Gevärsmannen frisläppt

(Falu Kuriren)
- Det finns inga skäl att kvarhålla den åtalade i häktet.
Rättens ordförande, lagmannen Jan Rudberg, Ludvika, meddelade beskedet i Falu tingsrätt på fredagsmiddagen.
Den åtalade 66-åringen från Östanbjörka i Grangärde, som suttit anhållen och häktad sedan den 31 oktober, blev försatt på fri fot.
Mannen skottskadade en 26-årig ryttare och dennes häst med en älgstudsare vid ovannämnda datum.

http://www.falukuriren.se/artikel.asp?id=605669
 
fy fan! han kan ju inte bli frisläppt! skjut den j*vla gubben! :devil: :devil: :devil:
 
Han får nog fängelsedom så småningom, men rätten ser ingen anledning att hålla honom inlåst häktet i väntan på dom och plats i fängelset. Man häktar bara folk som kan försvåra utredningen, eller fly undan straffet, eller är farliga. Rätten har väl bedömt att han inte är farlig längre. Hans vapen är väl beslagtagna. Jag ser inget fel i det. Så har det alltid varit i Sverige. På medeltiden höll man ting en gång om året och då dömdes brottslingar. Fram till nästa ting fick de gå fria, men sedan kunde de dömas till döden.
Jag tycker för övrigt inte att fängelse är något bra straff. Det kostar 1000 kr/dygn att ha en fånge inlåst. Det bör bara användas på farliga personer. För övriga är det bara ett dyrt sätt att lära dem dumheter och skapa en känsla av utanförskap. Straffarbete där förtjänsten går till skadestånd till offret, tycker jag låter bättre. Eller som på medeltiden, där dråp inte behövde leda till dödstraff, utan ibland utdömdes en mansbot till de efterlevande. En rejäl summa som tvingade förövaren att sälja sin gård, för att kunna betala.
I det aktuella fallet kan kanske 66 åringen inte klara ett straffarbete. Då kan han tvingas skänka all sin egendom till offret. Det mår offret bättre av än att 66-åringen sitter 6 år i fängelse.
 
jag har inga protester mot att han slapps ut, tror knappast att puckot skjuter nagon annan under tiden ute. det ar battre att han far ga hemma och ruttna an att sitta i fangelset och kosta en massa skattepengar... sa lange han kommer till rattegangen sa klart. han lar inte vara dum nog att forsoka fly.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Falu Kuriren) Åtalet mot den 66-årige mannen som sköt ner en ryttare och hans häst i Östanbjörka dröjer ännu en tid. På torsdagen...
Svar
0
· Visningar
900
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter \"Sköt för att döda\" (Falu Kuriren) Åklagaren är säker på sin sak. 66-åringen sköt för att döda. I sin övertygelse åtalade därför...
Svar
12
· Visningar
1 577
  • Artikel
Hästnyheter (Nya Ludvika Tidning) Den 66-årige gevärsmannen i Östanbjörka har nu suttit häktad i en vecka. – Han ville skrämmas. Han hade inte för...
Svar
0
· Visningar
1 038
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp