Ger snart upp...

Leansman

Trådstartare
Vet snart inte vilket bett jag ska rida på, så tänkte om det finns någon här som varit i samma situation eller har tips och vill diskutera/hjälpa mig?

Ni behöver inte skriva att jag ska jobba mer med lydnad/styrka osv för vi jobbar med det varje dag, även med regelbunden hjälp av utbildade tränare.

Min häst är en känslig herre med mycket energi och nerv. Problemen vi har med betten tror jag grundar sig i från inridningen då den ryttaren var hård i handen och gärna red på ett twistat westernbett (?? :nailbiting:) Har under de två åren jag ägt honom varit extremt noggrann med att rida med en mjuk hand så att han ska våga söka stöd. Sliter, drar eller rycker aldrig i honom.

Men fortfarande så gapar han, tuggar och rycker med huvudet. Har provat jag vet inte hur många olika bett, vissa bett går han bättre på och vissa fungerar inte alls men jag märker på alla bett att han inte är helt nöjd.

Hela hans kropp är genomgången inkl mun och tänder så finns inget som är fel på honom. Behandlas även regelbundet av massör.

Försöker komma fram till vilken typ av bett han gillar men blir så förvirrad… Just nu rids han på ett tredelat applemouth bett med fullcheek, peeweebett eller två- och tredelat anatomiskt bett. De betten är ju helt olika. Får känslan av att han vågar söka mest stöd på fullcheek men de får man ju tyvärr inte tävla dressyr på (?).

Vad tror ni om ett baucherbett? Förstått att många hästar med orolig mun gillar de.

Tack ni som orkat läsa mitt fumliga inlägg!
 
Sv: Ger snart upp...

Det är väl ganska smala bett? Min erfarenhet är att hästar med orolig mun ofta blir lugnare av tjockare bett. Mitt sto går för tillfället på ett poponcini silikonbett både dressyr, hopp o uteritt. Valacken är också orolig i munnen o gillar mest ett tjockt tvådelat tränsbett.

Sen har sprenger ett tredelat tjockt bett med en gummikula i mitten som många av mina hästar har gillat. Detta bett går ofta att hyra i hästaffär så man kan få prova först om hästen funkar på det.
 
Sv: Ger snart upp...

De flesta glömmer att bettvalet helt beror på hur hästen ser ut i munnen. Hög gom, låg gom? Utrymme vid lanterna?

Att prova ut ett bett är ju ungefär som att prova ut en sadel. För att slippa famla i blindo är det bra att veta utgångsläget.
 
Sv: Ger snart upp...

Jag har samma erfarenhet på andra hästar med orolig mun men när jag stoppade in ett tjockt bett i munnen på min häst fick han nästan panik. Han säger verkligen ifrån när de är något han inte gillar.

Får låna ett tredelat baucherbett av en kompis i stallet, så hoppas han gillar de.

Får känslan att han vill att bettet ska ligga så still som möjligt då han föredrar fasta bettringar (förutom peewee men de ligger ju väldigt still ändå)
 
Sv: Ger snart upp...

Jag har en häst som är väldigt svår i munnen, extremt känslig och gapar gärna och klapprar tänder, spec om hon hon är stressad. Jag rider henne på Novabett med bettringar i hoppningen och upplever att hon gillar det, jag har då en vanlig pullarnosgrimma. I dressyren rider jag på ett Sprenger Dynamic RS (vanligt tredelat) och använder Micklem-träns och det funkar min häst riktigt bra på, jag tror det beror på att Micklem-tränset stabiliserar bettet i munnen på henne, så det kan vara all ide bara att testa något sådant istället för ett annat bett. Lycka till! :)
 
Sv: Ger snart upp...

De flesta glömmer att bettvalet helt beror på hur hästen ser ut i munnen. Hög gom, låg gom? Utrymme vid lanterna?

Att prova ut ett bett är ju ungefär som att prova ut en sadel. För att slippa famla i blindo är det bra att veta utgångsläget.

Jo jag vet de, ska ta reda på de nästa gång han ska till en ny tandläkare. Den vi har varit hos har sagt att han har en väldigt fin och normal mun (vad nu normal är).

Men tycker ändå att så många olika bett i olika storlekar, tjocklekar och allt möjligt jag har provat borde jag förstå vilket han ska ha, men icke..

Eller så är de bara så enkelt att jag får inse att de fortfarande är främst hans huvud jag måste jobba på då han gärna spänner sig för ingenting, ser spöken överallt och har alldeles för mycket bus i kroppen.

Det är inte lätt att rida en extremt känslig och het häst när man måste rida som att man har sytrådar i händerna, men det är en helt annan diskussion.
 
Sv: Ger snart upp...

Jag har en häst som är väldigt svår i munnen, extremt känslig och gapar gärna och klapprar tänder, spec om hon hon är stressad. Jag rider henne på Novabett med bettringar i hoppningen och upplever att hon gillar det, jag har då en vanlig pullarnosgrimma. I dressyren rider jag på ett Sprenger Dynamic RS (vanligt tredelat) och använder Micklem-träns och det funkar min häst riktigt bra på, jag tror det beror på att Micklem-tränset stabiliserar bettet i munnen på henne, så det kan vara all ide bara att testa något sådant istället för ett annat bett. Lycka till! :)

Just de, det glömde jag skriva, exakt den kombon med novabett, bettringar och pullarnosgrimma rider jag han med på. Det fungerar rätt bra när vi håller oss inom fyra väggar. Ute har jag inte en chans på de bettet.

Förutom när jag använder pullargrimman rids han på micklemträns eller ps of swedens nya high function träns. De anatomiska tränsen och pullargrimman gillar han bäst, övriga träns går inte alls. Krångliga häst.. :)
 
Sv: Ger snart upp...

Min häst är också känslig och grejar med det mesta.
Men hon verkar inte vara jättebrydd i vad hon har för bett i munnen.
Däremot är hon VÄLDIGT känslig på mina händer, är mina händer bra dvs jäkligt stilla med ett bra jämt och följsamt stöd så gör hon ingenting utan går som en klocka.
Synd bara att det är förbannat svårt att ha en perfekt hand.
Men det är bara att träna träna träna och känslan för det blir så sakteliga bättre.
Har ridit för många bra tränare, men bara 1 lyckas få mig att rida tillräckligt bra (ibland) för att min häst ska vara nöjd.

Så jag gissar att även du har problem med ryttarfel..
 
Sv: Ger snart upp...

Mitt största ryttarfel är att jag är för snäll i handen, har alltid fått höra de av alla olika tränare jag tränat för. De konstiga är att han gör likadant fastän jag rider han på långa tyglar.. Önskar nästan att de va mina händer de va fel på, så mycket lättare det hade varit!
 
Sv: Ger snart upp...

Min är också känslig het och orolig i munnen. Har kommit fram till att han har låg gom och tjock tunga. Så inga bett med sk. Tungfrihet. Fasta ringar och 3 delat går inte heller. 3delade trycker på tungan och fasta ringar blir för orörligt i munnen. Så det som funkar bäst är sprenger lösa ringar 2delat i aurigan? Rakt med lösa ringar och så har jag nyss köpt ett trust 2delat , men det fungerar inte 100 alla dagar.
 
Sv: Ger snart upp...

Min häst är väldigt känslig också. Han blir inte stark och svår att hålla ute men man får passa sig för att grejja för mycket i munnen på honom då blir han ryckig och kastar upp och ner med huvudet.

Har alltid ridit på tredelat tränsbett eller rakt bett men nu fick jag tips om just Baucher bett för att få ett stadigare bett men ändå känslan i ett ledat bett. Blir lätt cykelstyrekänsla på ett rakt tycker jag. Han verkar gilla Bachuerbettet jättebra! Han kastar inte alls med huvudet längre hur taggad han än är så det passade oss perfekt! :)
 
Sv: Ger snart upp...

Mitt största ryttarfel är att jag är för snäll i handen, har alltid fått höra de av alla olika tränare jag tränat för. De konstiga är att han gör likadant fastän jag rider han på långa tyglar.. Önskar nästan att de va mina händer de va fel på, så mycket lättare det hade varit!

Jag är också för snäll i handen oftast vilket inte passar min häst men en hård hand passar inte heller.
Det ska vara ett jämnt och perfekt stöd hela tiden för att hon inte ska tjorva.
Inte för löst inte för hårt, helt stilla, ska vara exakt som hon vill för att hon ska vara lugn och det finns inga marginaler på det utrymmet utan det ska vara perfekt på millimetern för att passa.
 
Sv: Ger snart upp...

Jag har också en häst som är otroligt känslig i munnen. Han slog konstant med huvudet då jag köpte honom, helt frenetiskt. Det som passat oss, efter år av arbete är ett rakt metallbett som är klätt med svart gummi. Mjuka gunnibett har också funkat men detta lite tyngre är det absolut bästa. Tror han gillar lite mer tyngd och att det då ligger än mer still i munnen. Bara gissningar såklart, egentligen vet jag ju inte varför utan bara att det funkar otroligt bra :)
 
Sv: Ger snart upp...

Jag är också för snäll i handen oftast vilket inte passar min häst men en hård hand passar inte heller.
Det ska vara ett jämnt och perfekt stöd hela tiden för att hon inte ska tjorva.
Inte för löst inte för hårt, helt stilla, ska vara exakt som hon vill för att hon ska vara lugn och det finns inga marginaler på det utrymmet utan det ska vara perfekt på millimetern för att passa.

Problemet är när man tror man är snäll i handen är att man spänner underarmarna istället vilket är dödens för då blir man väldigt stum. Stäng handen ordentligt runt tygeln och slappna av i underarmarna istället, då får man en mer elastisk kontakt med munnen.
 
Sv: Ger snart upp...

Kanske värt ett försök med ett rakt MullenMouth med fasta ringar. Ligger stilla i munnen och de flesta hästar jag provat det på verkar gilla det. Kolla bara noga (oavsett bett) att bettet inte är för långt för det verkar skapa mer problem än vilken typ av bett man har enligt min erfarenhet.
 
Sv: Ger snart upp...

Jag försöker svara alla i ett inlägg:

Vanliga raka bett hatar han, de enda raka han gillar är peeweebettet men de ligger ju lite annorlunda i munnen.

Red idag på ett tredelat baucherbett med något annat material än vanliga metallbett, men kommer inte ihåg vad materialet heter nu, hjärnsläpp.. Och så bra han gick! Lite ryckig och gapig i början innan han galopperat av sig, men efter de blev han så lugn och harmonisk i munnen. Och jag kunde äntligen fokusera på min sits och verkligen få han att jobba i rätt form. Det har aldrig skummat så mycket ur hans mun. Överlycklig var både jag och hästen!

Ber till gudarna nu att han fortsätter gilla det här bettet. Och att man även får tävla dressyr på det är ju bara helt perfekt!

Har varit uppehåll ett tag nu med träning, men ska be min dressyrtränare nästa gång det är träning kolla extra noga om jag spänner underarmarna eller något annat som kan störa honom.

Tusen tack till alla som har svarat! :)
 
Sv: Ger snart upp...

Problemet är när man tror man är snäll i handen är att man spänner underarmarna istället vilket är dödens för då blir man väldigt stum. Stäng handen ordentligt runt tygeln och slappna av i underarmarna istället, då får man en mer elastisk kontakt med munnen.

Det är mycket möjligt att det är så både jag och andra gärna gör :(
Din förklaring var simpel och enkel att förstå :D
Jag tror att min tränare försökt förklara samma sak, men mycket mer invecklat och krångligare så poletten inte trillat ned helt..
Dock får min dam lära sig att jag är lite stum i vänstern, går liksom inte att få den förlamade delen att lyda som man önskar och vill...
 

Liknande trådar

Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 945
Senast: Gimlan
·
Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
982
Senast: Equilina
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
4 997
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 577
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp