Geologins dag - Fråga en geolog

athena_arabians

Trådstartare
Nu på lördag den 12 september är det Geologins dag, något kanske inte alla vet:

http://www.geologinsdag.nu/

Eftersom jag är geolog och verkligen tycker om mitt jobb tänkte jag starta en tråd där man kan fråga om geologi (jag fick idén från en annan tråd som inte riktigt har geologi som tema). Vi får väl se om det är någon som är nyfiken eller om tråden kommer att eka tomt :D

Jag är verkligen inte en expert inom alla geologins områden men jag lovar göra mitt bästa (plus att jag vet minst en annan geolog-Bukefalist som jag kan ropa på för hjälp!).

---

Geologi är alltså läran om berggrunden och jordarterna. Geovetenskap inbegriper alla vetenskaper som behandlar jordklotets utveckling och fysiska processer, tex hydrologi, meteorologi och paleontologi.

Min utbildning var inriktad på berggrundsgeologi och mer specifikt mineralogi (mineral är kemiska föreningar som i sin tur bygger upp en bergart).

Frågor på det? ;)
 
Frågor på det? ;)

Kära Geologen
Har jag varit i ett karst-landskap?

Jag reste runt de ioniska öarna (Östra Greekland: Lefkas, Kefalonia och Ithacca). Det var vitt. Det var brant. Det var tydliga lager (med snygga förkastningar) och det var fullt av grottor. Är det kalksten och är det karst?

Tyvärr hade jag ingen hammare, men de stenar jag kunde kolla hade välordnade mineralkorn och var hårda - dvs nog metamorfa. De fossil jag hittade var dock tydliga
 
Nu på lördag den 12 september är det Geologins dag, något kanske inte alla vet:

http://www.geologinsdag.nu/

Eftersom jag är geolog och verkligen tycker om mitt jobb tänkte jag starta en tråd där man kan fråga om geologi (jag fick idén från en annan tråd som inte riktigt har geologi som tema). Vi får väl se om det är någon som är nyfiken eller om tråden kommer att eka tomt :D

Jag är verkligen inte en expert inom alla geologins områden men jag lovar göra mitt bästa (plus att jag vet minst en annan geolog-Bukefalist som jag kan ropa på för hjälp!).

---

Geologi är alltså läran om berggrunden och jordarterna. Geovetenskap inbegriper alla vetenskaper som behandlar jordklotets utveckling och fysiska processer, tex hydrologi, meteorologi och paleontologi.

Min utbildning var inriktad på berggrundsgeologi och mer specifikt mineralogi (mineral är kemiska föreningar som i sin tur bygger upp en bergart).

Frågor på det? ;)
Detta kanske är ett sidospår men kag undrar över jordbävningar. Jag har lärt mig i skolan att de uppstår när "plattor" kommer mot varandra? Eller till följd av det?
Men i Göteborg var det väl jordbävning i somras?
Jag har för mig att hela Sverige är på "samma platta"? Så finns det plattor som kolliderar under Göteborg?

Vilket flummigt inlägg! :D
 
Kära Geologen
Har jag varit i ett karst-landskap?

Jag reste runt de ioniska öarna (Östra Greekland: Lefkas, Kefalonia och Ithacca). Det var vitt. Det var brant. Det var tydliga lager (med snygga förkastningar) och det var fullt av grottor. Är det kalksten och är det karst?

Tyvärr hade jag ingen hammare, men de stenar jag kunde kolla hade välordnade mineralkorn och var hårda - dvs nog metamorfa. De fossil jag hittade var dock tydliga

Bra, sätt mig på pottkanten direkt! :up: :D

Jag är absolut inte välbekant med Greklands geologi men det finns mycket kalksten där (och även magnifika marmorbrott som brutits under antiken) så den vita bergarten ska ha varit kalksten eller marmor (marmor är metamorfoserad kalksten). Jag vet ju inte hur det såg ut just där du var men karst bildas i den typen av berg så såg det ut som en karst bör det ha varit en karst.

Kan också tillägga att man ska vara försiktig med hammaren! I Sverige är det tillåtet under allemansrätten att slå isär lösa block men inte slå loss något från en fast häll.
 
Detta kanske är ett sidospår men kag undrar över jordbävningar. Jag har lärt mig i skolan att de uppstår när "plattor" kommer mot varandra? Eller till följd av det?
Men i Göteborg var det väl jordbävning i somras?
Jag har för mig att hela Sverige är på "samma platta"? Så finns det plattor som kolliderar under Göteborg?

Vilket flummigt inlägg! :D

Nejdå, inte flummigt :)

Det finns flera orsaker till jordbävningar. Det man oftast tänker på är där de olika tektoniska plattorna antingen konvergerar (som tex Indien som krockar med Asien och därigenom bildar Himalaya), sprider sig (tex afrikanska riftdalen) eller glider mot varandra (som San Andreas-förkastningen i USA). De ger upphov till spänningar i berget som ger jordbävningar när de lossnar. Geologiska processer sker i allmänhet väldigt långsamt så de processer som går fort är ofta katastrofala för oss.

En annan anledning till jordbävningar är isostatisk landhöjning. Under istider trycks berget ihop av isens tyngd. När sedan isen är borta börjar landet höja sig igen vilket skapar spänningar som i sin tur ger jordbävningar. Om jag kommer ihåg det rätt håller större delen av Sverige fortfarande på att höja sig efter senaste istiden förutom längst i söder.

Ett skäl utöver landhöjningen till de mindre jordbävningarna vi har i Sverige är mittatlantiska ryggen som är en oceanplattespridningszon. Den trycker på fennoskandiska skölden (som vi bor på) och orsakar jordbävningar.
 
Senast ändrad:
Nejdå, inte flummigt :)

Det finns flera orsaker till jordbävningar. Det man oftast tänker på är där de olika tektoniska plattorna antingen konvergerar (som tex Indien som krockar med Asien och därigenom bildar Himalaya), sprider sig (tex afrikanska riftdalen) eller glider mot varandra (som San Andreas-förkastningen i USA). De ger upphov till spänningar i berget som ger jordbävningar när de lossnar. Geologiska processer sker i allmänhet väldigt långsamt så de processer som går fort är ofta katastrofala för oss.

En annan anledning till jordbävningar är isostatisk landhöjning. Under istider trycks berget ihop av isens tyngd. När sedan isen är borta börjar landet höja sig igen vilket skapar spänningar som i sin tur ger jordbävningar. Om jag kommer ihåg det rätt håller större delen av Sverige fortfarande på att höja sig efter senaste istiden förutom längst i söder.

Ett annat skäl till de mindre jordbävningarna vi har i Sverige är mittatlantiska ryggen som är en oceanplattespridningszon. Den trycker på fennoskandiska skölden (som vi bor på) och orsakar jordbävningar.
Tack geologen
Innebär det att vi alltså har jordbävningar i Sverige lite då och då som vi inte märker av?
 
Innebär det att vi alltså har jordbävningar i Sverige lite då och då som vi inte märker av?

Ja, absolut. Under 2 på Richterskalan är jag inte ens säker på att de går att registrera med en regional eller global seismograf. Över 3 märks de i närområdet och registreras definitivt. 4 och uppåt börjar folk ringa 112 och tidningarna :D
 
Jag kan tillägga att man ibland undersöker berget med seismologiska metoder. Man antingen spränger eller använder sig av stampare och har en portabel seismograf som mäter hur vågorna går igenom berget. Olika bergarter ger olika hastigheter så därför kan man säga lite om vad det finns för berg längre ner utan att borra. Det används bla inom prospektering.
 
Fint!
Min favoritfärg är vinröd eller mörkröd.
Vilka stenar/ mineral är vinröda?

Det finns flera varianter av röda till vinröda mineral, tex blodstensmalm som består av järnoxiden hematit. Den är väldigt spektakulär i bandad järnmalm:
banded-iron-formation.gif


En del granatvarianter är röda, tex almandin:
almandine.jpg


Sedan givetvis rubiner som är den röda varianten av korund:
Ruby-rough-crystal-resized1-247x300.jpg
 
Geologi är ett väldigt intressant ämne, men tyvärr har jag aldrig satt mig in i det. Det verkar så svårt då min hjärna vill dela upp bergarter i ämnen, men om jag fattat det rätt så är det inte så enkelt utan namnet på bergarten beror på en massa andra faktorer?

Jag har några bilder på sten/berg som jag gärna skulle vilja ha lite mer info om men jag vet inte om jag kan komma åt bilderna från den här datorn.
 
Haha den här tråden passar ju utmärkt efter diskussionen senaste vandringen vi var ut på.
Vad är kattguld och varför är det inte lika mycket värt som riktigt guld? :D
 

Liknande trådar

Äldre Inspirerad av en tidigare tråd om geologi och det faktum att det idag är Europeiska Logopeddagen tänkte jag starta en tråd för att lyfta...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 574
Senast: marengo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp