Giftiga Lupiner i hösilage

Plantan

Trådstartare
Hur farligt är det med Lupiner I fodret? Har hittat en del stjälkar och frökapslar av lupiner i hösilaget. Vilka mängder ska en häst äta innan de reagerar eller blir dåliga av det? Jag har en matglad Nordsvensk, och jag är inte så säker på att han skulle sortera ut nåt som inte är bra att äta...

Jag kan inte kasta hela balen, då jag bara hyr stallplats. Bör man byta den, även om det inte är några större mängder av Lupiner?
 

Bifogade filer

  • 20220314_204539.jpg
    20220314_204539.jpg
    413,1 KB · Visningar: 59
Har haft lupiner i hö en gång och även den mest matglada hästen sorterade noggrant. Tror Lupiner smakar päckel. Får de i sig någon enstaka tar de nog inte heller någon skada av det. Lupinen är inte supergiftig.
SVA klassar den enligt
"Giftig växt Giftig vid konsumtion i stora mängder eller under lång tid."
Plocka bort så mycket du kan för hand och resten tror jag hästen ratar självmant.
 
Hästar är olika, har haft mer än en som kunde knapra i sig lupiner. Tack och lov inte haft så mycket av dem att det vart farligt för hästen, och de blev snabbt utrotade…

Som sagt behövs det större mängder. Jag hade sorterat bort de jag såg i hösilaget, men inte varit nitisk på vartenda löv.
 
Jag hade nog varit mer bekymrad över näringsinnehållet i fodret om det är så mkt lupiner i…
Bonden har så olika hö på olika lägdor. Vissa balar innehåller mycket ris av hallonbuskar, andra är höet jättetunnt, som silkestrådar, men det mesta är grovt, blött, brunt och trist. Ibland finns vitt mögel, det rensar vi bort. Ibland kommer nån fin bal som luktar gott och känns torr, men inte så ofta tyvärr... värdena måste skifta mycket, men det ser väldigt bra ut på papperet. Beror på vilken lägda som sagt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 123
Senast: mackan
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 463
Senast: AlmostEasy
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Sara75
·
Foder & Strö Hästen är tunn, på gränsen till mager. Hon står på lösdrift och de andra hästägarna vill bara ge 7 kg hö/dag (Islandshästar). Jag kan...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 260
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp