GHS Hästlotteri

Seabaz

Trådstartare
Läste precis programmet för ghs och då slog det mig att de inte verkar lotta ut nån häst längre(?).

Anyways, av ren nyfikenhet, är det någon som vet någon som vet någon som någonsin vann nån av hästarna?
Alltså jag vill inte snoka reda på vem eller var men bara på kul höra om det liksom "var på riktigt" och om hästarnas förvaltades ok.
Det var ju rätt fina hästar i 100 000kr-klassen, ja ni fattar :)

Eller för den delen någon som vann en transport eller sadel?
 
Läste precis programmet för ghs och då slog det mig att de inte verkar lotta ut nån häst längre(?).

Anyways, av ren nyfikenhet, är det någon som vet någon som vet någon som någonsin vann nån av hästarna?
Alltså jag vill inte snoka reda på vem eller var men bara på kul höra om det liksom "var på riktigt" och om hästarnas förvaltades ok.
Det var ju rätt fina hästar i 100 000kr-klassen, ja ni fattar :)

Eller för den delen någon som vann en transport eller sadel?

Min barndomskompis vann sista hästen. Behöll den inte utan de hjälpte henne att placera den - den går nu som skolhäst på Strömsholm.
 
Jag har tävlat mot en av dem, den finns på en ort nära där jag är uppvuxen. Den går inte lätta klasser längre :D jag tror den ryttaren fått riktigt bra hjälp av att ha en så fin häst :)
 
En gammal kompis till mig köpte den första lotterihästen Nepazzoni, hade den något/några år och sålde den sen vidare. Mycket trevlig häst!
Själv hade jag lotterihäst nummer 2, Delfi, på foder ett tag när jag gick på Bollerup. Jättefin häst men inriden 4-åring och inte så mkt mer än så var klart för mkt för en 17-åring på LB-nivå. :) Tror hon gick till lotteriet året efter det.
 
Kul att höra om hästarna :)
Verkar dock som att många sålts vidare.

Själv minns jag hur jag och kompisarna hoppades på att vinna transporten istället för hästen nåt år hahaha.

Tror inte en sån häst hade vart rätt för mig, hobbyryttare med ponny på lösdrift som reds på lb-nivå sommartid och skogsmulle vintertid haaha
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Läste precis programmet för ghs och då slog det mig att de inte verkar lotta ut nån häst längre(?).

Anyways, av ren nyfikenhet, är det någon som vet någon som vet någon som någonsin vann nån av hästarna?
Alltså jag vill inte snoka reda på vem eller var men bara på kul höra om det liksom "var på riktigt" och om hästarnas förvaltades ok.
Det var ju rätt fina hästar i 100 000kr-klassen, ja ni fattar :)

Eller för den delen någon som vann en transport eller sadel?

Man får väll inte lotta ut djur nu för tiden. Men nog har man alltid önskat vinna hästen😃
 
Tänkte starta en sån här tråd men puffar upp denna i stället.
I ett stall där jag red fanns en av lotterihästarna från 80-talet, sa nån till mig. Han hette Ulrik. Det måste ha varit 1987 han lottades ut för han var född 1983. Men enligt blup var han uppfödd av en privatperson, inte Flyinge eller Bollerup. Var det senare de började välja hästar därifrån?
De verkade trivas ihop, han och ägaren.
Placerad i Lätt hoppning och dressyr.

Vore kul att läsa om de andra hästarna.
 
Vi hade en lotterihäst som skolhäst på naturbruksgymnasiet där jag gick (för 16 år sedan). Ett stort mörkbrunt sto, jättefin och trevlig, kommer inte ihåg vad hon hette. Hon köptes av skolan från personen som hade vunnit henne.
 
Är det någon som kan förklara för mig hur sånt här går till bakom kulisserna sas? Vad gör man om någon som öht inte alls är lämplig att ha häst vinner den?
 
Jag tror att de fick pengar istället?
Så man kollade liksom upp förutsättningarna, tog någon referens, att de kunde ordna uppstallning och sånt.
Edit: De fick inte pengar, men hjälp att sälja hästen.

https://www.tidningenridsport.se/lotterihasten-vacker-kanslor/
Tack för länken. Jag tänker i extremfall där vinnaren "vägrar", vad gör man då? Hjälp med att sälja hästen funkar ju bara om vinnaren går med på det, eller säljer man med tvång?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 404
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 036
Senast: mackan
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 341
Senast: monster1
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 086
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp