Giftigt med vitlök?

Filifjonkan_

Trådstartare
Okej, snackade just med en kompis som kommer från canada. Vi diskuterade vitlök och hur det påverkar hästar. Har ju hört att det håller flugor borta, men då sa hon att vitlök är giftigt för hästar och att dom kan få anemi av det... men vi ger ju pållarna vitlökspulver, är det giftigt då? Det kan det ju inte vara, man kan ju köpa det i vilken ridsportbutik som helst. Så jag är måttligt förvirrad här!:confused: :mad:
 
Sv: Giftigt med vitlök?

undersökningar har visat att stora mängder vitlök kan ge anemi (blodbrist), så små mängder är säkert inte heller jättebra att ge.
 
Sv: Giftigt med vitlök?

Visst hade vi en stor tråd uppe om detta för ett tag sedan?
Menar inte att det var fel att starta en ny, men där finns nog väldigt mycket info i den tråden.
 
Sv: Giftigt med vitlök?

ah okej... nej men jag tyckte bara det lät så mysko, ett litet sånt där mått vitlök varje kväll får pållarna, än har dom inte dött menar jag? :confused:
 
Sv: Giftigt med vitlök?

det är väl som med glukosamin som heller inte är bra att ge hela tiden.. jag ger min häst vitlök och har så gjort i 10 år hon har bra blodvärden
Togs inte för så längesedan

Så jag har bevis att det inte är farligt.. i rätt mängd.. jag ger vitlök för alla bra egenskaper löken innehar bra mot hosta, håller förkyldningar borta stärker imunförsvaret och håller fästingar och mygg borta!

jag tror säkert att vitlök är farligt i för stor mängd framförallt för magen starkt... men om hsäatr dör av de skulle vitlöken förbjudas i sverige!
 
Sv: Giftigt med vitlök?

Gazzan skrev:
det är väl som med glukosamin som heller inte är bra att ge hela tiden.. jag ger min häst vitlök och har så gjort i 10 år hon har bra blodvärden
Togs inte för så längesedan

Så jag har bevis att det inte är farligt.. i rätt mängd.. jag ger vitlök för alla bra egenskaper löken innehar bra mot hosta, håller förkyldningar borta stärker imunförsvaret och håller fästingar och mygg borta!

jag tror säkert att vitlök är farligt i för stor mängd framförallt för magen starkt... men om hsäatr dör av de skulle vitlöken förbjudas i sverige!

Undrar nu hur mkt vitlök man kan ge sin häst? min d-ponny får ca 2 klyftor som jag hackar i mindre bitar. Han har då blivit bättre med hosta och myggorna kommer inte iallafall. Är de en bra mängd eller kan ja ge mer eller mindre?
 
Sv: Giftigt med vitlök?

i hästägarens örtabok står det på dosering: 6-8 färska krossade vitlöksklyftor eller 15-30 gram rent vitlökspulver/dag (giva till stor häst)

jag har gett mina vitlök i mååånga år. sen början av -90 har den gamla ätit det, dom andra sen dom va föl. ingen har anemi. halvblodet och den gamla har stått på klinik för andra saker och där blivit "testade". dom studier som gav anemi, va ju på ENORMA mängder vitlök/dag. ingen "vettig" människa ger ju dom mängderna.

sen att det finns överkänsliga hästar är ju en annan sak. hade en ponny hemma som fick ben som ballonger av knappt 1/2 dl soja. men bara för att inte hon klarade soja är det ju likväl ett "bra" tillskott.
 
Sv: Giftigt med vitlök?

Det jag har läst i en artikel ur tidningen "hästen" är att det är just de med "små mängder" som är farligt.. Alltså att ge hästen små mängder vitlök under långa perioder. Finns en häst i stallet som reagerat oerhört kraftig på vitlök, och då inte på ett positivt sätt, så helt ofarligt är det nog inte.
 
Sv: Giftigt med vitlök?

det finns undersökningar som visar att även små mängder vitlök ger anemi på lång sikt.
Det kan säkert vara okej att ge hästen vitlök nån vecka om den är förkyld, men nån längre period skulle iaf inte jag proppa i vitlök i min häst. Det är dessutom onaturligt för hästar att äta vitlök, dom har känsliga magar och vitlöken är en stark ört.
Hästar är inte gjorda för att klara av så starka örter...
 
Sv: Giftigt med vitlök?

Den som har skrivit hästägarens örtabok har säkert inga som helst kunskaper om vitlökens(eller andra växters) negativa sidor.
PL
 
Sv: Giftigt med vitlök?

vitlök är en ört och vildhästarna förr strövade på stora områden och de åt säkert vitlök redan då. alla naturliga växter som hästarn inte ratar är ofarliga de vet själva om någonting är giftigt hur skulle de annars ha överlevt i så många tusen år, sen kan man ju diskutera mängden men ett som är säkert är att för mycket är aldrig bra, lagom är bäst.
 
Sv: Giftigt med vitlök?

Tro det om du vill men förgiftning med vildlök(samma ämne som vitlök) är ett problem på betande hästar i USA.
PL
 
Sv: Giftigt med vitlök?

Sigel skrev:
alla naturliga växter som hästarn inte ratar är ofarliga de vet själva om någonting är giftigt .


Min häst som åt bolmört hade nog inte läst den informationen då. HH
 
Sv: Giftigt med vitlök?

info i början på hästägarens örtabok:
all information i den här boken grundar sig på författarensegen, personliga erfarenhet av att använda örter till egna och andras hästar-alltid i samarbete med och under överinseende av veterinär....

veterinärmedicinsk granskning, orginalet:veterinär tim couzens
veterinärmedicinsk granskning, svensk utgåva:veterinär kicki gustavsson berger.

men men, var och en blir salig av sin tro....

(det finns faktiskt negativa saker omnämda, läs den får du se..)
 
Sv: Giftigt med vitlök?

Om man nu tycker att det är så viktigt att ge hästen saker som inte ingår i hästens foderkedja så kan man väl variera med rödbetor eller varför inte tonfisk. Marängswiss är kanske något man kan piffa upp havren med.?
 
Sv: Giftigt med vitlök?

Har de granskande veterinärerna ett vetenskapligt underlag vad beträffar effekter o bieffekter?
Du som tydligen har boken kan ju tala om för oss andra vad som står om negativa effekter av vitlök o andra lökväxter!
PL
 
Sv: Giftigt med vitlök?

så dumma inlägg är ju igentligen inte värda att svara på :cool:

snacka om sandlåde nivå.:devil:

hur mycket av det "foder" vi stoppar i våra hästar är hästens foderkedja? och allt annat dom får av olika anledningar ?????

det man gör det gör man ju för att man tror på det, och vad man tror på är ju upp till var och en...men vill du "piffa" upp havren med "marängswiss" så visst, det är ju ditt val......har väl inte direkt med vitlök att göra. min info. angående "hästägarens örtabok" va att det är "veterinärmedicinskt granskad" av nämda veterinärer....

jag dömer inte ut soya som fodermedel då jag har en häst i närheten som inte tål det, utan blir sjuk av det..eller alla andra fodermedel som jag vet att det finns hästar som är överkänsliga mot.:idea:
 
Sv: Giftigt med vitlök?

det har jag redan skrivit i en annan tråd om vitlök, som även du har skrivit inlägg i. du har ju fått namnen på dom veterinärer som gjort den veterinär medicinska granskningen..
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
39 739
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag ska precis kliva in i vuxenvärlden och mitt liv är redan helt förstört. Jag har inte klarat skolan då jag har grav social ångest...
Svar
9
· Visningar
1 256
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp