ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

BaconBob

Trådstartare
Där jag bor så har centrum invaderats av tiggare de senaste månaderna (från 0 till ca 30 är en stor ökning i en medelstor svensk stad), och det har även suttit utanför större butiker utanför centrum. Nu satt det en utanför min närbutik nyss när jag var och handlade och jag bor inte centralt.

Jag har hört rykten om att de är hit bussade från typ Rumänien och någon tjänar pengar på detta genom att ta hälften vad de tigger ihop, jag vet dock inte om det stämmer OM det gör det så är det inget jag vill stödja.
Samtidigt så skär det i hjärtat på mig.. så jag köpte en påse frallor till snubben utanför och han kastade sig verkligen över dessa.

Jag vill ju inte bjuda in honom, men är jag tänkte kolla om han är kvar när jag lagar mat senare och går ner med en tallrik till honom
också, samt något att dricka.

Iofs misstänker jag att en del av mina grannar kommer gå i taket för jag tror inte att de uppskattar att han sitter där och absolut inte borde "matas", men det skiter jag i.

Ger ni något till tiggare och skulle ni ge mat som jag tänker göra nu?
Eller finns det någon anledning för mig att låta bli?
 
Senast ändrad:
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Nej, aldrig pengar. En gång frågade jag om en tiggaren ville ha en macka från pressbyrån dit jag var på väg och han sa att jag kunde ta min jävla macka och stoppa upp den någonstans - så nu gör jag inte det heller..
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Tack och lov ser jag väldigt sällan tiggare här ( Jönköping är ju ändå en ganska stor stad). De få gånger jag ändå sett har jag inte givit något till då det vart påträngande människor som inte ser speciellt hemlösa ut eller i stort behov av just mat. Däremot skulle jag absolut kunna köpa kaffe, macka, korv eller liknande om personen är trevlig och verkligen ser ut att behöva det.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

DN har för en tid sedan haft en artikelserie om de rumänska tiggarna i Stockholm (gud vad jag refererar till DN hela tiden:o ). De har pratat med många av dem, lyssnat på deras historier och även undersökt ifall historierna de berättar är sanna. I något fall var det ett par som sagt att de tiggde ihop pengar till mat och kläder åt sin psykiskt och fysiskt handikappade dotter. DN åkte till byn som de uppgav att de kom ifrån och berättelsen stämde. I princip hela byn försörjde sig också på pengar som deras släktingar tiggt ihop i Sverige. Tiggarna på Sveriges gator är romer, och de har en väldigt svår situation i Rumänien.

DN hittade ingenting som tydde på att det var ett organiserat tiggeri på så sätt att det finns någon liga som tar procent på det som tiggs ihop, utan det skickas till familjen därhemma.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

http://www.dn.se/Stories/stories-sthlm/dn-granskar-tiggarna-i-stockholm tänkte också på den men du hann före :)

*kl*
Finns många tragiska öden bakom. Är nog få som hellre tigger än arbetar om de skulle få chansen, de flesta hade ju haft vanliga arbeten tidigare. Men av någon anledning verkar det enklare att tro att de är organiserade, kriminella och drogar sina barn för att få pengar än att de faktiskt är fattiga och inte ser något annat sätt?
 
Senast ändrad:
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Här är de inte påträngande (ingen kan svenska), de sitter på olika ställen på en filt (eller filten omvirad runt sig) med en mugg framför sig och ger inte ett ljud ifrån sig. Men snubben utanför "min" butik lös verkligen upp för frallorna tackade väldigt mycket för dem på engelska och öppnade påsen med en gång, så jag antar att han var hungrig.

Blev väldigt förvånad av att se en här, men jag antar att centrum inte är tillräckligt stort för ca 30 st.
Konstigt att de inte kommit till Jönköping ännu, jag bor inte allt för långt därifrån i en stad snäppet mindre, men snart kommer de nog "till dig" också.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

http://www.dn.se/Stories/stories-sthlm/dn-granskar-tiggarna-i-stockholm tänkte också på den men du hann före :)

*kl*
Finns många tragiska öden bakom. Är nog få som hellre tigger än arbetar om de skulle få chansen, de flesta hade ju haft vanliga arbeten tidigare. Men av någon anledning verkar det enklare att tro att de är organiserade, kriminella och drogar sina barn för att få pengar än att de faktiskt är fattiga och inte ser något annat sätt?

Nu tänkte jag inte på att just tiggarna är kriminella på något sätt, utan om ryktet stämt med att de är någon "tiggar pimp" som tjänar pengar på utsatta människors öde (dvs tar hälften av vad de tigger ihop), det är alltså "tiggar pimpen" som jag inte skulle vilja sponsra.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Tack och lov ser jag väldigt sällan tiggare här ( Jönköping är ju ändå en ganska stor stad).

Jag är också Jönköpingsbo och tycker nog att det varit en del, men det verkar ha avtagit igen. I alla fall längs med Östra Storgatan och alla butikerna, typ från bron vid Rådhusparken och bort till McDonalds har jag sett ett flertal.

(och vad kul att du bor här, jag brukar tycka det är superkul att läsa om din hund :D)

Till TS:

Jag bidrar faktiskt aldrig med något, varken pengar eller mat. Jag tycker givetvis synd om dem, men tycker samtidigt det är svårt med allt prat om trafficking som man hört.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

jag läste just vad jag skrev och menar inte att jag utgår från att du tror så utan jag undrar allmänt varför många har lättare att tro just så. Jag har också hört rykten om att de skickas av ligor och som du skulle jag aldrig vilja sponsra något sådant. Var glad för att läsa DNs artikelserie, de verkar ju ha försökt ta reda på en hel del.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

ang Jönköping så hade vi tiggare som ringde på dörren med sina lappar i handen och tiggde pengar här ute i Mullsjö för några år sedan. Det tyckte jag var lite väl faktiskt.
Var nyinflyttad från Södertälje då så grymt misstänksam ringde jag polisen eftersom jag genast utgick från att de hade mörkare motiv än bara tigga ;)
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Jag ger inte pengar och faller inte för de som ger halvkassa bilder på trasiga flyktingbarn. De som sitter med filtar eller sådär ute brukar jag titta efter när jag har något i matväg att dela med mig av. Gick t.ex hem med en matlåda en gång som jag fick i samband med ett jobb och tänkte skänka den till bättre behövande men varje gång jag letar efter dem har de gömt sig :( har relativt ofta haft med mig frukt (helt okej frukt som stått ~2 dagar) som ändå ska kastas. Blir bra till hästar eller pajer, om ingen ser ut att behöva dem bättre än jag.

Det jag är rädd för om jag sponsrar med pengar är att de försvinner på onödiga saker. Jag vet att vissa har haft hemlösa i trappuppgången, tror det var sambons farmor som hade en som lånade tidningen och vackert stoppade tillbaka den innan hon behövde den. Där hade jag gärna gått upp med en frukostmacka och kaffe.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

jag läste just vad jag skrev och menar inte att jag utgår från att du tror så utan jag undrar allmänt varför många har lättare att tro just så. Jag har också hört rykten om att de skickas av ligor och som du skulle jag aldrig vilja sponsra något sådant. Var glad för att läsa DNs artikelserie, de verkar ju ha försökt ta reda på en hel del.

DNs artikelserie var intressant.

Jag ger nog "min snubbe" mat om en stund om han är kvar, då kan han iallafall spara lite pengar om han lyckas tigga ihop något här, dock är jag tveksam, området är typiskt svenskt medelklass med hög andel pensionärer som förmodligen vid det här laget är mycket upprörda över att de sitter en man med mörkare hudfärg än deras utan för "deras butik".

*kl*
Jag bort alltså i samma hus som bukten så snubben sitter max 20 m ifrån min ytterdörr, och att laga en potion mat extra har jag både råd och tid med, engångs tallrikar och bestick har jag också.
 
Senast ändrad:
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Vad det gäller rumäner i Gbg så tror inte ens polisen längre att det styrs av kriminella ligor. Ofta handlar det snarare om familjer eller byar som går ihop för att kunna skicka iväg några.

Jag köper faktum och ger ibland pengar eller annat.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

I Uddevalla sitter de med dyra nya skor och kläder och tigger av pensionärer.
I de fallen köper jag hellre Faktum eller skänker till nån organisation.
Jag har inte råd med nya kläder så jag kanske skulle tigga jag med.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Vad det gäller rumäner i Gbg så tror inte ens polisen längre att det styrs av kriminella ligor. Ofta handlar det snarare om familjer eller byar som går ihop för att kunna skicka iväg några.

Jag köper faktum och ger ibland pengar eller annat.

Köper också Faktum då den även säljs i min stad, samt Situation Stockholm när jag är där.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

I Uddevalla sitter de med dyra nya skor och kläder och tigger av pensionärer.

Här har de inga nya skor eller kläder, låter som en dålig affärsidé att ha det på sig om de har råd att köpa detta. ;)
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Men av någon anledning verkar det enklare att tro att de är organiserade, kriminella och drogar sina barn för att få pengar än att de faktiskt är fattiga och inte ser något annat sätt?
Fast jag har flera gånger innan den där artikel om att droga barnen kom upp ifrågasatt varför barnen kan sova så himla mycket. Jag vet då ingen 2-åring som sover så mycket som tiggarnas 2-åringar gör. Och man ser ju att de andas så de lever ju!

De som har egna barn eller de som kan lite om barn fattar ju att det inte står rätt till. På Kungsgatan i Göteborg har vi haft en kvinna som sitter med typ en 2-åring och den sover hela tiden. Jag ser dem flera gånger i veckan på olika tider på dygnet, och det barnet kan inte vara annat än drogat. Annars hade den inte bara sovit hela tiden.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Jag är också Jönköpingsbo och tycker nog att det varit en del, men det verkar ha avtagit igen. I alla fall längs med Östra Storgatan och alla butikerna, typ från bron vid Rådhusparken och bort till McDonalds har jag sett ett flertal.

(och vad kul att du bor här, jag brukar tycka det är superkul att läsa om din hund :D)

Till TS:

Jag bidrar faktiskt aldrig med något, varken pengar eller mat. Jag tycker givetvis synd om dem, men tycker samtidigt det är svårt med allt prat om trafficking som man hört.

Kul med en Jönköpingsbo till :) Kommer inte ihåg att jag skrivit så mycket om min galna hund:p:D Har lite dålig koll på de flesta användare, men har du hund du också? Kanske kunde ta en promenix en gång?:)

Jag är ju inte jättemycket i själva stan och shoppar, så det kanske är därför jag inte ser så många? Vet dock att det var ett helt gäng romer utanför Willys på Österängen för några år sedan. De var väldigt påträngande och kom fram till en och mer eller mindre krävde att man skulle ge dem pengar och dylikt. Utan att vara fördomsfull så hade de både guldsmycken och rena hela kläder,satt och rökte och spelade fiol eller vad det var, så jag ansåg inte att de var fattiga alls och blev mest sur och irriterad...
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Jag ger aldrig pengar. Efter att ha bott i London så länge, och ofta i områden med väldigt mycket tiggare och hemlösa, så har jag lärt mig att inte vara blödig vad gäller just pengar.

Däremot köper jag alltid Faktum om jag har kontanter.

På första stället jag bodde i London satt det alltid en kille utanför matvarubutiken mittemot mitt jobb och målade helt fantastiska grejer på gatan med tavelkritor. När jag köpte lunch köpte jag alltid en extra fralla eller smörgås eller ett par äpplen eller bananer eåt honom och jag brukade ta med mig en extra vattenflaska hemifrån också. Han var supergo och alltid så himla tacksam och pratsam, vi snackade böcker och musik och allt möjligt. Efter några månader försvann han och jag blev jätteorolig - men så ännu ett par månader senare hittade vi varandra i en helt annan del av stan. Det var kul!

Annars är jag helt säker på att Ramona har rätt. Tror att jag vet vilken kvinna med barn hon menar och det är inget snack om att det barnet inte är drogat.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Annars är jag helt säker på att Ramona har rätt. Tror att jag vet vilken kvinna med barn hon menar och det är inget snack om att det barnet inte är drogat.

Gör inte polisen/soc. något åt det då?

Har tack och lov inte sett tiggare med barn här i stan...
Jag ger aldrig pengar, har hänt att jag gett mat eller kläder.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp