Getter vs får som betesvårdare?

Alexandra_W

Trådstartare
Nu är jag igång igen med att utöka djurfarmsbeståndet ;)

Jag har tänkt införskaffa ett par - tre frå alternativt getter för att minska parasittrycket i hagarna och få ett bättre betesutnyttjande, som alla vet är ju hästar tämligen kräsna betesdjur...

Jag har en milt sagt kuperad vinterhage, som består av delvis vall och ffa sluttningar med träd, rötter och stenar (och gräs däremellan).

Vinterhagen är ganska hårt betad av hästarna och där växer mest skräp (det är det som överlever), men lämnas den ifred kommer det både klöver och lite annat. Men det är en typisk vinterhage betesmässigt, dvs det kommer grönt, och får den bara vara ifred kommer mycket grönt, men mycket 'skräp' (kvickrot, maskros och allsköns annat) och mycket brännässlor (som ju inga djur äter torra..). Nu är planen i år att inte sommarvila den utan att det ska dagbetas där dock, just för att förhindra en massa gräs från att komma upp, för att komma åt parasiterna.

Betet är modellen trbobete, frodigt klöverbete, någon del inne i skogen som är mest skräp dock.

Det är ffa i vinterhagen jag vill ha lite 'beteshjälp', eller snarare 'städpatrullering'. Men även något som kan beta ner ratorna i sommarhagen med, och skapa en jämnare betning.

Det som hindrat mig innan från att skaffa små betesvårdare är att jag ser att de små getterna/fåren även under en hyfsad del av sommaren kommer att få stödfodras med hö eftersom t ex vinterhagen inte erbjuder tillräckligt med bete för att föda dem. Och släppa dem fritt på betet är ett sådant företag att jag inte är villig att göra det, utan det skulle i så fall bli så att getterna/fåren fick en egen fålla på betet som jag flyttade undan för undan, men inte få gå 'fritt' där (det är en stängselteknisk fråga).

Nu har jag dock börjat fundera på det igen i lite olika varianter. Jag har funderat på både får respektive getter, men jag kommer inte riktigt fram till vad som är bäst riktigt? Grannen har får i massor och han hävdar de är KRÄSNA betesdju, de är som hästar och vill helst bara äta det gottaste och sen byta bete, men om man insisterar så äter de rent. Dessutom för grannens får iaf ett sabla liv hela tiden, och så är det ju det där med att de ska klippas iaf en gång per år. Getter å andra sidan har ju rykte om sig att äta ALLT, jag har haft get en gång i tiden men hon var nog en vanära för hela getsläktet för något kräsnare än den där geten har sällan skådats, hon var fruktansvärt kräsen både vad gällde grässlag och övrigt foder. Hon vägrade t ex att äta bröd (!?!). Jag gillade henne skarpt, trevligt och socialt litet djur, myyycket social. Däremot var hon en Sann Houdini och som sig bör om man är get kunde hon i princip klättra på lodräta väggar. Hon gick dock lös för det mesta, alternativt tjudrad, så ingen aning hur lätt/svårt det hade varit att stänga henne bakom stängsel t ex?

Så, vilka 'äter bäst' när det handlar om betesvård, getter eller får? Vilka är svårast att stänga bakom el, getter eller får? (Grannen har sina får bakom el utan problem?) Vilka har mest rasbundna sjukdomar och så? Vilka är mest foderkrävande vintertid? Vilka är mest härdiga mot kyla?

Kort sagt, vad tycker ni är bäst lämpat - getter eller får? Jättetacksam för svar!

Den enda stora nackdel med getter jag kan komma på på rak arm är att de har horn och stångas, fåren kan ju stångas de med men har inga horn (inte grannens iaf *s*).

Oavsett djurslag så är det HONdjur jag vill ha, inga baggar eller getabockar här inte ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Getter vs får som betesvårdare?

Eftersom jag själv har får kommer du inte få något opartiskt inlägg från mig ;) , tyvärr har jag ingen praktisk erfarenhetav getter, däremot kan jag starkt rekomendera får som betesputsare. Det är sant som din grannbonde säger: får kan vara kräsna och föredrar det bästa betet, men om det inte finns något annat att välja på äter de det som finns. Får de bara chansen äter de helt rent.

Jag vet inte vilka får din granne har, mina väger i genomsnitt runt 100 kg och äter ungefär 3 kg hö/skalle under vinterhalvåret, på våren och hösten blir det lite mindre eftersom de föredrar det gröna som finns.

Sen angående att får väsnas mycket, om de bara har fri tillgång till mat och inte är för många i flocken så är de tysta. Mina bräker bara när de ser mig komma med kraftfodret. Och får är individer, vissa bräker mer, andra mindre.

Angående kön så föredrar jag kastrerade baggar, dessa är minst komplicerade. Slutligen måste jag säga att får kan vara underbara och mycket keliga djur. Benämningen "fårskalle" inte alls är korrekt.

Av ren nyfikenhet måste jag dock fråga: var det du som skulle köpa två grisar i present till din mamma? Gjorde du det? Gick det bra?
 
Sv: Getter vs får som betesvårdare?

Albatross skrev:
Eftersom jag själv har får kommer du inte få något opartiskt inlägg från mig ;) , tyvärr har jag ingen praktisk erfarenhetav getter, däremot kan jag starkt rekomendera får som betesputsare. Det är sant som din grannbonde säger: får kan vara kräsna och föredrar det bästa betet, men om det inte finns något annat att välja på äter de det som finns. Får de bara chansen äter de helt rent.

Jag vet inte vilka får din granne har, mina väger i genomsnitt runt 100 kg och äter ungefär 3 kg hö/skalle under vinterhalvåret, på våren och hösten blir det lite mindre eftersom de föredrar det gröna som finns.

Sen angående att får väsnas mycket, om de bara har fri tillgång till mat och inte är för många i flocken så är de tysta. Mina bräker bara när de ser mig komma med kraftfodret. Och får är individer, vissa bräker mer, andra mindre.

Angående kön så föredrar jag kastrerade baggar, dessa är minst komplicerade. Slutligen måste jag säga att får kan vara underbara och mycket keliga djur. Benämningen "fårskalle" inte alls är korrekt.

Av ren nyfikenhet måste jag dock fråga: var det du som skulle köpa två grisar i present till din mamma? Gjorde du det? Gick det bra?

Tackar för svaren, vet inte riktigt vad grannen har för får, EGENTLIGEN vet jag det, jag har bara glömt det.. *tänka tänka*, jo han har ryafår (tror jag de heter, någon svensk lantras som är på utdöende..) och så någon annan ras som jag helt glömt. Samma storlek ungefär på dem dock.. Svarta och vita (alltså ena rasen är vit, andra svart) om det är någon ledning.

Och visst är det bara någon kommer de låter, men då låter de också f*n ;)

Får äter inte sly, medan getter ska göra det, och det kan ju vara en fördel med slyätare i hagen (även om hästarna knaprar på rätt bra *s*)

Jo, det var jag soms kulle skaffa grisar åt mamma (och mig, en åt henne och en åt mig..). Men eftersom mamma prompt ville ha linderödssvin så var det ju bara att ställa sig på kö för att vänta på att de små telingarna skulle födas nu i april. När de var födda dock så fick uppfödaren mindre grisar än beräknat, så hon tipsade mig om andra ställen som har. Men jag har inte ringt dem, eftersom KELE lyckats göra slut på för mycket av mina pengar på något mystiskt vis (åka till veterinären t ex) så jag inte riktigt känner att jag har råd att köpa grisar för 2000 kr (1000 kr/styck) just nu. Och det var okej för mamma att vi väntade med det, hellre det än att få annan (mindre svindyr *s*) grissort. Så hon fick en porslinsgris och ett 'grispresentkort' sålänge och så får hon den riktiga grisen/grisarna sen. Så tyvärr finns här inga grisar än, lite surt för jag gick verkligen och såg fram emot det, men jag kan inte riktigt motivera så mycket pengar för en GRIS just nu med tanke på den törn min ekonomi fått av Kele..
 
Sv: Getter vs får som betesvårdare?

Jag har just köpt mig 2 getter som komplement till mina grisar ;)

Men generellt tror jag mer på får som växelbetare (eller kor), lättare att hålla instängslade och lättare att kanske låna en flock som behöver bete om man inte vill ha egna djur.
 
Sv: Getter vs får som betesvårdare?

jag vet ju att man kam hyra eller låna får under vår/sommar/höst.....får/get ägaren blir av med djuren och får dom "födda" samtidigt så får man hjälp med just betesputs :idea:
 
Sv: Getter vs får som betesvårdare?

mimus skrev:
Jag har just köpt mig 2 getter som komplement till mina grisar ;)

Men generellt tror jag mer på får som växelbetare (eller kor), lättare att hålla instängslade och lättare att kanske låna en flock som behöver bete om man inte vill ha egna djur.

Utveckla gärna varför du tror på får mer? Såvitt jag vet äter de inte speciellt med sly btw?

Jag vill inte låna in, utan ha egna, eftersom 'rensningsbehovet' ju kommer uppstå varje år så att säga. Dessutom så är min erfarenhet av inlånade djur tyvärr att det lätt blir tjafs för det är synpunkter på skötseln åt något håll, är det inte att man är för petig så är man för hårdhjärtad ;) (Typ, om man översätter till hästar så endera är man petig och tramsig för man envisas med att djuren ska vara vaccinerade och avmaskade osv, eller endera är man för hårdhjärtad för att lilla Brunte inte tillskottsfodras på klöverbete, och inte tas in för det regnar :devil: )

Så jag föredrar egna djur ;)

Att får är lättare att stängsla är nog däremot sant ja, fast jag har hört atta ngoragetter är lättare att stängsla än andra getter? Fast då får man samma pälsvård som fåren, dvs klippning 1 - 2 ggr/år förstås. Men är getterna effektivare så..

Det är ju kluvet det där, jag har INGEN nytta av getjävlar på byn, då kommer de bli hundmat innan någon hinner blinka, samtidigt har jag ingen nytta av får som inte betar bättre/mer än vad hästarna gör.. Och vad man får vet man ju inte förrän man står där så att säga..

Men ni som har får, hur är det med får och sly?
 
Sv: Getter vs får som betesvårdare?

Definitivt några får. Getter är utpräglade busk och slyätare och renas inte lika bra som får på marken...tvärtom om du ska ha sly/buskröjning samt slita upp träd med rötter och barka träd, ja då vinner getterna överlägset ;). Getter kan ju vara lite kniviga att hålla inne då dom är utmärkta hoppare. Men med rätt metod så går ju det också. Får brukar inte vara svåra att stängsla in. Min gamle stallägare uppe i Norrland var ju fårfarmare, och deras får gick i 2-tråds elhage...aldrig några rymmare hade hon. Men bra kräm i staketet hade hon ;)..Det gjorde susen...samt stora ytor och mat..MEN om man ska få dom att beta effektivt så stängsla litet och flytta med tiden...Annars betar dom lite här och där. Presis som din granne sa.
 
Senast ändrad:
Sv: Getter vs får som betesvårdare?

Jag vill ju egentligen ha både och, slyrensning och markätning. Fast slyet är inget stort problem egentligen, men vore trevligt att få det rensat i de delar av hagen där hästarna inte kommer åt det.

De getter jag har sett har dock ätit från mark (dvs normal betning) så det i princip varit soprent, så är du säker på att de är sämre på att äta rent på marken?

Jag har ingen möjlighet att flytta stängsel/sätat fålla i vinterhagen, däremot i sommarhagen. Och som sagt i vinterhagen det är viktigast med en insats.

Hmm, klurigt dte här..

/Alexandra - som skulle vilja ha getter utefter den info jag har so far, men jag vill ha LÄTTSTÄNGSLADE getter, kan man beställa det? ;)
 
Sv: Getter vs får som betesvårdare?

Jag skaffade afrikanska dvärggetter (har ej kommit än) just för att jag efter viss efterforskning tror de är lättare att hålla på el än de större, grisarna ex räcker med en stöt sen är de aldrig mer där, getter kan försöka om igen.

jag hade grannens får flock här 2 år i rad i alla hager, DET var helt otroligt vad effektivft det var, dem åt allt, min "tanke" om getter är att de inte rensar betet på samma sett.

Sen tror jag det är mer tradition med får, man ser ofta en flock ¨på 5-10 får lite varstanns, men en sån flock getter ser man bara på djurparkerna :D

(själv är jag mer getmänniska än fårmänniska)
 
Sv: Getter vs får som betesvårdare?

mimus skrev:
Jag skaffade afrikanska dvärggetter (har ej kommit än) just för att jag efter viss efterforskning tror de är lättare att hålla på el än de större, grisarna ex räcker med en stöt sen är de aldrig mer där, getter kan försöka om igen.

jag hade grannens får flock här 2 år i rad i alla hager, DET var helt otroligt vad effektivft det var, dem åt allt, min "tanke" om getter är att de inte rensar betet på samma sett.

Sen tror jag det är mer tradition med får, man ser ofta en flock ¨på 5-10 får lite varstanns, men en sån flock getter ser man bara på djurparkerna :D

(själv är jag mer getmänniska än fårmänniska)

Läste någon siffra här under surfandet, nu kom jag inte ihpå hur många får det fanns men rätt många, men 'bara' 3000 getter. Är väl antagligen för att getter inte ger mer än möjligen getmjölk (som ju inte är speciellt eftertraktat i Sverige) och päls då om det är angoragetter 'tillbaka', meda får ger både ull och kött. Devs det är mer 'lönsamhet' i får, men getter är mer 'husbehovsdjur' eller 'kul att ha'-djur?

Getter är klart charmigare ja, jag är ingen fårmänniska direkt heller men var som klister vid killingarna på varenda djurpark vi besökte redan som barn ;)

Men det var det där med rymningen, och då om de inte är bäst lämpade i min hage. Skulle jag vilja ha bara betet fixade är jag nu övertygade om att det är bäst med får, men vinterhagen är ju lite 'blandat'...jag skulle behöva en gåt kanske? ;) (korsning get/får *s*)
 
Sv: Getter vs får som betesvårdare?

FÅR!

Utan tvekan får!

Får är snälla vänliga djur som äter rent så länge vallen inte fått växa sig för lång.
Får går stänga in där man vill att de ska beta.

Getter:
En get äter inte och stannar av princip absolut inte där man vill.
En get äter upp allt som är mindre än en tum i diameter. Helst hos grannarna och finns det inga grannar duger din egen trädgård i sämsta fall. Finns inget annat att äta kan man alltid ge sig på kläder som hänger på ett klädsträck.
Vill du ha en get kvar i en speciell hage - skjut den!

Vill du ha fler argument mot getter kan jag hålla på hur länge som helst och lista, men jag nöjer mig med de tyngst vägande så här i början.

mimmipigg, inte speciellt förtjust i getter.
 
Sv: Getter vs får som betesvårdare?

Jag kan bara hålla med Mimmi pigg MEN getter är ju så ROLIGA.
Jag trodde jag gilalde får tills jag var i england och jobbade på en fårfarm - efter det tycker jag inte alls om dem. Men de är enklare att ha än getter.

Men getter är jätteroliga att ha! De blir så extremt personliga och de är så härligt egensinniga.
Det blir en riktigt utmaning att försöka överlista dem.
 
Sv: Getter vs får som betesvårdare?

Jag har testat alla stängsel när det gäller mina två getingar. I veckan kommer det hem ett lammnät för ett antal x kronor med extra små rutor och extra högt. Har testat allt känns det som men lik förbaskat står dom på verandan och bräker efter de har ätit upp varenda blomma eller växt. Elstaket håller dom inte in varken massor med trådar eller elnät.
 
Sv: Getter vs får som betesvårdare?

Kan bara hålla med föregående talare angående getter - dom stannar inte i hagen och vem det nu vara av er som hade skaffat afrikanska dvärgetter - ju mindre get desto bättre smitare - dom både hoppar o klättrar o kryper.
Enda get som jag träffat på som faktiskt höll sig i skinnet var en större, äldre getdam. tuttarna var för stora för att hoppa över något med och hon trivdes bra i sin hage. Dom övriga 30 talet getter jag haft kontakt med har bara stannat inne till 80 % m 110 högt fårnät och bräda längst ner.
Skaffa FÅR.......dom håller efter lövsly genom att dom äter löven och därigenom tar kål på´t. Våra hagar hade växt igen lite i skogskanten efter 3-4 år utan betning - på en säsong hade 4 hästar o 4 tackor m lamm effektivt mördat allt sly.
 
Sv: Getter vs får som betesvårdare?

Alexandra_W skrev:
Getter å andra sidan har ju rykte om sig att äta ALLT, jag har haft get en gång i tiden men hon var nog en vanära för hela getsläktet för något kräsnare än den där geten har sällan skådats, hon var fruktansvärt kräsen både vad gällde grässlag och övrigt foder. Hon vägrade t ex att äta bröd (!?!). Jag gillade henne skarpt, trevligt och socialt litet djur, myyycket social. Däremot var hon en Sann Houdini och som sig bör om man är get kunde hon i princip klättra på lodräta väggar. Hon gick dock lös för det mesta, alternativt tjudrad, så ingen aning hur lätt/svårt det hade varit att stänga henne bakom stängsel t ex?

Din beskrivning stämmer bra! Getter är väldigt kräsna. Mina vägrar äta mat som hamnat på golvet dvs utanför matskålen. Däremot är de väldigt charmiga :love: men svåra att stängsla in. Å andra sidan är de väldigt hemkära så är man ingen trädgårdsentusiast kan man med fördel låta dem gå lösa.
 
Sv: Getter vs får som betesvårdare?

Okej, ni har övertygat mig - inga getter. Jag skulle få gå under jorden (efter att ha mördat getterna) när hela byn var ute efter min skap när de inte har några rabatter kvar ;)

Så det får bli tråkiga får då.. Eller så får jag övertyga hästarna att det är ät eller dö som gäller ;)
 
Sv: Getter vs får som betesvårdare?

mimmipigg skrev:
Vill du ha en get kvar i en speciell hage - skjut den!

:rofl: Vi hade getter när jag var liten, jag är rätt säker på att min mamma skulle skriva under på det där!
 
Sv: Getter vs får som betesvårdare?

Jag har också haft getter i en period.
Underbart roliga djur när man är på gott humör, men de kan verkligen reta gallfeber på en. Stänga in en get är bara att glömma. De äter allt från skruvar, fimpar, skattemärken på bilar till dyra blommor och växter. De är överallt från att ta sig upp på höskullen till att ha "herren på täppan-lekar" på liggande hästar och kor. Lämnar man en bildörr öppen kan man ge sig på att de är inne i bilen på nolltid.
Bockarna luktar fasansfullt illa om man inte kastrerar dem.
Men vi fick många skratt när vi hade getter och en skara killingar kan man inte se sig mätt på.
 
Sv: Getter vs får som betesvårdare?

Visst är det konstigt. Fick igår hem mitt nya nät som ska monteras upp i helgen. Nu har de skött sig exemplariskt i två dagar vilket annars brukar vara i två minuter...
 
Sv: Getter vs får som betesvårdare?

Jarrah skrev:
Jag har också haft getter i en period.
Underbart roliga djur när man är på gott humör, men de kan verkligen reta gallfeber på en. Stänga in en get är bara att glömma. De äter allt från skruvar, fimpar, skattemärken på bilar till dyra blommor och växter. De är överallt från att ta sig upp på höskullen till att ha "herren på täppan-lekar" på liggande hästar och kor. Lämnar man en bildörr öppen kan man ge sig på att de är inne i bilen på nolltid.
Bockarna luktar fasansfullt illa om man inte kastrerar dem.
Men vi fick många skratt när vi hade getter och en skara killingar kan man inte se sig mätt på.

Ja hihi, skattemärken är en klassiker :rofl:
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 163
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 499
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 566
Senast: Miamamman
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp