Gick vi miste om ett cert?

Turali

Trådstartare
Jag ställde ut vår strävhårstax på hundmässan i lördags och råkade ut för en situation jag ännu inte lyckats klura ut och tänkte höra om någon mer utställningskunnig kan reda ut röran.
Hunden ställdes i unghundsklass (två dagar för gammal för juniorklassen) och fick excellent med ck vilket vi var mer än nöjda med. Då det var dags för bästa hanhundsklass hade vår hund ledsnat på tillställningen och hade inte alls lust att springa i ringen. Vi blev avtackade och började packa ihop. När bästa hane var utsedd började ringsekreteraren efterlysa vår hund och jag förstod ingenting. Pratade med ringsekreteraren som påstod att han skulle ha cert. Jag påpekade att han inte blivit placerad och inte alls skulle ha något cert. Ringsekreteraren tyckte visst han skulle ha ett cert eftersom de andra hundarna redan var fullcertade - för visst var han meriterad?
Svarade att hunden inte var meriterad ännu eftersom vi inte hunnit gå varken jaktprov eller viltspår. Eftersom han saknade provmerit var inte certet aktuellt längre och hon pratade om tryckfel i katalogen.

Är det någon som kan hjälpa mig reda ut det här?
Jag trodde cert delades ut till de placerade hundarna och eftersom de bästa hanarna redan var champions hålls certet inne? Det står i katalogen att hunden går i unghundsklass och saknar meriter, kan man då kräva meriter som inte finns? Jag kollade i utställningsbestämmelserna igår och där stod att de måste ha jaktmerit för championat, men visst borde han kunna samla på sig cert innan dess och championatet hålls inne?

För vår del spelar det ingen roll om han skulle fått certet eller inte, är som sagt bara nyfiken. Hunden kommer från jaktlinjer, lever för att jaga och tyckte utställning var riktigt tråkigt. Vi kanske kommer att ställa honom något mer, men det är ingen hund vi jagar meriter på.
 
Jag ställde ut vår strävhårstax på hundmässan i lördags och råkade ut för en situation jag ännu inte lyckats klura ut och tänkte höra om någon mer utställningskunnig kan reda ut röran.
Hunden ställdes i unghundsklass (två dagar för gammal för juniorklassen) och fick excellent med ck vilket vi var mer än nöjda med. Då det var dags för bästa hanhundsklass hade vår hund ledsnat på tillställningen och hade inte alls lust att springa i ringen. Vi blev avtackade och började packa ihop. När bästa hane var utsedd började ringsekreteraren efterlysa vår hund och jag förstod ingenting. Pratade med ringsekreteraren som påstod att han skulle ha cert. Jag påpekade att han inte blivit placerad och inte alls skulle ha något cert. Ringsekreteraren tyckte visst han skulle ha ett cert eftersom de andra hundarna redan var fullcertade - för visst var han meriterad?
Svarade att hunden inte var meriterad ännu eftersom vi inte hunnit gå varken jaktprov eller viltspår. Eftersom han saknade provmerit var inte certet aktuellt längre och hon pratade om tryckfel i katalogen.

Är det någon som kan hjälpa mig reda ut det här?
Jag trodde cert delades ut till de placerade hundarna och eftersom de bästa hanarna redan var champions hålls certet inne? Det står i katalogen att hunden går i unghundsklass och saknar meriter, kan man då kräva meriter som inte finns? Jag kollade i utställningsbestämmelserna igår och där stod att de måste ha jaktmerit för championat, men visst borde han kunna samla på sig cert innan dess och championatet hålls inne?

För vår del spelar det ingen roll om han skulle fått certet eller inte, är som sagt bara nyfiken. Hunden kommer från jaktlinjer, lever för att jaga och tyckte utställning var riktigt tråkigt. Vi kanske kommer att ställa honom något mer, men det är ingen hund vi jagar meriter på.
Jag är långt ifrån någon expert men jag har för mig att om alla de högst placerade hundarna har cert redan så går certet vidare till den högst placerade hund som ännu inte har cert. Typ att certet helt enkelt bara flyttas vidare, inte hålls inne. Men jag hoppas att någon mer kunnig kan svara bättre.
 
Ja, det kanske är så. Jag har aldrig varit i den situationen innan att alla placerade hundar redan varit champions. Ställde ut min gamla hund en hel del, men det var innan de ändrade systemet och det hade jag bättre koll på.
Domaren var givmild med sina ck och det var uppskattningsvis 10 hundar i bästa hanhundsklassen, förstod därför inte varför certet skulle gå hela vägen till unghundshanen.
 
Är de fyra placerade i bästa hanhundsklass redan svenska champion går certet vidare och ges till den hund som domaren tycker bäst om som inte är champion. Du kan alltså får cert utan att vara placerad i BH.

Hur det är med cert och jaktprov på tax har jag dock ingen aning om!
 
Precis som Barret skriver så vandrar certet neråt. Eftersom du saknar meriteringen så har du inte missat något.
Även om du hade tagit emot det och hunden inte erhållit rätt meriter så hade det korrigerats i samband med att det registrerades hos SKK.

Jag har blivit påprackad en CERT-rosett av en förvirrad grekisk domare. Försökte lämna tillbaka den eftersom min hund inte hade provmerit men domaren stod på sig och jag är inte så dum att jag står och argumenterar med domaren som ska döma gruppen senare. Pratade med ringsekreteraren som sade att det löser sig i samband med registreringen hos SKK, hon skickade med mig CERT-rosetten med orden "spika upp den på väggen och se den som en daglig påminnelse om att du ska jaktmeritera din hund". :D
 
Kan dom inte ens få cert utan provmerit ? Trodde bara det var championat som inte kunde fås utan det ? Kan inget om jakthundar, men låter konstigt om inte cert kan tas.

Däremot så är det väl inte okej att bara avbryta när man är där och har visat sin hund/ska visa - om det inte föreligger giltigt skäl (skadad hund t ex).
 
Kan dom inte ens få cert utan provmerit ? Trodde bara det var championat som inte kunde fås utan det ? Kan inget om jakthundar, men låter konstigt om inte cert kan tas.

Det är olika för raserna. En wachtel får bara cert i jaktklass, och för att starta jaktklass krävs jaktprovsmerit. För championatet krävs ytterligare jaktprovsmeriter.
Bra tycker jag :up:

Vet inte hur det är för tax dock.
 
Ur regelverket för taxars CERT-tilldelning.
Certifikat utdelas alltid i bästa hanhunds-/tikklass till bästa hund som uppfyller krav på
provmerit. Kravet på provmerit är detsamma som kravet för deltagande i jaktklass och
gäller även vid utdelande av reservcertifikat


Med andra ord har taxklubben krav på provmerit för att erhålla ett CERT.

För att delta i jaktklass med tax:
Lägst 3:e pris öppenklass på drevprov ellergodkänd anlagsklass på viltspårprov ellerkvalitet 1 alternativtgodkänt
på grytanlagsprov ellerkvalitet 2 grytanlagsprov alternativt
godkänt grytkaraktärsprov.
 
Tack för hjälpen! Har inte haft/ställt jakthund innan och satt in mig ordentligt i reglerna för tax. Attans att vi inte hunnit med åtminstone anlagsklass viltspår för precis som du säger hade rosetten på väggen varit trevlig att ha ;)
Och ja, SKK lär ha uppmärksammat om det hade blivit fel.

Nu fick jag problem med reglerna igen! Kikade just på hundens kullbror som blev bästa hane och BIM på en off. utställnings i somras (ställdes då som junior). Han fick inget mer än ck trots att han gått godkänd anlagsklass viltspår två veckor innan utställningen. Även om han saknat provmerit kan jag tycka det är förmildrande omständighet om man inte hunnit meritera en hund i juniorklass. I övrigt tycker jag det är kanon av rasklubben att kräva jaktmeriter på hundarna, eftersom det är en jaktras :)
Jag tror jag lägger ned det här med taxutställning, det är på tok för invecklat! ;)
 
Det är inte så svårt.
Hunden har varit anmäld till Juniorklass (dvs den har inte haft provmeriten när den anmäldes) och ägaren har missat att anmäla till arrangören att hunden nu har en provmerit och skall ställas i jaktklass och inte juniorklass. Han har alltså inte kunnat tillgodoräkna sig meriten på just den utställningen. Var utställningen Internationellt klassad, har han haft chans på CACIB men eftersom du skriver att den bara fått CK så har det nog varit en nationell utställning. Då blir det tyvärr "bara" ett CK och en BIM-rosett med hem, vilket inte är fy skam för en junior.
 
Även om ägaren glömt ändra klass får väl en 11-månaders hund ändå inte ställas i bruks-/jaktklass efter vad jag kunnat läsa mig till?
Förstår inte riktigt vad alla klasser fyller för funktion om provmerit krävs oavsett. I så fall är det ju ingen skillnad på ex. bruks-/jaktklass och öppen klass t.ex?

Haha, nu lägger vi utställning på hyllan tills hunden är meriterad. Husse ställer gärna för samma domare igen eftersom han uppenbarligen tyckte väldigt mycket om vår hund :)
 
Cert delas ut till bäst placerade (utanför de fyra bästa också) hund som fått CK. Det låter för mig som om du hade rätt till certet. Jag är dock inte insatt i reglerna för taxar/jakt, men om det enbart är för championat de behöver jaktmerit så hindrar det inte er från att ta cert (endast championatet som kan hållas inne som du själv skrev).
 
Även om ägaren glömt ändra klass får väl en 11-månaders hund ändå inte ställas i bruks-/jaktklass efter vad jag kunnat läsa mig till?
Förstår inte riktigt vad alla klasser fyller för funktion om provmerit krävs oavsett. I så fall är det ju ingen skillnad på ex. bruks-/jaktklass och öppen klass t.ex?

Haha, nu lägger vi utställning på hyllan tills hunden är meriterad. Husse ställer gärna för samma domare igen eftersom han uppenbarligen tyckte väldigt mycket om vår hund :)

Jag tänkte inte på åldern när jag svarade. Det stämmer att hunden måste vara minst 15 månader för att delta i jakt/bruks-klass så det hade inte hjälpt att man anmälde provmeriten i den hundens fall.

Klasserna har en funktion. En hundras med krav på provmerit kan bara erhålla CERT(nationellt championat) om den ställs i bruks/jaktklass men hunden som ställs i bruks/jakt-klass kan även vara med och slåss om CACIB(internationellt championat) i en internationellt klassad utställning. En hund i samma ras som ställs i öppenklass kan bara ta hem ett CACIB, den har aldrig en chans på ett CERT.

Dvs om ingen av hundarna som ställs i jakt/bruksklassen erhåller CK och ingen går vidare till bästa hane/bästa tik så utdelas inget CERT ut, CACIBet kommer dock delas ut.

Lycka till när ni väl bestämmer er för att ställa igen!
 
Cert delas ut till bäst placerade (utanför de fyra bästa också) hund som fått CK. Det låter för mig som om du hade rätt till certet. Jag är dock inte insatt i reglerna för taxar/jakt, men om det enbart är för championat de behöver jaktmerit så hindrar det inte er från att ta cert (endast championatet som kan hållas inne som du själv skrev).

Om du tittar några inlägg ovanför ditt så ser du att jag har kopierat in reglerna för tax från SKKs bestämmelser gällande Utställning & Championat. ;)

Just många av jaktraserna har krav på någon form av jaktprovsmerit för att erhålla CERT. Detta för att man inte ska urholka rasens funktion till förmån för utställningstitlar som kanske ser fint ut på pappret men inte hjälper särskilt mycket när man ska använda hunden i praktiskt arbete. En eloge till jaktrasföreningarna för detta! :bow:
 
Tack för dina svar @apocalypsen !
Har inte riktigt kunna släppa lördagens förvirring så det är skönt att du guidat rätt och förklarat :)
Vad knasigt att CACIB delas ut i de andra klasserna när inte CERT görs det. För mig personligen står ett nationellt championat och cert högre än cacib, men det hänger samman med att jag saknar engagemanget att åka utomlands och jaga den internationella titeln. SE UCH duger fint för egen del men egentligen är väl ett cacib "mer värt"?

Tänk vad olika det är mellan raserna, min andra hund blev jag avrådd från att ställa i bruks-/jaktklass trots att han hade rätt meriter för att domarna enligt hennes erfarenhet dömde de hundarna hårdare. Valde på hennes inrådan att anmäla den hunden till öppen klass istället.
 
Tack för dina svar @apocalypsen !
Tänk vad olika det är mellan raserna, min andra hund blev jag avrådd från att ställa i bruks-/jaktklass trots att han hade rätt meriter för att domarna enligt hennes erfarenhet dömde de hundarna hårdare. Valde på hennes inrådan att anmäla den hunden till öppen klass istället.

Jag brukar försöka hjälpa till att reda ut begreppen. Jag säger att det är min ursäkt för att inte bli ringsekreterare (finns några som har jagat mig länge för den uppgiften). :D

Vad som är mer eller mindre värt är upp till var och en. Min äldre hund kommer aldrig klara ett pris på fält så för mig är titeln genom CACIBen mycket värd.
Min yngre är en fena på jakten men ärligt talat inte den snyggaste rasrepresentanten så där blir CERTen mer värda eftersom att ett 1:a-pris på fält och därmed möjligheten att bärga hem SEUCH inte är en omöjlighet.

Lite roligt att det sägs bedömas hårdare i jaktklass, vi brukar diskutera att det är lättare för de där icke-superdupersnygga, att plocka hem i jaktklassen än öppenklassen
 
Tänk vad olika det är mellan raserna, min andra hund blev jag avrådd från att ställa i bruks-/jaktklass trots att han hade rätt meriter för att domarna enligt hennes erfarenhet dömde de hundarna hårdare. Valde på hennes inrådan att anmäla den hunden till öppen klass istället.

Du har väl sett att de ska ändra vad som krävs för att ställa vinthund i bruksklass från och med årsskiftet? Förhoppningsvis gör det att bruksklassen blir "mer värd" även i vanliga domares ögon.
 
Du har väl sett att de ska ändra vad som krävs för att ställa vinthund i bruksklass från och med årsskiftet? Förhoppningsvis gör det att bruksklassen blir "mer värd" även i vanliga domares ögon.

Nej, det har jag missat :)
Ser det enbart som positivt om bruksklassen kan bli mer värd hos vinthundarna. Spanade igenom katalogen från Stockholmsmässan och insåg att typ ingen anmäler till den klassen... inte ens de hundar som är lure coursing champions.
 
Nej, det har jag missat :)
Ser det enbart som positivt om bruksklassen kan bli mer värd hos vinthundarna. Spanade igenom katalogen från Stockholmsmässan och insåg att typ ingen anmäler till den klassen... inte ens de hundar som är lure coursing champions.

Det kommer bli så att det ska ha gått ett år och en dag mellan första och "sista" LC-tävlingen, samt något krav på att de vid båda tillfällena ska ha nått viss poängsumma. Minns inte riktigt hur det var med allt, och eventuellt blir det så att hundarna måste ha varit med på internationellt LC-prov för att få starta bruksklass. Man kan ju tycka att det skulle räcka med nationellt, men ja, jag är väldigt positiv till att det blir svårare att vara med i bruksklassen. Själv ställer jag alltid i den klassen om jag har hund som får vara med där. Minns dock att Wahidah var ensam tik när hon ställdes i bruksklass på stora sthlm och även i år var det bara en tik med i bruksklass.
 

Liknande trådar

D
Övr. Hund Eftersom den tidigarre tråden om detta dog ut så lägger jag in en ny tråd där folk kan skryta över sina fina hundar =) däribland jag...
2
Svar
30
· Visningar
2 137
F
Övr. Hund Måste skriva av mig... Som några kanske vet från förgående trådar så fick jag i sommar hem en import från Ungern. Världens goaste...
Svar
16
· Visningar
1 520
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp