Getingdrottningens mysterium

Jag sitter i köket och hör plötsligt ett rejält brummande.
Tittar upp och ser en stor getingdrottning komma flygandes in i köket från hallen.
Ingen dörr är öppen, inget fönster är öppet.
Jag iakttar hur hon sakta flyger runt i köket och undersöker allt. Jag reser mig upp för att släppa ut henne, men då flyger hon ut från köket igen.
Jag följer efter, men tappar bort henne. Går runt i alla rum i hela huset, skakar på gardiner, skakar på filtar, letar i fönster, på golvet och i hörn - men ingenstans finns något spår efter någon getingdrottning.
Ingen dörr är öppen, inget fönster är öppet...
Flera timmar förflyter, men ingenstans går någon getingdrottning att finna...
Jag ska tillslut gå och lägga mig - sätter mig i sängen och läser lite. Reser mig upp, drar undan täcket - och DÄR, under täcket i min säng, kryper hon omkring!!?!
:confused::confused::confused:
Varför?
Hur?
......

(Hon klev väldigt väluppfostrat in i glaset jag höll fram, och sen fick hon hitta en ny säng nån annanstans eftersom jag helt fräckt kastade ut henne... :angel:
Jag är generellt vänligt inställd till insekter men just getingar tycker jag inte om något vidare... 😞)
 

Jag sitter i köket och hör plötsligt ett rejält brummande.
Tittar upp och ser en stor getingdrottning komma flygandes in i köket från hallen.
Ingen dörr är öppen, inget fönster är öppet.
Jag iakttar hur hon sakta flyger runt i köket och undersöker allt. Jag reser mig upp för att släppa ut henne, men då flyger hon ut från köket igen.
Jag följer efter, men tappar bort henne. Går runt i alla rum i hela huset, skakar på gardiner, skakar på filtar, letar i fönster, på golvet och i hörn - men ingenstans finns något spår efter någon getingdrottning.
Ingen dörr är öppen, inget fönster är öppet...
Flera timmar förflyter, men ingenstans går någon getingdrottning att finna...
Jag ska tillslut gå och lägga mig - sätter mig i sängen och läser lite. Reser mig upp, drar undan täcket - och DÄR, under täcket i min säng, kryper hon omkring!!?!
:confused::confused::confused:
Varför?
Hur?
......

(Hon klev väldigt väluppfostrat in i glaset jag höll fram, och sen fick hon hitta en ny säng nån annanstans eftersom jag helt fräckt kastade ut henne... :angel:
Jag är generellt vänligt inställd till insekter men just getingar tycker jag inte om något vidare... 😞)
Det kan ha varit en bålgeting, de ska man vara rädda om så en stor eloge att du släppte ut henne. :up::heart
 
Att jag släppte ut en getingdrottning var en piss i en ocean - jag har ägnat de senaste veckorna åt att kriga varje dag mot vad som känns som hundratals getingdrottningar som vill bygga bo precis överallt!.... 😵😵
Jag vill inte behöva kriga! :arghh: Det räcker med krig i världen! Men samtidigt KAN de bara inte få bygga bo precis där jag har mina trädgårdsprylar eller cyklar eller där jag går in och ut ur mitt hus.... Jag känner mig anfallen och invaderad! (Jag blev typ anfallen också av en vars bo jag inte ens såg när jag hade tänkt hämta nåt ur ett förråd... :cautious:) Vissa dagar har jag slagit ner flera getingbon om dagen. Nu TROR jag dock att det har lugnat sig. Känner bara en inre oro över att jag har missat nåt bobygge på nån kritisk plats - som jag kommer upptäcka först när boet har blivit fullstort... 😳
 
Kan tillägga att pepparmyntsolja inte funkar överhuvudtaget!! Getingarna skiter fullständigt om jag så dränker uthusen i pepparmyntsolja! :cautious:
 
Kan tillägga att pepparmyntsolja inte funkar överhuvudtaget!! Getingarna skiter fullständigt om jag så dränker uthusen i pepparmyntsolja! :cautious:
Jag använder Happy Patches i lösdriften. Sätter dem högt upp på väggarna och i taket. Myggen och flugorna flyr och två halvbyggda getingbon blev övergivna. Men jag använder ganska många 'klistermärken' och behöver byta ut dem efter några veckor. Knotten verkar tyvärr inte påverkas.
Kanske värt att prova?
 
Jag använder Happy Patches i lösdriften. Sätter dem högt upp på väggarna och i taket. Myggen och flugorna flyr och två halvbyggda getingbon blev övergivna. Men jag använder ganska många 'klistermärken' och behöver byta ut dem efter några veckor. Knotten verkar tyvärr inte påverkas.
Kanske värt att prova?
Oj - så du upplever att de funkar? Det var roligt att höra! :) Jag har inte testat dem själv men har hört andra som inte varit så nöjda.
Mygg har jag så många att jag nästan behöver machete för att skära mig igenom dem... :arghh:
 
Oj - så du upplever att de funkar? Det var roligt att höra! :) Jag har inte testat dem själv men har hört andra som inte varit så nöjda.
Mygg har jag så många att jag nästan behöver machete för att skära mig igenom dem... :arghh:
Jag provade dem i höstas första gången och nu i vår för andra gången. Men man måste ta ganska många klistermärken och som sagt byta efter några veckor. Billigt blir det inte, men men...
 
Att jag släppte ut en getingdrottning var en piss i en ocean - jag har ägnat de senaste veckorna åt att kriga varje dag mot vad som känns som hundratals getingdrottningar som vill bygga bo precis överallt!.... 😵😵
Jag vill inte behöva kriga! :arghh: Det räcker med krig i världen! Men samtidigt KAN de bara inte få bygga bo precis där jag har mina trädgårdsprylar eller cyklar eller där jag går in och ut ur mitt hus.... Jag känner mig anfallen och invaderad! (Jag blev typ anfallen också av en vars bo jag inte ens såg när jag hade tänkt hämta nåt ur ett förråd... :cautious:) Vissa dagar har jag slagit ner flera getingbon om dagen. Nu TROR jag dock att det har lugnat sig. Känner bara en inre oro över att jag har missat nåt bobygge på nån kritisk plats - som jag kommer upptäcka först när boet har blivit fullstort... 😳

För några veckor sedan hittade vi ett begynnande getingbo i fästet till taklampan i sovrummet. I lägenhet. I (om än inte centrala) Göteborg. Min man hade slängt ut en stor geting på natten, antagligen drottningen som hade startat bygget. Det var en liten jävel kvar vid boet när han plockade ner det. De var inte välkomna och vräktes alltså omgående. Så otroligt märkligt.
 
Vi gör alltid vårt bästa på våren för att se till att ingen geting bygger bo i vårt hus. De fårbo nån annanstans! I år har det varit extra många drottningar som velat flytta in! Humlor får gärna bo här men inte getingar! Bina har inte försökt men besöker trädgården flitigt. Det får de gärna göra. Men getingar vill jag slippa! De är så otrevliga!
 
Att jag släppte ut en getingdrottning var en piss i en ocean - jag har ägnat de senaste veckorna åt att kriga varje dag mot vad som känns som hundratals getingdrottningar som vill bygga bo precis överallt!.... 😵😵
Jag vill inte behöva kriga! :arghh: Det räcker med krig i världen! Men samtidigt KAN de bara inte få bygga bo precis där jag har mina trädgårdsprylar eller cyklar eller där jag går in och ut ur mitt hus.... Jag känner mig anfallen och invaderad! (Jag blev typ anfallen också av en vars bo jag inte ens såg när jag hade tänkt hämta nåt ur ett förråd... :cautious:) Vissa dagar har jag slagit ner flera getingbon om dagen. Nu TROR jag dock att det har lugnat sig. Känner bara en inre oro över att jag har missat nåt bobygge på nån kritisk plats - som jag kommer upptäcka först när boet har blivit fullstort... 😳
Jag har tappat räkningen på hur många jag släppt ut nu, det är över tio i alla fall...
De verkar inte vara intresserade av att bygga inne i alla fall, tack och lov!
 
Hade för några år sedan ett bobygge precis utanför altan dörren
Satte upp en brun papperspåse uppbullad som ett bo en sådan butikerna har till frukt och de gav faktiskt upp
Kan ju vara en tillfällighet men en brun papperspåse kan vara värt att testa inga stora pengar
 

Liknande trådar

Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 960
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp