Geologins dag - Fråga en geolog

Det finns flera varianter av röda till vinröda mineral, tex blodstensmalm som består av järnoxiden hematit. Den är väldigt spektakulär i bandad järnmalm:
banded-iron-formation.gif


En del granatvarianter är röda, tex almandin:
almandine.jpg


Sedan givetvis rubiner som är den röda varianten av korund:
Ruby-rough-crystal-resized1-247x300.jpg
Just det.. Både rubin och järnmalm har jag hu sett.
Almandin var en ny bekantskap. Riktigt fin färg där!

Är det förresten sant att man tar malm från gruvan i Falun till rödfärg? Eller är det en skröna?
 
Geologi är ett väldigt intressant ämne, men tyvärr har jag aldrig satt mig in i det. Det verkar så svårt då min hjärna vill dela upp bergarter i ämnen, men om jag fattat det rätt så är det inte så enkelt utan namnet på bergarten beror på en massa andra faktorer?

Jag har några bilder på sten/berg som jag gärna skulle vilja ha lite mer info om men jag vet inte om jag kan komma åt bilderna från den här datorn.

En bergart består av olika mineral (oftast, det finns bergarter som bara består av ett mineral tex dolosten som består av dolomit). Ett mineral i sin tur är en naturligt bildad oorganisk kemisk förening.

Namngivningen av bergarter är inte enhetlig, många av namnen är gamla. Ofta har de sin grund i antingen latin eller grekiska som anspelar på någon eller några av deras egenskaper.

Mineral är namngivna på liknande sätt men även efter den som upptäckte mineralet eller framstående geovetare. En del mineral är också namngivna efter platsen de hittades på.
 
Haha den här tråden passar ju utmärkt efter diskussionen senaste vandringen vi var ut på.
Vad är kattguld och varför är det inte lika mycket värt som riktigt guld? :D

Det är inte lika mycket värt eftersom det inte innehåller grundämnet guld! :p

Kattguld är visserligen gulfärgat men är en järnsulfid, FeS2, och heter i Sverige svavelkis eller pyrit.
 
Just det.. Både rubin och järnmalm har jag hu sett.
Almandin var en ny bekantskap. Riktigt fin färg där!

Är det förresten sant att man tar malm från gruvan i Falun till rödfärg? Eller är det en skröna?

Nejdå, varphögarna i Falun används även idag till rödfärg. Det är limonit eller järnockra som ger den röda färgen. Den har en skyddande och konserverande funktion.
 
Min mamma har en grön sten/mineral som luktade gott, tror dock att lukten försvunnit med åren... Vad kan det vara? : D
 
Ingen har ju ställt den obligatoriska frågan. Varför geolog? Vad fick dig att falla för ämnet?

:D

En gång i forntiden när jag var barn blev jag enormt rädd när Mt Saint Helens hade sitt stora utbrott 1980 och trodde det skulle bli en vulkan på vår gård. Min käre morfar förklarade plattektonik för mig och varför det inte skulle bli någon vulkan på vår gård. Jag blev lugn och insåg senare att det han förklarat var geologi.

Jag trodde att jag skulle bli agronom (eller ja, seminör från början så det är därför jag är legitimerad koskötare också) men avskydde kurserna. Trodde att kemi var min grej så jag lämnade Ultuna för Uppsala universitet och började läsa kemi... en termin botade mig, det var inte så kul som jag trodde. En kille i min korridor föreslog att jag skulle läsa en termin geologi eftersom jag ändå behövde ett biämne. Där blev jag kvar :D

Jag är ingen skrivbordsmänniska och i mitt jobb med prospektering får jag både det akademiska och att vara ute i skog och mark. Även fast jag ofta är trött och skitig finns det inget annat som skulle passa mig lika bra.
 
Min mamma har en grön sten/mineral som luktade gott, tror dock att lukten försvunnit med åren... Vad kan det vara? : D

Omöjligt att säga plus att jag misstänker att doften berodde på att den använts för doftoljor.

De mineral som har någon doft luktar inte speciellt behagligt. Arsenikkis luktar vitlök när man slår på den. Det beror på att arsenikkis är en sulfid (innehåller svavel) och vitlökens doft beror på svavelföreningar.
 
Senast ändrad:
Jag är jättefascinerad av opaler!
Hur kan de bli så fantastiska? Det är ju typ som rymden inuti en sten? :love:

Här kommer en nybörjarfråga:
Finns det ett konstant stenbestånd på jorden, eller kan det göras nya? (Jag tänker i så fall att jorden borde bli tyngre och tyngre och det känns konstigt)
 
:D

En gång i forntiden när jag var barn blev jag enormt rädd när Mt Saint Helens hade sitt stora utbrott 1980 och trodde det skulle bli en vulkan på vår gård. Min käre morfar förklarade plattektonik för mig och varför det inte skulle bli någon vulkan på vår gård. Jag blev lugn och insåg senare att det han förklarat var geologi.

Jag trodde att jag skulle bli agronom (eller ja, seminör från början så det är därför jag är legitimerad koskötare också) men avskydde kurserna. Trodde att kemi var min grej så jag lämnade Ultuna för Uppsala universitet och började läsa kemi... en termin botade mig, det var inte så kul som jag trodde. En kille i min korridor föreslog att jag skulle läsa en termin geologi eftersom jag ändå behövde ett biämne. Där blev jag kvar :D

Jag är ingen skrivbordsmänniska och i mitt jobb med prospektering får jag både det akademiska och att vara ute i skog och mark. Även fast jag ofta är trött och skitig finns det inget annat som skulle passa mig lika bra.
Så spännande det låter att vara geolog! :D
Hur jobbar ni? Jag menar, ni kan väl inte ha en "fast" arbetsplats? Åker ni runt och.. ja.. nästa fråga..VAD exakt är det en geolog gör? (Jag kan ju googla men det är ju inte lika roligt :p)
 
Det är inte lika mycket värt eftersom det inte innehåller grundämnet guld! :p

Kattguld är visserligen gulfärgat men är en järnsulfid, FeS2, och heter i Sverige svavelkis eller pyrit.

:D Då kommer givetvis följdfrågan: Vad kommer namnet kattguld ifrån? Är det något historiskt gammalt lurendrejeri över det hela?
 
:D Då kommer givetvis följdfrågan: Vad kommer namnet kattguld ifrån? Är det något historiskt gammalt lurendrejeri över det hela?

Jag kan inte etymologin bakom ordet men det kommer från tyskan ursprungligen, Katzengold. I engelsktalande länder pratar man om Fool's gold.

Väldigt mycket geologisk terminologi (och även gruvterminologi) kommer från tyskan eftersom de var duktiga på berg och malm tidigt. Många av de tidiga bergsmännen i Sverige var tyskar.
 
Så spännande det låter att vara geolog! :D
Hur jobbar ni? Jag menar, ni kan väl inte ha en "fast" arbetsplats? Åker ni runt och.. ja.. nästa fråga..VAD exakt är det en geolog gör? (Jag kan ju googla men det är ju inte lika roligt :p)

Jag är inte anställd utan jobbar som konsult vilket gör att just nu har jag lite jobb pga världskonjunkturen. Det blir mycket resande, tex har jag jobbat i både Norge och Finland samt mellan Sala och Östersund inom Sverige.

Prospektering som jag jobbar med innebär att vi försöker hitta malm, dvs en stor mängd av ett mineral som är intressant att bryta. Vi använder olika metoder, bla att gå ut och ta hällprover (med tillstånd, annars är det inte tillåtet att slå loss material från en häll), geofysiska undersökningar och provborrning.

Jag planerar oftast projekten och upphandlar de tjänster vi behöver. Är det provborrning övervakar jag borrningarna, karterar borrkärnorna vi får upp och bestämmer vad som ska skickas på analys. Sedan ska borrplatserna avsynas, ev markskador fixas osv. Man måste kunna lite av varje :D

Andra geologer jobbar på gruvor, antingen direkt vid gruvan eller med prospektering i området runt gruvan. Det finns också geologer som jobbar åt SGU, Sveriges Geologiska Undersökning, som är övervakar vad som händer inom Sveriges geologi åt staten.
 
Här kommer en nybörjarfråga:
Finns det ett konstant stenbestånd på jorden, eller kan det göras nya? (Jag tänker i så fall att jorden borde bli tyngre och tyngre och det känns konstigt)
Får nybörjaren försöka svara?

The rock circle!
Det bildas hela tiden nya stenar samtidigt som de flesta av de gamla vittrar ner eller smälter i vulkaner. Det finns stenar som är över 3 miljarder år gamla och när vi var i Grand Canyon så såg vi bergarter som var ungefär 1,8 miljarder år gamla.

Stenar bildas antigen genom att magma (=lava i jorden) eller lava stelnar (magmatiska bergarter) eller genom att avlagringar av oorganiska ämnen eller mineral som förstenas (sedimentära bergarter). En bergart som utsätts för tryck och/eller höga temperaturer kan omvandlas till en ny bergart (metamorfosa bergarter).

Bergarter och mineral vittrar - antingen genom att mekaniskt påverkas av framförallt vatten och vind, genom att brytas ned kemiskt eller genom att djur eller växter påverkar dem (eg en blandning av kemisk och mekanisk vittring). Berget blir sand, sanden blåser iväg och samlas i dyner, dynerna förstenas till sandsten... kalk eller kisel lakas ur berggrunden under vattnet, ämnena tas upp av plankton som bildar skal av dem, skalen ramlar ned på botten och samlas till tjocka lager som förstenas till kalksten... berget runt en vulkans magmakammare smälter och stelnar igen till en ny bergart..

(Jag finner något tröstrerikt i alla dessa processer och alla dessa skeenden som normalt tar så lång tid - men som också kan ställa hela världen på ända på ett ögonblick. Att titta på stenar var länge ett sätt att fly "verkligheten" och allt elände som alltid drabbar någon trots goda intentioner och hårt arbete - sedan blev jag mer insatt i sandindustrin och då blev även stenarna mycket "verkliga")
 
Får se nu om jag kan lyckas beskriva det här så det blir förståeligt.:p När jag var liten var jag några gånger på Mallorca och där köpte jag i något marknadsstånd en slags sten som jag blev så fascinerad av. Egentligen är den halv, itusågad, där ytan ser ut som en typisk, ljusare sten (vad nu en typisk sten är...) men där insidan var vit-lilaaktig och blank (kanske polerad?) ca 1 cm in för att sedan bli "taggig" eller knölig så att det var som ett hålrum i mitten. Minns inte riktigt alla detaljer eftersom den finns nedpackad någonstans. Vet att där jag köpte den fanns den i olika storlekar och färger, och även blanka, troligen polerade, "plattor" utan ojämn struktur men med "stenkant".

Nu till frågan, vad tusan kallas den? Är det från området, Mallorca/Spanien? Och hur kan den vara hel och rund och se ut som en helt vanlig sten på utsidan och dölja en vacker liten mikro-värld i färg på insidan? :D
 

Liknande trådar

Äldre Inspirerad av en tidigare tråd om geologi och det faktum att det idag är Europeiska Logopeddagen tänkte jag starta en tråd för att lyfta...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 634
Senast: marengo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp