Mia_R

Trådstartare
Jag har funderat på att skaffa ett par getter och inhägna gärdet vid vårt hus åt dem. De kommer isf att få vara där under sommarhalvåret och vinterhalvåret hyras in hos mammas kusin som har mjölkdjur. Det togs tidigare hö där, men ligger i träda sedan många år och håller på att slyas igen.

Gården är ursprungligen en gammal lantgård som vi ärvt efter morfar som köpte den när dåvarande ägarna dött och sonen skulle sälja. Mamma bor där större delen av året, är uppvuxen med djur och mycket förtjust i getter. Kor har vi inga möjligheter att hålla även om det vore trevligt och får kräver mer skötsel pga pälsen, så ett par getter tror jag skulle kunna bli väldigt bra.

Låter det heltokigt att hägna in ett förbuskat gärde, bygga skydd och låta dem gå bredvid huset under sommaren? Morfar är själv borta sedan några år och min morbror har lagt ner jordbruket, så det blir kusinen som vi kan hyra in dem hos under vintern.

Djurvana finns och mamma likväl som kusinen är uppvuxen med getter inom jordbruket. Eftersom det blir "sällskapsgetter" undrar jag vad ni har för tips och råd om raser mm. Helst skulle jag vilja ha gammal lantras, men dvärg är kanske lämpligare?
 
Din mammas kusin vet väl att man inte får ha Getter i samma lokal som mjölkkor..
Så dom ska väl bo i hans stall :)
 
Får man inte? :confused:
Fast det går ju att bygga en box åt dem separat isf där kossorna inte står. :) De getter jag såg som liten bodde iaf med korna, är det ngt nytt?
 
Det går säkert bra att ha getterna som du tänkt dig.
Kom bara ihåg att hägna med HÖGA staket, för getter är hoppande djur och de kan hoppa HÖGT... :crazy:

Jag hade två dvärggetter ett tag. Det gick till en början väldigt bra att hägna dem med elstängsel - jag hade nog 7 trådar mellan ca 20-120 cm högt. Men efter ett tag kom de på att om de HOPPADE GENOM trådarna så fick de inga stötar...
Då sålde jag dem till närmaste 4H-gård för 10 kr :devil: (symboliskt för att bli av med dem...)
 
Är eltråd bättre än ex.vis fårstängsel? Gärdet är stort med mkt växtlighet så eltråden kanske inte fungerar så bra om det inte hinner tugga i sig så mkt att det inte blir kortis? Det blir inte förrän kommande försommar tidigast om det blir något av.

Tyvärr så har den svenska jordbrukspolitiken i stort sett dödat jordbruksnäringen där uppe, så vi kan inte hyra in lite djur för att hålla efter markerna och gå själv och slå gör vi bara runt huset. Så himla trist att se alla gamla ängar som min släkt brukat i generationer växa igen. :(
 
MINA getingar stannade innanför fårstängsel, men inte innanför el.
Finns förmodligen andra erfarenheter av det...

Sen kan jag ju bara berätta att jag tycker MYCKET mer om de får jag har nu än jag någonsin gjorde om mina getter... :crazy:
Vad gäller pälsvård så behöver man bara klippa dem EN gång om året och det kan man hyra in folk till.. Så just DET är inget bra argument emot får, tycker jag... ;)
 
:D Tror knappast ngn åker dit för att klippa ca fyra får en gång om året? Det finns visserligen fårsaxar kvar, men de är handdrivna. ;) Jag vet att mamma gillar getter väldigt mycket, men även får. När hon var ung släppte de bara ut fåren på sommaren så gick de själva till fjälls och kom hem lite nu och då under sommaren. Stötte man ihop med dem då så hängde de med hem till gården igen. Kelsjuka och sociala. :love:
 
Tror knappast ngn åker dit för att klippa ca fyra får en gång om året?
Finns det några andra fårägare i närheten?
De brukar nämligen försöka samordna så att de åker till flera gårdar i samma område när de ändå är ute och far. Och ska det bara vara 4 får så är det ju inte särskilt svårt att lasta dem i ett hästsläp och köra iväg dem till en klippkunnig heller...
 
Nej, vad jag vet så finns det ett enda jordbruk kvar och det är min mammas kusin som har det. :( Räknar man inte Norge så får man nog åka långt för att hitta en bonde öht. Klipps pälsfår eller låtar man dem behålla ullen?

Jag är som du nog förstår helt novis på både får och getter! ;)
 
Getter är stört omöjliga att hägna in, men å andra sidan går de ingenstans heller. Dock ska man inte ha getter om man är trädgårdsentusiast :D Men roliga djur är de!
 
Vi får väl hägna i trädgårdslandet istället då och hoppas att de inte rymmer till grannens sportstuga! :o :D
 
ALLA får måste klippas minst en gång om året, enligt djurskyddslagen...
(om jag inte helt missminner mig...)
 
Får man inte? :confused:
Fast det går ju att bygga en box åt dem separat isf där kossorna inte står. :) De getter jag såg som liten bodde iaf med korna, är det ngt nytt?

Nej så nytt år det inte, sedan slutet av 90 talet.
Getter/Får äventyrar kornas status i BVD programmet.
Ofriförklarade getter/får tillsamns med friförklarade kor gör att korna mister sin friförklaring.. :crazy:

Dom får alltså inte komma i kontakt med korna (stå i samma utrymme för BVD är ett luftburet virus..)
Om man ska ha dem i samma ladugård/stall måste getterna/fåren också ha ett fri-förklaringinsintyg för BVD.
 
Vill du har dvärggetter!? Hallå, kom och hämta! Vi har killingar som ska slaktas om ingen vill köpa dem. Har bla en liten stackare som stannat i växten, är extremt liten. Detta beror på att mamman fick fyra killingar och det blev nog nåt fel på dem... två dog, en blev underlig och den sista lilla stackaren blev-liten... Det är liksom inget fel på honom förutom att han är jätteliten. Men han är sällskaplig och lugn och fin och jättesöt!
 
Åååååh! Jag hade jättegärna tagit honom, men det är inte förrän till våren som jag skulle ha möjligheter. :( Inget är fixat med varesig hagar, sällskap eller inkvartering.
 

Liknande trådar

S
Ekonomi & Juridik Gammal användare under nytt namn, vill inte gå ut för hårt om någon skulle känna igen mig. :cool: Jag och sambon har ett tag gått och...
2
Svar
37
· Visningar
9 562
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp