Giardia hos valp

Hollis

Trådstartare
Hej!
Har tingat en liten valp på 10 veckor men fick veta att alla hundar och valpar i kenneln är smittade av giardiainfektion.
Alla hundar är under behandling.
Går det att behandla? Vågar man köpa valpen? Är orolig om valpen får återfall.
Har sån beslutsångest.:nailbiting:
 
Giardia går att behandla men det kan vara en långdragen process och ganska jobbig eftersom alla platser där hunden vistas måste saneras om och om igen. Allting måste tvättas/rengöras noga noga och hundarna ska hållas åtskilda i möjligaste mån.

Hade jag varit du hade jag inte tagit hem valpen förrän samtliga hundar hos uppfödaren testar negativt, speciellt om du själv har fler hundar hemma. Cystorna från giardia kan överleva väldigt länge i rätt miljö och det räcker inte att städa med lite diskmedel eller vanlig allrengöring.

Om jag avbokat valpen eller inte hade berott på hur kenneln hanterar smittan och vilken attityd uppfödaren har till hela situationen.
 
Giardia är fullt behandlingsbart, det är saneringen av miljön som är jobbig. Giardia kan dock orsaka ihållande mat/tarmproblem så om du köper valpen är det viktigt att den är friskförklarad och att kenneln fått bort giardian.

Jag fick in giardia när jag hade kattungar. Var på bollen snabbt med behandling och sanering. Ingen kattunge flyttade innan katterna testade negativt och alla var friskförklarade.
 
Hej!
Har tingat en liten valp på 10 veckor men fick veta att alla hundar och valpar i kenneln är smittade av giardiainfektion.
Alla hundar är under behandling.
Går det att behandla? Vågar man köpa valpen? Är orolig om valpen får återfall.
Har sån beslutsångest.:nailbiting:
Rör den INTE fören alla hundar har negativa tester,det sprider sig som en farsot och unga valpar kan dö.
 
Jag har haft giardia hemma. Eller rättare sagt, en av mina hundar hade det när han kom från uppfödaren vid 4 mån ålder. Det var ett helvete! Saneringen var hemsk, och då bodde vi ändå bara på 45 kvm. Det tog ca 5 mån innan vi fick bort skiten. Hans mage är dock helt förstörd efter parasiten och behandlingen så han kan bara äta veterinärfoder nu..

Är det dina drömmars valp och den enda du vill ha så köp den, men vänta med att ta hem den tills hela kenneln är friskförklarad och var medveten om risken.
 
Tack för era svar. Vad bra att det går att behandla men usch vilken mardröm!
Uppfödaren levererar inga valpar förrän alla är friskförklarade.
Jag avvaktar först, känner mig så osäker.
Det är min drömhund, är så ledsen att detta hände.
Har en äldre hund hemma och vill inte att han ska bli smittad. Han skulle inte klara sig. Hans gallblåsa är bortopererad och han är känslig.
Måste kanske tacka nej :(
 
Förutom allt det ovannämnda kan det bli problem med försäkringsbolag om du tar hem en sjuk valp, dvs de kan vägra täcka för till exempel mag-tarm problem. Hunden ska vara helt friskförklarad av veterinär innan den kommer hem och tyvärr finns risk för kroniska magtarm-problem. Med tanke på den gamla hunden hade jag nog tyvärr tackat nej. Hunden som redan finns i hemmet måste gå före.
 
Du har fått bra svar om giardia.
Köpte en hund i februari som visade sig ha giardia, och även om vi hade tur som fick bort det efter en månads totalsanering så mår fortfarande inte hunden bra. I 6 månader har vi fixat och trixat med magmedel, försökt minskat stress kring henne, specialfoder osv eftersom magen blir aldrig riktigt bra trots att hon är friskförklarad från giardia av SVA. Med största sannolikhet har hon fått kroniska problem, och inget av detta täcker försäkringen då hon var sjuk redan vid tecknandet av försäkringen.
Jag avråder givetvis att köpa valpen när du vet att de har giardia.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 524
Senast: tanten
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
13 341
Hundträning Hej! Denna fråga är kanske lite uttjatad men skulle ändå vilja veta om det verkligen är skillnad i arbetsvilja mellan...
Svar
12
· Visningar
1 305
Senast: Is
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 941
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp