Bukefalos 28 år!

Getter, bock och get?

Lycanthrope

Trådstartare
Vi är lite inne på att skaffa ev 2 getter som kan äta det inte hästarna äter i hagarna :angel: Får är väl mer kräsna vad jag har erfarenhet av?
Självklart ska de även pysslas med osv.

Hur ofta blir det ungar om man har en bock och get ihop? Går det?
Tips på enkla raser mottages gärna :)
 
Sv: Getter, bock och get?

Bara en sak: bockar tenderar att lukta för jävligt, verkligen jätteilla! Om jag var du skulle jag skaffa två brudar istället. Raser vet jag inte, mest pratas det ju om afrikanska dvärggetter men de getterna vi har är nån lite större sort, vet ej vilken.
 
Sv: Getter, bock och get?

Jag skulle hellre sam eller växelbeta med får. Getter är ju utpräglade busk och slyätare, med andra ord...slarviga gräsätare. Får är duktigare på det.
 
Sv: Getter, bock och get?

jag håller med mynta2. ( de getter jag känner) äter helst buskar osv. jag måste själv säga att jag tycker getter är mer kräsna än får. den getrasen jag håller på med är göingeget. lite större men väldigt söta och trevliga.
 
Sv: Getter, bock och get?

Skaffa får.
Getter tenderar att hamna där dom inte ska äta. Trädgården, på bilar osv.
Se bara till att det inte är flasklamm som också brukar vilja rymma och jäklas.
 
Sv: Getter, bock och get?

kl

Det är mest buskar och sly vi vill ha uppätet :D
Hästarna ratar det!
Därför tänkte vi att getter kunde vara bra.
 
Sv: Getter, bock och get?

Vi har ju en get som går lös och han går med hästarna.
Han är kastrerad och det är vad jag skulle rekomendera om du skulle välja att skaffa get. ta två grabbar ur samma kull och kastrera dem, (om du vill ha två asså) då slipper du humörsvängningarna som en get (tjej) kan ha, och du får sociala goa getter som äter en massa GRÄS och sly och sånt.
de äter det mesta.
vi låter ju våran get gå lös, och han har lärt sig att man inte går ut på vägen, utan att man stannar hos hästarna, och när han tröttnat på hästarna går han ur hagen och in i stallet eller upp i trädgården.
han har iallafall inte vad vi har sett. ätit upp några blommor eller liknande.
dock har han en ovana att ligga och sola på våra trädgårdsmöbler, då helst bordet. :rofl:
vi har nån afrikans bergs gets korsning :banana:
 
Sv: Getter, bock och get?

Fast våra getdamer har inga märkbara humörsvängningar, förutom att den ena får för sig att göra livet roligare genom attt studsa några varv runt gården ibland :rofl:
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
912
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 144
Senast: hundtant
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 156
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 196
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp