldigt vanlig tolkning som många tror/tycker. Jag är väldigt könsmedveten ( hoppas jag ), men nog klär jag min dotter i klänningar och rosa, det är inte där problemet sitter!
 
Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?

En "vän" till mig hade härom dagen skrivit på fb att hon tyckte att det krävdes föräldrakörkort eftersom det fanns klackskor till små flickor i skoaffären.

Det är väl just det som är upprörande. Varför är klackskorna till för "små flickor"? Vart är klackskorna som är till för små pojkar?

Så det är snarare skotillverkarna/-affärerna som är genuspantade. Varför ha könsuppdelade skor till småbarn? Har inte alla femåringar ungefär samma behov när det gäller skor? Det är ju inte bara det att det finns klackskor och så finns det sportskor och skor med små blommor etc... Det finns ju ett mönster: klackskorna är placerade bredvid de rosa tygskorna och gummistövlarna med fjärilar, medan sportskorna i mörka färger står en bit ifrån. Könsuppdelningen går inte att undgå.

Klacksor blir så tydligt eftersom de är helt funktionslösa och bara till för det estetiska - det kvinnliga! Som så mycket annat som är riktat till flickor. Redan i späd ålder lär vi dem att begränsa sig kroppsligt pga kläder som markerar könet.
 
Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?

Håller med, tycker hela genustänket har gått till överdrift.
En ganska ordentligt sådan dessutom.
Allt verkar handla om att inte klä flickor och i rosa och låta pojkar gå i klänning.
(vilket Isak gör ibland här hemma ibland när han leker men ute? no way )
 
Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?

Att din son har klänning på sig hemma men aldrig ute är ju ett kvitto på att genustänket inte fått tillräckligt genomslag - dvs det är inte ens i närheten av att ha gått till "ordentlig överdrift"!
 
Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?

Bara nyfiken: är det han som inte vill ha klänning ute, eller du som säger nej?
 
Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?

Haha förstod att det skulle komma svar på det.
Han har aldrig bett om att ha klänning ute och jag ser ingen som helst anledning till varför han skulle ha det heller.
 
Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?

Det är ju en ganska självklar fråga när du avslutar med no way. Varför inte blir liksom frågan ? :)
 
Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?

Jag håller med Mirre
Jag tycker också att hela det här genustänket har gått till överdrift.
Låt pojkar få vara pojkar och flickor få vara flickor!!!
Där är, och kommer alltid att vara, skillnad på pojkar och flickor.
 
Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?

Jag håller med Mirre
Jag tycker också att hela det här genustänket har gått till överdrift.
Låt pojkar få vara pojkar och flickor få vara flickor!!!
Där är, och kommer alltid att vara, skillnad på pojkar och flickor.

Är det någon som planerat att göra om flickor till pojkar och tvärtom? Hur gör man då?
 
Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?

Men istället för att snöa in på det du/ni snöar in på, läs på vad genustänket och diskussionen egentligen handlar om istället. Kom sedan tillbaka och svara för om ni fortfarande anser att den går till överdrift ( jag skulle bli mäkta förvånad om ni fortfarande tycker att diskussionen är överdriven ).
 
Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?

Jag håller med Mirre
Jag tycker också att hela det här genustänket har gått till överdrift.
Låt pojkar få vara pojkar och flickor få vara flickor!!!
Där är, och kommer alltid att vara, skillnad på pojkar och flickor.

Exakt vad jag tycker! :bow:

Jag ser helt enkelt ingen anledning till varför min son skulle springa runt i klänning och klackskor ute eller varför jag skulle vägra köpa en rosa klänning till en dotter. Det är överdrivet till gränsen på fjantigt.
Visst är det bra att man försöker lära ut jämställdhet och inte uppfostrar så könsstereotypiskt. Men det finns ju gränser.

Skulle ni skicka er son i klänning till skolan?
Och riskera att han blir mobbad för det?

Ja jag stör mig också på att kläderna är så vansinnigt uppdelat flickor/pojkar (där flickor är grymt överpresenterade) i affärerna men genus handlar väl om mer än kläder? Man är väl inte en sämre förälder för att man inte klär sin son i klänning och gullegullkläder?
 
Senast ändrad:
Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?

Jag ser helt enkelt ingen anledning till varför min son skulle springa runt i klänning och klackskor ute [..]
Ser du någon anledning till att en dotter ska göra det?


Visst är det bra att man försöker lära ut jämställdhet och inte uppfostrar så könsstereotypiskt. Men det finns ju gränser.
Mellan könen ja. Tydligen är dessa gränser väldigt viktiga att upprätthålla. Märkligt nog.

Skulle ni skicka er son i klänning till skolan?
Och riskera att han blir mobbad för det?
Den inställningen är bara beklaglig. Tänker du så om annat också? Byxor av rätt märke, rätt skor, rätt mobiltelefon, etc...
Korrigera barnet så det inte blir mobbat. Heja. :crazy:
 
Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?

att man ska klä och uppfostra sina [döttrar till] pojkar, lära dem skrika och gapa och ta mycket plats, att det är fult att vilja ha rosa klänningar och vara fin i håret.
Hur i hela fridens namn kan det vara okej att uppfostra sina söner till att bli gapiga och ta mycket plats och förakta klänningar?
Med tanke på alla de trådar där det klagas på idiotiska män/pojkvänner/fäder/manliga chefer på buke så är det helt förbluffande hur många som ändå fortsätter att hylla "olikheterna" med gåpåig grabbighet och vän flickighet. Suck! Jag håller med din kompis, helt klart, kurs i rationellt tänkande skulle vara på sin plats.
 
Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?

Jag håller med Mirre
Jag tycker också att hela det här genustänket har gått till överdrift.
Låt pojkar få vara pojkar och flickor få vara flickor!!!
Där är, och kommer alltid att vara, skillnad på pojkar och flickor.

Men det är ju just här det liksom inte riktigt klickar. Genusvetenskap och genusmedvetenhet handlar inte om att göra flickor till pojkar eller vice versa. Det handlar om att behandla barn som barn. Inte stöpa dem i könsformar utan ge dem samma möjligheter.

Att pojkar har snoppar och flickor har snippor (vilket i småbarnsåldern är den egentligen enda riktigt fastställda skillnaden) förändras ju inte av att de får samma möjligheter.
 
Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?

ESkulle ni skicka er son i klänning till skolan?
Och riskera att han blir mobbad för det?

Skulle du skicka din son till skolan och riskera att han blir mobbad för det? Skulle du skicka ditt överviktiga barn till skolan och riskera att han blir mobbad för det?

Mobbning förebygger man inte genom att försöka ducka för allt som barn eventuella kan komma att mobbas för. Mobbning förebygger man genom att vara delaktig i barnens skolgång och se till att skolan verkligen arbetar aktivt för att förebygga mobbning. Att man är med och påverkar ifall skolan inte tar sådana problem på allvar. Att man är engagerad.

Och ja. Jag skulle skicka min son till skolan med klänning om det är klänning han väljer att ta på sig. Just nu går han i förskola och klänning där är inte ett problem.
 
Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?

*kl*
Jösses... jag blir bara så TRÖTT!!!!

Tack Sol, mino, Trani, Cala och stinaelin för att ni orkar. :bow:

*gömmer huvudet under en filt igen*
 
Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?

Skulle ni skicka er son i klänning till skolan?
Och riskera att han blir mobbad för det?

Så du låter mobbarna sätta reglerna?

barn blir mobbade för allt. du skulle inte låta ditt barn gå till skolan med glasögon, som överviktig etc helelr då antar jag?
 
Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?

Men jisses vad ni överreagerar.
Trampade på en öm tå el?

Nej jag vet att mobbing inte går att förhindra genom att undvika allt som kan vara en risk, man kan bli mobbad för allt och inget.
Var lite dumt skrivet kanske men jag förstår faktiskt inte varför det ibland nästan verkar tvunget att man absolut inte får klä sin dotter i rosa och man måste nästan se till att sonen går i klänning, annars är man en dålig förälder?
 
Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?

jag förstår faktiskt inte varför det ibland nästan verkar tvunget att man absolut inte får klä sin dotter i rosa och man måste nästan se till att sonen går i klänning, annars är man en dålig förälder?

Måste fråga; exakt NÄR råkar du ut för detta? Jag har då aldrig stött på det fenomenet. Någonsin.

Ge mig ett exempel, tack!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp