Bukefalos 28 år!

Geting stungen katt!

jerseyko

Trådstartare
Min kisse nosade nyss på en geting vilket resulterade i ett stick.

Ser ingen svullnad men hon sprang iväg fort som 17 och vill inte att jag håller i henne och kollar vid nosen & munnen.

Hur reagerar katter mot getingar? kan dom vara allergiska?
 
Sv: Geting stungen katt!

Ja, de kan svullna upp i svalget och kvävas, jag skulle ta in katten på en gång.
 
Sv: Geting stungen katt!

Vissa är känsliga, andra får ingen reaktion alls. Min katt fick ett bistick i läppen förra året, han var smått hysterisk men så fort jag fått bort gadden blev han lugn igen. Svullnade inte alls.
 
Sv: Geting stungen katt!

Antar att det är lugnt nu, det har ju gått några timmar. Men ändå:

"Insektsbett/getingstick: är oftast ofarligt för katt. Vid många bett eller stört allmäntillstånd kontakta veterinär. Katten får i vanliga fall ej svullnad i andningsvägarna. Skulle dock ett getingstick ta i munnen eller tungan kan detta inträffa. Kontakta i sådant fall veterinär omgående. Har du cortison hemma kan du ge detta som vid ormbett, en engångsdos på 2 mg/kg."

Källa: http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_katt.htm
 
Sv: Geting stungen katt!

Det var lugnt, fick titta på henne lite senare, hittade ingenting, och inga problem med att andas och så..
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
388
Senast: Jeps
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 806
Senast: monster1
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 025
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Jag ska börja borsta tänderna på alla damer här hemma. Jättebra tror jag, fruktansvärt tror katterna. Tänkte börja med Maggan, som...
Svar
1
· Visningar
759
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp