Bukefalos 28 år!

Getter vs får

Hallau

Trådstartare
Här på våran gård finns en del sly i hagar och lite var stans. Hästarna rynkar på näsan åt det. En del håller de borta då de trampar ner det.
Är då får eller getter som är bäst på att rensa och hålla undan?
Andra för och nackdelar?
 
Sv: Getter vs får

Getter är bäst eftersom de är utpräglade busk och slyätare..i motsats för får som är utpräglade gräsätare...Men får du inte tag på några getter så kan du försöka använda en del hagar vintertid, då ska du se att hästarna börjar härja runt bland slyet ;-). Annars kan du själv gå runt med röjsåg och kapa slyet..men gör det på vintern eller senhösten för då dämmer slyet upp för att gå i vintervila och hugger man ned detta då så kan de inte överleva. Börjar du härjja loss på vårkanten med röjsåg..ja då har du sjudubbelt mer sly på bara nån vecka ;-)...Annars kan man alltid bränna hagarna...
 
Sv: Getter vs får

Nackdelen med både får o getter är att dom är så svåra att stänga in, gjorde själv det misstaget, trodde dom skulle stanna innanför 3 eltrådar, men icke. Så röjsåg är inte helt fel, eller vinterbete som sagt.
 
Sv: Getter vs får

Nä, inte är dom svår inte. Det handlar bara om att veta vad man gör. Alltså...bra aggregat, bra tråd med lågt motstånd samt rätt höjd på trådarna. Att bara slänga upp 3 trådar är ju inte allt...stängslet måste ju vara rätt från första början...aggregatet/jordningen/trådval/osv...felar det någonstans så felar hela stängslet.
 
Sv: Getter vs får

MIN erfarenhet är att det är betydligt lätare att hägna in får än getter. Getter är hoppande djur, mer utpräglat än får - som förvisso också kan hoppa men inte gör det i samma utsträckning... När jag hade dvärggetter hade jag SJU eltrådar, totalt 120 cm högt.. Tyvärr inte världens bästa trådar iofs, för de hoppade GENOM stängslet till slut.. Min fårskock har inte gått ut en enda gång (inte ens lammen) på mitt elstängsel 30, 60, 90, 120, ståltrådar och bra aggregat och jordning..

Getter äter verkligen ALLT, men får är också bra slyröjare. (näst efter fåren är shettisar också väldigt bra - vet av erfarenhet...)
 
Sv: Getter vs får

Får eller getter blir det, lite trevligare än en röjsåg.
Men jag får väl klura lite på det.
Tänkte på en sak till Vad ger ni dom att äta utöver gräs och sly?
Och sedan är de lika sällskapliga av sig eller skiljer de sig mycket i sättet?
 
Sv: Getter vs får

Inte för att jag kan ngt om varesig får eller getter, men om du ska skaffa dig några slyröjare, varför inte passa på att bevara någon av de gamla svenska raserna? :idea:

Här får du lite tips på de olika lantraserna som finns och som behöver fler uppfödare:lantraser
 
Sv: Getter vs får

Bäst på att röja sly är Highland Cattle men dom kostar en del och kräver lite mer plats än får och getter.
Får är dåliga sly röjare dom är väldigt kräsna och äter bara det bästa. Ger sig inte på buskar som inte är goda innan allt annat är borta. Getter äter allt men är svårare att stänga in och ibland att hantera p g a hornen. Dessutom luktar en bock ganska illa i människo näsor. Men för all del även får kan stångas.
Så om du har mycket som måste röjas så försök att få tag några highland, dom betar grenar som är en tumme tjocka. Rekommenderas av naturvårdenheten som markröjare.
Har du känslig mark så avråder naturvårdenheten från getter just för att dom äter allt och förstöra fauna.
Alla highland, får och getter äter hö/ensilage på vintern och beroende på kvaliteten ev även kraftfoder. Som då kan vara pellets eller hemmagjord blandning med inslag av sådant som sädkross, betfor, mineraler, vitaminer m m.
Highland är ofta lite reserverade av sig medan får kan bli väldigt tama. Getter har jag hittills bara träffat på sådana som stångas. Men det beror nog på att jag aldrig tänkt ha getter och dom jag fått har någon annan redan tröttnat på och mer eller minder tvingat på mig.
 
Sv: Getter vs får

Får är ju gräsätare, men ger sig på sly med när andan faller på/maten tryter. Fast bra slyröjare skulle jag inte vilja kalla dem.

Getter är bättre på att äta sly, men getter är knepigare att få att stanna där man vill (men tillräckligt med el och tillräckligt högt staket så). Dock så MIN get var en SKAM för hela gesläktet. Kräsnare kreatur har aldrig skådats och jag höll på att få spunk på henne när hon oavbrutet gick och gapade för att maten var slut. Läs: De tre goda grästovorna var slut och de andra var minsann ÄCKLIGA'..

När det gäller sly vintertid tycker jag faktiskt att HÄSTAR är den absolut bästa slyröjaren, och mina hästar brukade förr röja sly åt fårbonden som bor granne ;)

Däremot är får suveräna som betesputsare (hästar betar ju sp himla ojämnt) och komb av häst och får tycker jag är suverän.

Men sly röjs bäst med hästar i hagarna vintertid (om det går, dvs det är tjäle etc)
 

Liknande trådar

Övr. Djur Jag har en liten gård med gamla åkrar med öar av sten här och där. Har upptäckt att den största ön är full av skräp: glas och porslin...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: skogaliten
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
776
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 566
Senast: Askur2017
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 438
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp