Bukefalos 28 år!

Ger ni god råd eller ej?

S

sune4you

Jag var alldeles nyss på grannfest och fick då höra av en berusad granne hur h^n hatat mig när jag visade hur h^n skulle få sin hund och lyssna på h^n.

H^n beskrev det som att h^n hade försökt, hunden hade skitit fullständigt i vad h^n hade gjort och så hade jag tagit över kopplet och hunden och hunden hade gått som ett "djävla tänt ljus..."

Vad jag hade försökt visa är att man måste vara intressant för hunden för att den ska vara uppmärksam. hon har en väldigt loj hund som tycker att människor är helt ok bara de inte lägger sig i, min hund är tvärt om som man måste få ner i varv innan man kan jobba. Jag försökte visa att man måste anpassa sig efter vilken hund man har men det slog väldigt fel...

Hur gör ni? Anledningen att jag överhuvudtaget försökte "hjälpa" är att h^n beklagade sig över sin olydiga hund, som jag tyckte var orättvist mot hunden...men som sedan ledde till att personen undvek mig för h^n tyckte att sin hund svikit då den löd mig bättre...(Jag trodde i min enfald att h^n skulle förstå att vad jag gjorde var jättelätt att ta efter och prova själv, hunden löd inte bättre den var bara uppmärksam vad fånen i andra änden av kopplet höll på med.)
:o
Hur gör ni när folk beklagar sig om sina "omöjliga hundar"
kommer ni med lösning på problemet eller vad gör ni????

Jag blev ganka ledsen över att höra att jag kört över en hundägare på det sättet...
 
Det verkar som om grannen hade mer problem med avunsjuka än med sin hund... :D Det är inte så lätt det där, man vill ju hjälpa till. Grejen är ju den att man kan fråga, dvs Vill du ha hjälp med det där? Jag tror att jag har en lösning på dina problem, vill du höra? Osv.

Jag har två (varav den ena är fd) kompisar som har hund, båda var helt nya på hund men visste efter ett par böcker ALLT! Jag menar ALLT, lade sig i allting och höll föreläsningar. Jag höll på att slå ihjäl dom :devil: Som tur är var det ngt år emellan tokerierna...

Fast det är väl knappast ditt problemområde... Jag hade oxå blivit ledsen man vill ju bara väl, att vara snäll. Har du funderat på om grannen överdrev sin aversion mot dig bara för att göra historian lite bättre. Annars låter det ju lite väl överdrivet att bli såååå sur för lite hjälp!
 
Jag tror inte att h^n blev sur utan mer ledsen att det gick så "lätt" för mig med den "omöjliga" hunden.

Vad jag tror jag missade var att understryka att säga: titta på mig inte på din hund, för hunden reagerade normalt, det var vad man som hundförare kan göra som jag ville förmedla, men det slog fel...

Nu har jag insett att det finns folk som vill ha "omöjliga hundar" hundar som skäller och drar i kopplet för de själva vill inte ändra på sig...
 
Fast det är fasligt lätt att ta över någon annans hund... Jag har inte varit med om en hund som inte gått som ett tänt ljus när man tar över den från föraren. Gör det istället dag ut och dag in och du skulle aldrig få samma effekt. Så när vi är ute och går med hundar som vi inte känner så brukar vi bytlånas lite och det blir en väldigt trevlig promenad där hundarna fokuserar på förarna istället för att gå och drömma!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan, jag har en liten valp som är av staffe amstaff mix som är helt underbar. Självsäker, trygg, utforskande, lyhörd och lättlärd...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 810
Senast: snorp
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 752
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 330
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 193
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp