S

Sockerbiten

Ja, har nu bestämt mig för att skaffa en get som sälskap till min stackars häst som är lite deppig sen kompisen flyttade till sthlm. Går det bra att endast ha en get? (Så att den tyr sig till henne och inte en annan get?) Eller måste det tvunget vara två?:confused: Vilken ras skulle vara bäst? Skulle vara tacksam för svar! :bow:
 
Sv: Get!

Jag tycker det är totalt djurplågeri att ha en häst ensam utan hästkompis!
En get kan aldrig ersätta en annan hästs sällskap.
 
Sv: Get!

Jo, men vi har inte hittat sällskap till henne än och mamma vill inte ha hem en till häst. Har även mormors hingst och en annan hingst i en annan hage men hon kan ju inte gå med dom eftersom det är 99,9% chans att hon blir dräktig...
 
Sv: Get!

Jag skulle inte rekommendera att köpa en get som sällskap, har provat det men det slutade med att hästen försökte ta ihjäl geten. Även en bekant har en get, som vid ett tillfälle sprang in i hagen, dom hade bara tur att dom han rädda den innan det var för sent... vet inte om det är lukten från geten som får hästarna att reagera så häftigt.
 
Sv: Get!

Ok. Kul med lite information från sånna som prövat. :) Bara synd att det inte funkade...
 
Sv: Get!

Ja, har nu bestämt mig för att skaffa en get som sälskap till min stackars häst som är lite deppig sen kompisen flyttade till sthlm. Går det bra att endast ha en get? (Så att den tyr sig till henne och inte en annan get?) Eller måste det tvunget vara två?:confused: Vilken ras skulle vara bäst? Skulle vara tacksam för svar! :bow:
Om du skulle skaffa get så är de flockdjur och blir olyckliga av att vara ensamma så då måste du skaffa två. En liten shetlandsponny är kanske ett bättre val.
 
Sv: Get!

Min kompis hade en get som sällskap åt sin häst förut. Självklart inte lika bra som en riktig hästkompis, men man märkte att de uppskattade varandras sällskap ändå så bättre än ingenting var det allt! Numera har hästen en artfrände också, men geten går fortfarande tillsammans med dem i hagen och hänger med ut på ridtur ibland! :D En riktig charmknutte är hon (geten alltså ;)).

Hon brukar vara med lite överallt! ;)

14974652.jpg
 
Sv: Get!

Säger som de andra. Skaffa en shettis. Eller låna en shettis :)

En get behöver också artfränder, alltså borde du ha fler än en. Och har du två getter eller fler så kan du lika gärna ha en shettis om du tänker på kostnaden.
 
Sv: Get!

Vet men har inte riktigt pengar till en shettis varav dom äter mer... dessutom vill inte mamma ha hem någon mer häst... :$
 
Sv: Get!

Ok^^ Som jag skrev till LadyLusifer har jag inte riktigt pengar till en shettis dom kostar mer och äter mer... och min mamma vill inte ha hem någon mer häst... Kom just på en till sak... Finns ju risk att våran shettis hingst rymmer vilket då även skulle bli stor risk för föl..
 
Sv: Get!

Ååh! Äntligen någon med lite positivt! :D Låter ju varken som att hästen eller geten var missnöjda. :) (hehe) Skulle nästan kunna tro att en get och häst inte skulle trivas med varandra om man läser några andra inlägg. Men när jag läste deta bästemde jag mig, jag ska ha en get!:D
 
Sv: Get!

Ååh! Äntligen någon med lite positivt! :D Låter ju varken som att hästen eller geten var missnöjda. :) (hehe) Skulle nästan kunna tro att en get och häst inte skulle trivas med varandra om man läser några andra inlägg. Men när jag läste deta bästemde jag mig, jag ska ha en get!:D

:confused: är det inte bäst för din häst att ha en hästkompis?
Ställ dig frågan, vill du ha en get för att DU vill ha det, eller för att du tycker att din HÄST behöver det?

.. . *förstår inte varför man väljer att ha en get framför en shettis om man ska ha den som kompis till sin HÄST*
En shettis äter ju liksom inte mkt mer än en get (Jag har haft getter, de äter rätt mkt :p)
 
Sv: Get!

Jag hade mina getter tillsammans med mina två hästar. Det gick bra. Men de valde ändå att mest umgås med sin egen ras, dvs getterna sprang runt tillsammans, och hästarna höll ihop.

Iofs så kunde valacken stå och äta tillsammans med getterna, (så söta), men jag tror att om han fick välja sällskap själv, så valde han stoet.

Du, en till tanke. Tror du att din häst accepterar geten?
Min valack hade inga som helst problem med getterna, go och nyfiken som han alltid är.

Men stoet, hon gillade dem inte, första tiden (när de gick i olika hagar) så VÄGRADE hon gå i närheten av dem! Ville inte ens komma och äta sitt hö fastän jag lade det 20-30 m fr getterna. Sen så visade hon tydligt att hon inte gillade dem alls!
 
Sv: Get!

Läst egenom dina inklägg och vill ha en get för att min häst behöver sällskap det både syns och hörs. Har även skrivit att min mamma inte vill ha hem mera hästar... Och jo shettisen skulle ju kunna betäcka henne oxå men störe chans att det händer något om det är ett shettis sto eftersom att båda kan fösöka rymma.^^ Mitt sto skulle viserligen kunna hoppa över staketet men det har hon bara gjort i ett av stallen vi hade henne i förut som hon inte trivdes riktigt i... Hon har förövrigt svårt att acceptera andra hästar varav den som flyttat är den enda häst jag sätt henne snäll emot. Gick ett gotlands russ med henne förut som hon verkligen ogillade... Och hon har aldrig haft något emot får, hundar och kaniner som sprungit i hagen, så en get borde funka bättre en häst.:) Men tack för dina syn punkter.
 
Sv: Get!

Jag har både hästar och getter (dock bor de i olika stall). Unghästarna tycker att getterna är trevliga och kliar gärna hakan mot getternas horn. De vill gärna jaga och leka med getterna om de går in i hästhagen. Tack o lov har ingen blivit skadad ännu. Hästarna leker ju inte riktigt på samma sätt som getterna. Stoet däremot hon avskyr getterna och försöker anfalla dem. Så det är ju ingen garanti att djuren funkar ihop.

Kan du inte ha någon inackorderad häst? Eller flytta din till ett annat stall? Du får övertala din mamma om vad som är bäst för din häst.

Om du ändå skaffar getter (skaffa inte en) så gå in och lär dig så mycket som möjligt om dem här: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?board=21
 
Sv: Get!

Jag tycker att du/din mamma är oerhört egoistiska som inte kan tänka er att skaffa en shettis istället för en get. På vilket sätt skulle en shettis äta mer än en get, har ni inte råd att lägga till ett par kronor extra på hö kanske ni inte har ekonomi till ett till djur? Och vadå betäcka? Det är väl bara att köpa en valack! Det är både elakt mot hästen och mot geten att dom ska behöva dras med varandra för att det inte finns något annat alternativ. Dom kan inte tala samma spåk och dom kan inte få utbyte av varandra på annat sätt, hur kul är det?
 
Sv: Get!

Jag tycker det är totalt djurplågeri att ha en häst ensam utan hästkompis!
En get kan aldrig ersätta en annan hästs sällskap.

håller med . liksom ja skulle aldrig sätta en get i samma hage som min häst . never , liksom . det finns jätte stora risker då . antingen sparkar hästen ner geten eller geten sätter hornen i hästen, det är min åsikt om att ha get å häst tsm .
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 288
Senast: geting
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 162
Senast: tuaphua
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 707
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 314
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp