Lavinia

Trådstartare
HeJ!

Skulle man kunna få lite skötselråd om getter. Så där i största allmänhet liksom.. Vad de äter, sover, hur dom vill leva, vilka temperaturer dom klara/trivs i..

Skulle bli jätteglad!/ Lavinia
 
Sv: Getter

Våra går på lösdrift med fri tillgång på grovfoder, vatten, saltsten och mineraler. Det går alldeles ypperligt.
Getter behöver precis som alla djur en oredentlig ligghall, som är välströad, ren och torr att gå in i vid dåligt väder och på natten.
 
Sv: Getter

Tackar!

Mer då? Ska klövarna (har dom såna?) klippas? Vad ska dom äta? Havre, korn? etc??

Hur kallt väder tål dom, ska dom avmaskas??

/ Lavinia
 
Sv: Getter

Jo de har klövar som ska verkas vår och höst. Det kan göras med en vass, vanlig sekatör om du inte kill köpa en klövsax.

Bästa kraftfodret att ge dem är en 50/50 blandning av solid och kornkross + fri tillgång på salt, mineraler och grovfoder.

Mina har gått på lösdrift hela vinter och vi har väl haft ner mot - 30 grader på nätterna när det varit som kallast.

De bör avmaskas vår och höst, då de precis som får nästan konstant har parasiter.
 
Sv: Getter

Fråga:

:bump:Kan man ringa vetrinären eller en hovslagare eller liknande om klövarna ska verkas? Tacksam för svar
 
Sv: Getter

Vad innehåller solid? Är det som pellets eller vad?:confused:
 
Sv: Getter

på min gård. ger vi endast getterna hö, och vissa tider under året blötlagd betfor och krossatkorn. klövarna är lättast om du verkar själv.
 
Sv: Getter

På jobbet har vi våra ute i hage under dagen och i box på natten. De får hö, mineraler, salt och sly (:love:). Är de dräktiga/digivande anpassas såklart foderstaten till det :)

De har ett litet hus ute, är det minsta regndroppe eller snöflinga så står de därinne och tycker synd om sig själva :) :p och då är detta ändå getter av svenska lantras (göinge) :D

Men de är underbara att ha att göra med och den ena geten är tom inkörd :)

Vad gäller avmaskning så tar vi träckprover, precis som på de andra djuren och de verkas efter behov. (mkt mer sällan än fåren kan jag säga, antagligen för att de klättrar så mkt på stenar :))
 
Sv: Getter

Klövarna kan du klippa själv. Man klipper bort flikarna på sidorna så trampdynan blir bar samt kortar nd tån lite. 3 klipp, så är man klar. Som att klippa ett papper ungefär, fast med sekatör.
 
Sv: Getter

Okej,Min ena get Bamse är ett litet problembarn,men det fixar sig nog,bara fi får iordning klövarna.:D
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 646
Senast: Flixon
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 145
Senast: Scata
·
  • Artikel
Dagbok Ok TW om ni är allergiska mot ovetenskapliga metoder eller spiritualitet i största allmänhet. Jag är själv väldigt öppen men tar inte...
Svar
2
· Visningar
422
Senast: miumiu
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 392
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp