Carolininen

Trådstartare
Finns det några rutinerade gerbilägare här inne.
Min dotter söker tips på hur man gör dem handtama.
De har ett stort akvarium med mycket aktivering i form av möjligheter att gräva och gnaga. Vi har nu haft dem sedan november men de bits ofta när hon tar upp dem trots lockande med solrosfrön och annat.
Mvh
 
Jag har haft gerbiler förut och skulle säga att de är krångliga att få tama, en hel del blir aldrig handtama hur man än gör.
Men ett tips är att inte ta upp dom ur buren med händerna utan använd en skål eller kartong. Lätt att händerna blir som ett rovdjur.

Gerbiler är väldigt kvicka och reaktiva djur och vill sällan sitta stilla och bli klappade, utan låt de hellre springa runt i ett säkrat rum eller hage och upptäcka saker.
 
Hur gör hon när hon ska ta upp dem? Låter hon dem själva kliva upp i handen, eller lyfter hon helt sonika upp dem? Hur lyfter hon isf, med en hand eller stöttar hon kroppen med den andra handen?

Jag skulle börja med att lära dem att händer inte är farliga och inte orsakar obehag. Bit för bit, utan att lyfta upp dem i början.

Jag har inte haft gerbiler, men däremot andra smådjur.
 
Haft gerbiler och skriver under på vad @parellikusken och @Liten skriver. Frågan biter dom eller nafs(smakar)? De kan smaka ibland på händer och biter går inte missa, är som häftappat, djävulskt ont.
 
Jag har inte haft gerbiler men halvårs praktik i djuraffär som hade såna. Jag gillade dem bättre än hamstrarna (de flesta bets djävulskt 😵). Men jag tog inte upp dem i händerna, de kändes tok för nerviga och hoppiga, utan om jag ville ha kontakt så sträckte jag in en arm i buren (utan mat) och lät dem skutta runt (ibland på) och gräva runt den, det var speciellt roligt med en långärmad tröja på så att de kunde gräva sig in och undersöka det märkliga nya utrymmet i ärmen. (Men samtidigt inte för långt så att de inte kunde lätt hitta vägen ut igen.) Men de som affären hade bets inte utan var mera blyga och nyfikna.
(Och buren var säkert tok för liten :( så de kunde inte undvika min arm hela tiden om jag stod där ett bra tag.)

Jag personligen är lite tveksam till att ha mat på händerna (även om jag själv har gjort så), känns som att de kan då lätt börja koppla mat till händer och då bli lite sura om det inte finns någon mat där och nafsa för att få mat? Så att smask på pinne (kommer inte ihåg vad de kallas) skulle vara bättre då pinnen kopplas till mat och inte handen även om man skulle hålla in handen i buren medan man höll i pinnen? 🤔 Men det var bara en tanke och jag är långt ifrån en erfaren ägare.
 
Jag har haft många. När jag ville hantera dem lät jag dem krypa in i en toarulle som jag sedan lyfte upp och så gick de ut självmant i mina händer. Alltid inuti terrariet eller rastgården så att de inte riskerade att falla högt/komma bort. Mina bets aldrig, någon av dem. De var väldigt härliga och personliga små liv :)
 
@Krystalline Nästan alla jag hade (haft många genom åren) bet aldrig. Enda som jag minns bet var en som blev dålig, antagligen synen sämre eller annat så han högg. Han hanterades därefter aldrig i handen för bådas skull.
Sen hade en gerbilhona som inte lästa manualen att va gerbil. Hon hatade allt och alla, oavsett människa eller gerbil Hanterade aldrig i handen, hon skulle aldrig tveka på att bita.
Var lite därav undrar va nafs eller bett. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 726
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 638
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp