Gifta sig?

Hyacinth

Trådstartare
Jag läser ju både här och där att man bör gifta sig om lever ihop, och särskilt om man som vi har barn, bostadsrätt och sommarställe.

Men exakt VAD är det som förändras om en av oss dör som blir till det bättre om vi är gifta? Jag har aldrig sett poängen med att gifta sig, så är helt oinsatt.
 
Sv: Gifta sig?

Du ärver tillgångarna. Barnen ärver dom först när du dör (förutsatt att det inte finns särkullebarn). Du får även kontroll över tillgångarna och kan göra vad du vill med dom.

I er situation hade jag absolut gift mig.
 
Sv: Gifta sig?

Inga särkullbarn finns än i alla fall. Vad händer om någon av oss dör nu när vi är sambo? Ärver barnet då?
 
Sv: Gifta sig?

Om ni har tjänstepension (alla tjänstemän som arbetar hos en arbetsgivare med kollektivavtal har det) så finns en del där som bara betalas ut till maka/make.
 
Sv: Gifta sig?

Jag hade kanske inte full koll. Familjepension som är vad jag pratade om gäller för tjänstemän som tjänar över ca 426.000 om året och är född -78 eller tidigare (= har itp2).

Sen har alla tjänstegrupplivförsäkring i sin tjänstepension. Den kan gå till sambo, men det måste anmälas att man vill det (i förväg alltså ;)) annars får sambon ingenting.
 
Sv: Gifta sig?

Jag är tjänsteman och tjänar helt ok, min sambo är egenföretagare med mycket liten inkomst.

Är det alltid fördelaktigt att gifta sig? Vad finns det för nackdelar? Varför är så många annars sambo, sambolagen måste ju täcka en del.
 
Sv: Gifta sig?

Nu har jag inte full koll på Sveriges system, men om du hamnar i koma eller i sådant tillstånd att du inte själv kan säga vad du tycker om operation/behandling så har kanske inte en sambo rätt att bestämma, utan då istället t.ex. dina föräldrar/vuxna barn?

Jag har fall i släkten där en dog, och den andra miste sin bostad, bil, sommarstuga, allt. Allt eftersom den döde stått som ägare, och den dödes syskon fick allting. Lite tråkigt.:(
 
Sv: Gifta sig?

Jag kan ärligt talat bara se fördelar med att gifta sig iaf om man ser det rent juridiskt.

Jag tror att många är sambos för att man tänker att "sånt händer inte mig/oss". Vill man inte gifta sig med pompa och ståt så räcker det ju med att ta sig till stadshuset(?) så är man ju lagligt gift sen. Går att göra på lunchrasten typ.
 
Sv: Gifta sig?

Pompa och ståt skulle det i så fall inte bli, det är inte riktigt min grej. Nog så roligt att gå på, men fy sjutton för allt jobb och stök och ohemula kostnader. Undrar varför jag har så svårt för tanken på att gifta mig när vi har barn, bostad mm. Det kanske är normer och laddning av betydelsen som avskräcker mig.
 
Sv: Gifta sig?

Vi gifte oss borligt och gick och åt på restaurang sen. Inget speciellt alls.

Men nog var det lite mysigt och det är en lite go känsla att vara gift trots allt.

Vi gifte oss bara för att vi fått barn annars hade vi nog varit sambo än.
 
Sv: Gifta sig?

Jag har med funderat mycket på det, t.om startat tråd på familjeliv. Men har inte fått ett enda bra svar. Det är bra att göra det, men varför?
Vi äger inget gemensamt, har inte ens gemensam ekonomi. Men vi har ett gemensamt barn.
Eftersom vi inte har gemensam ekonomi tror jag inte att mitt ekonomiska liv skulle bli så mycket annorlunda vid min sambos bortgång, inte min sambos heller. Vi hyr av hans föräldrar så hade nog fått väldigt billig hyra ett tag.
Som em-pirre går in på ser jag mest positiva effekter om någon av oss skulle bli svårt sjuk.

Jag vill dock gifta mig, sambon vill det bara inte;)
 
Sv: Gifta sig?

Mina föräldrar var "bara" sambos under 20 års tid och gifte sig inte förens pappa fick cancer. Mamma fick med det en annan rätt inom sjukvården och tyckte det blev "lättare" när hon kunde presentera sig som fru. Även efter pappa gick bort kände hon sig... vet inte riktigt vilket ord jag ska använda men det blev en slags tröst att hon var/hade varit pappas fru och hade hans vigselring som minne. Att när livet var som stormigast så gick de ihop och visade omvärlden att de hörde ihop.

Och sen hade det ju med arvsrätten också att göra som andra nämnt redan, både jag och min lillebror var under 18 när pappa dog.
 
Sv: Gifta sig?

Om ni har tjänstepension (alla tjänstemän som arbetar hos en arbetsgivare med kollektivavtal har det) så finns en del där som bara betalas ut till maka/make.

Ofta går det att registrera sambo som förmånstagare - men då måste det göras AKTIVT.
 
Sv: Gifta sig?

Jag är tjänsteman och tjänar helt ok, min sambo är egenföretagare med mycket liten inkomst.

Är det alltid fördelaktigt att gifta sig? Vad finns det för nackdelar? Varför är så många annars sambo, sambolagen måste ju täcka en del.

Nackdelar är väl att en separation blir besvärligare med skilsmässa. När man gifter sig, gifter man även ihop ekonomin om man inte aktivt avtalar bort vissa saker genom ett äktenskapsförord. Allt ditt blir mitt och tvärtom, man delar alla tillgångar. Man kan inte ha delad ekonomi i ett äktenskap utan att ha registrerat ett äktenskapsförord.

Min fru och jag var sambo i 17 år innan vi gifte oss. En anledning till att det till slut blev av var att jag tog reda på hur det skulle bli om någon av oss dog, och trots ansträngningar, kunde man bara nå ungefär 70-80% av det skydd man får som gifta. Hur man än skrev avtal, testamenterade och jobbade på. Då var det lättare att gifta sig - så var det hela ordnat automagiskt.
 
Sv: Gifta sig?

Jag och min man äger inte direkt något av värde. Men valde ändå att gifta oss. Detta efter vi sett vilket strul det kan bli vid dödsfall om man har barn och bara är sambos.

Det kändes som onödigt att strula i onödan i en redan jobbig situation. Kan gälla enkla saker som tillgång till bankonton och liknande.

Det finns väl inget direkt värde i tex våra bilar (kanske 100 000 sammanlagt). Men varför krångla till det.

Så vi tyckte att eventuella fördelar översteg eventuella nackdelar. Nackdelarna skulle vara vid tex en separation att det då tar lite längre tid.
 
Senast ändrad:
Sv: Gifta sig?

Min sambo är tyvärr extremt negativ till giftermål, så de argumenten biter inte. Lite oklart varför bara :p
Kanske för att hans föräldrar har levt alla år som sambo.
 
Sv: Gifta sig?

Min sambo är tyvärr extremt negativ till giftermål, så de argumenten biter inte. Lite oklart varför bara :p
Kanske för att hans föräldrar har levt alla år som sambo.

Det beror nog lite på vad man har upplevt... En god vän dog mycket hastigt och oväntat och hans sambo stod själv med deras barn. Helt plötsligt ägde 2 åringen huset, bilen och ett halvt företag. Och alla dessa problem hur de skulle lösa det mitt i all sorg fick alla deras vänner att allvarligt fundera på varför de inte hade gift sig. Barnet får en överförmyndare som bestämmer vad som får och inte får göras och där har man som förälder inte så lätt att få vara med och bestämma.

Det är som sagt väldigt svårt att kunna skriva papper som täcker upp det skydd man behöver om man skulle bli ensamstående. Min föräldrar hade inte heller tänkt gifta sig men när de köpte hus ihop så övertalade deras jurist dem. De gifte sig borgerligt och talade om för sina vänner på inflyttningsfesten som redan innan var planerad.
 
Sv: Gifta sig?

Det där är min mardröm! Vårt barn är arvtagare till något som är värt pengar (dock tredje i led) om han nu skulle få ärva allt nu skulle det kunna säljas.
Jag försöker få iväg oss till jurist, men vet inte hur jag ska hitta en som fungerar på magrare kassa.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Relationer Jag vill bara veta OM nån har gått genom nånting som var så extremt jobbigt så ni inte trodde att ni skulle klara det men att ni ändå...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 594
Senast: Gunnar
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 275
Senast: Gunnar
·
Relationer Bakgrund: Tillsammans 12 år Gifta 9 år Två barn (4 år + 16 mån) Hus Vi har sedan några år tillbaka (4-5 år) haft mycket konflikter och...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 371
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp