Geologins dag - Fråga en geolog

Jag och ungarna var faktiskt på geologiska museet i Borlänge under sportlovet. Kan rekommenderas till alla som har barn (alla vuxna också) som är vidare intresserade och har vägarna förbi (inte ett turistmål man tänker på kanske, därför tipsar jag om det här). Finns några inbitna fanatiker av sten där som är duktiga på att prata ... sten :p och ungarna tyckte det var väldigt intressant faktiskt...
dsc_02751.jpg
dsc_02852.jpg

Amatörgeologerna i Borlänge gör ett fantastiskt jobb med sin verksamhet ! De har eller har haft iallafall även guidade turer till Stripa (?) gruva.
 
Amatörgeologerna i Borlänge gör ett fantastiskt jobb med sin verksamet ! De har eller har haft iallafall även guidade turer till Stripa (?) gruva.
Det har de nog säkert, vi är uppvuxna med det där museet eftersom min kusin varit med i styrelsen i många år (han är dock inte geolog utan bara en allmän stennörd). Fast det är första gången jag varit där i vuxen ålder. Vi brukade vaska guld i trädgården där när vi var små.
 
Det har de nog säkert, vi är uppvuxna med det där museet eftersom min kusin varit med i styrelsen i många år (han är dock inte geolog utan bara en allmän stennörd). Fast det är första gången jag varit där i vuxen ålder. Vi brukade vaska guld i trädgården där när vi var små.

:D De flesta som är med i de amatörgeologiska föreningarna är stennördar eller pensionerade geologer som inte kan lägga av :D
 
Amatörgeologerna i Borlänge gör ett fantastiskt jobb med sin verksamhet ! De har eller har haft iallafall även guidade turer till Stripa (?) gruva.

Koboltgruvan i Los är också värd att rekommendera besök vid
http://loosgrufvan.se/
Lokala entusiaster som pumpade ur och iordningställde, och tror jag fortfarande helt driven av föreningen.
Bra kvalitet på information och film som visas också (avseende det historiska som min kompetens sträcker sig till att bedöma - ok, ett antal år sedan jag var där, men borde inte försämrats)
Nära E45 vid gränsen Dalarna/Hälsingland/Härjedalen.
 
Koboltgruvan i Los är också värd att rekommendera besök vid
http://loosgrufvan.se/
Lokala entusiaster som pumpade ur och iordningställde, och tror jag fortfarande helt driven av föreningen.
Bra kvalitet på information och film som visas också (avseende det historiska som min kompetens sträcker sig till att bedöma - ok, ett antal år sedan jag var där, men borde inte försämrats)
Nära E45 vid gränsen Dalarna/Hälsingland/Härjedalen.

Japp, det är fortfarande föreningen som driver den. Den är verkligen jättefin och väl värd ett besök.

Gruvan är typlokal för grundämnet nickel, det isolerades för första gången ur material från den gruvan :up:
 
Han som hittade gruvan var väl egentligen ute för att leta koppar.
Och nickeln upptäckte de för att kobolten inte riktigt gav den rätta blå färgen.
Nån :devil: obegriplig skit som var där och förorenade...

@athena_arabians
Hur ofta hittar du det som du faktiskt letar efter? :)
Eller det som du enligt plan tror ska finnas på platsen? :up:
Och hur ofta hittar du ditten och datten som du inte väntade dig? :confused:
Eller något som du absolut inte vill ha där? :wtf:
 
Han som hittade gruvan var väl egentligen ute för att leta koppar.
Och nickeln upptäckte de för att kobolten inte riktigt gav den rätta blå färgen.
Nån :devil: obegriplig skit som var där och förorenade...

@athena_arabians
Hur ofta hittar du det som du faktiskt letar efter? :)
Eller det som du enligt plan tror ska finnas på platsen? :up:
Och hur ofta hittar du ditten och datten som du inte väntade dig? :confused:
Eller något som du absolut inte vill ha där? :wtf:

Historien bakom gruvan är verkligen intressant, bla hade de ju en bergsman från Falun som var hjärtligt hatad av gruvarbetarna ;)

Oftast hittar jag NÅGOT men frågan är alltid om det är tillräckligt för att vara brytvärt. Dock har jag varit med om att inte hitta något alls också, det var ett extremt dyrt borrhål :D Jag har inte siffrorna i huvudet men det är väl någon promille av alla uppslag som blir en gruva.

Ibland kan man få en överraskning. Ett bolag jag har jobbat åt gjorde flygmätningar. Ett område som inte var med på det som egentligen skulle undersökas lyste upp som en julgran. Det visade sig vara en potentiellt brytvärd nickel och kopparfyndighet (som innehåller kobolt också). Det var rolig borrning, alla hål fick bra resultat.

Det man inte vill ha är oftast ej mineraliserat berg, dvs sulfider i sig är sällan ett problem (även om man naturligtvis inte vill ha en massa pyrit). Där jag letar uran vill man inte ha kalksten eftersom den bara skulle vara en kostnad om man skulle börja bryta där.
 
Lärde mig att finnmarksbefolkningen hade bättre näringsstatus och tryggare livsmedelsförsörjning än den svenskkulturella bondebefolkningen i närheten (kombination av klimat och näringsfattig jord som gjorde att konceptet rovor, svedjeråg och inlagd mört var bättre än boskap och permanenta sädesåkrar).

Så de hade aldrig något behov av att arbeta för penninglön oavsett nivån som sattes.
Blev tvunget med mycket våld om man skulle få upp något ur gruvan då.
Kasst med verksamhet som kräver arbetarproletariat där det inte finns några hungriga människor...

Jag gillar sådana historier där det är tydligt hur naturmiljön och kulturen samverkar till hur utvecklingen blir.
Och underst i botten till förklaringarna varför naturmiljön är som den är på platsen finns alltid ett lager geologi.;)
 
Uran skriver du om. Hur det då med Alunskiffer och halterna i det - och då är ju frågan givetvis om rödfyren som ligger och är ett avfall, skulle den inte gå att göra till resurs istället? Sen barnsben har man fått höra att den skulle vara radioaktiv så där får man inte bo. (Men ålderdomshem får man tydligen bygga). Nu bor både en och annan på dessa högar och gamla kalkugnar ändå.
Överhuvudtaget så ligger det så många högar med rester i vårt land och utvecklingen har gått vidare, är det någonstans där man satsat på att gå igenom dessa högar på nytt?
 
Jag kan tillägga lite snabbt att jag är alltså utbildad till berggrundsgeolog och jobbar med prospektering (malmletning). Under utbildningen läste jag också lite av de övriga disciplinerna inom geovetenskap samt biologi, kemi och miljökemi.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Uran skriver du om. Hur det då med Alunskiffer och halterna i det - och då är ju frågan givetvis om rödfyren som ligger och är ett avfall, skulle den inte gå att göra till resurs istället? Sen barnsben har man fått höra att den skulle vara radioaktiv så där får man inte bo. (Men ålderdomshem får man tydligen bygga). Nu bor både en och annan på dessa högar och gamla kalkugnar ändå.

Om man bygger på sådana platser idag utgår jag ifrån att det gjorts en miljöundersökning först. Om det skulle vara aktuellt att använda högarna som resurs beror helt och hållet på hur höga halter det är och om det är möjligt att få ut en rimlig del av dessa (dvs precis som vid vanlig gruvbrytning).

Överhuvudtaget så ligger det så många högar med rester i vårt land och utvecklingen har gått vidare, är det någonstans där man satsat på att gå igenom dessa högar på nytt?

Det är inte ovanligt att man går igenom gamla varphögar (varp - överblivet material från gruvor, slagg - överblivet material från metallutvinning) för att ta ut mer metaller. Med nya metoder går det givetvis att få ett bättre utbyte än med gamla metoder.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Finns det någon mineral/malm som Sverige är ensam om, eller i vart fall störst på förekomst/utvinning? Förr (och kanske fortfarande, har dålig koll :p ) exporterade vi ju bl.a. mycket koppar, silver och järn, men det finns väl även på många andra ställen i världen.
 
Finns det någon mineral/malm som Sverige är ensam om, eller i vart fall störst på förekomst/utvinning? Förr (och kanske fortfarande, har dålig koll :p ) exporterade vi ju bl.a. mycket koppar, silver och järn, men det finns väl även på många andra ställen i världen.

Det finns inget ekonomiskt mineral som enbart bryts i Sverige. Vi exporterar fortfarande stora mängder järn, koppar, guld osv precis som vi gjort tidigare. Jag har inte exakta siffror i huvudet men vi är iaf en av Europas största malmproducenter (vi producerar tex mest järnmalm i Europa).

Allt styrs givetvis av världsekonomin och metallpriserna men det pågår prospektering kontinuerligt för att hitta nya fyndigheter.
 
Det finns inget ekonomiskt mineral som enbart bryts i Sverige. Vi exporterar fortfarande stora mängder järn, koppar, guld osv precis som vi gjort tidigare. Jag har inte exakta siffror i huvudet men vi är iaf en av Europas största malmproducenter (vi producerar tex mest järnmalm i Europa).

Allt styrs givetvis av världsekonomin och metallpriserna men det pågår prospektering kontinuerligt för att hitta nya fyndigheter.

Intressant i alla fall att vi fortfarande är ett stort exportland på det området. :)
 
Finns det någon mineral/malm som Sverige är ensam om, eller i vart fall störst på förekomst/utvinning? Förr (och kanske fortfarande, har dålig koll :p ) exporterade vi ju bl.a. mycket koppar, silver och järn, men det finns väl även på många andra ställen i världen.
Hur är det med den där högen med grundämnen som är upptäckta och namngivna från Ytterby? Är de unika/ovanliga i förekomst, eller råkade bara någon vara där och forska "först"?
 

Liknande trådar

Äldre Inspirerad av en tidigare tråd om geologi och det faktum att det idag är Europeiska Logopeddagen tänkte jag starta en tråd för att lyfta...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 650
Senast: marengo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp