Wille

Trådstartare
Jag inventerade mina krukväxter innan jag fick hem mina katter. En växt kunde jag inte hitta i någon lista, varken för godkända växter eller giftiga växter. Det är min kaffeplanta. Den fanns inte ens med i en jättelista på utrikiska. Nu hänger den utom räckhåll för missarna men vore fint om den kunde ställas på fönsterbänken igen. Någon som vet om kaffeplantan är ok eller farlig?
 
Jag vet inte om själva plantan ens innehåller det, men koffein är giftigt för katter, så jag skulle hålla den långt ur räckhåll för säkerhets skull. Kanske du kan hänga upp den i någon fin ampel?
 
Jag vet inte om själva plantan ens innehåller det, men koffein är giftigt för katter, så jag skulle hålla den långt ur räckhåll för säkerhets skull. Kanske du kan hänga upp den i någon fin ampel?
Jo, den hänger i en ampel nu, men den gör sig inte bra där. Vill helst ha den på fönsterbänken. Så därför jag ställde frågan.
 
Jag inventerade mina krukväxter innan jag fick hem mina katter. En växt kunde jag inte hitta i någon lista, varken för godkända växter eller giftiga växter. Det är min kaffeplanta. Den fanns inte ens med i en jättelista på utrikiska. Nu hänger den utom räckhåll för missarna men vore fint om den kunde ställas på fönsterbänken igen. Någon som vet om kaffeplantan är ok eller farlig?
Här fanns i alla fall "coffee tree" med som giftig för katt, men det kanske inte är samma växt?

https://www.aspca.org/pet-care/animal-poison-control/cats-plant-list
 
Här fanns i alla fall "coffee tree" med som giftig för katt, men det kanske inte är samma växt?

https://www.aspca.org/pet-care/animal-poison-control/cats-plant-list
Det är inte samma. Det vetenskapliga namnet var något annat.
Enligt denna källan är kaffeträd (latinskt namn Coffea Arabica) vid förtäring giftig för hundar och katter: https://horticure.com/plant-care-guides/coffea-arabica
Ok, tack. Så surt att just den är giftig. Det är en vacker planta men den ser inte riktigt klok ut i ampel.
 
Du kanske kan ha blomman på en hög pedestal så katterna inte når den? :)
Tror inte jag törs det. Den ena är bra på att klättra. Idag hittade jag henne i fönstret på andra våningen, ovanför trappen. Där hade jag tänkt övervintra mina pelargoner. Så jag har fått tänka om.
20211003_132210.jpg
 
Tror inte jag törs det. Den ena är bra på att klättra. Idag hittade jag henne i fönstret på andra våningen, ovanför trappen. Där hade jag tänkt övervintra mina pelargoner. Så jag har fått tänka om. Visa bifogad fil 77671
Fast tanken är ju att blomkrukan ska ta upp hela pedestalens yta så det inte finns någon plats för katten att sitta på.

Katter tar sig gärna upp på tomma ytor, som fönster, garderober, osv. Men finns det ingen tom yta att sitta på är det ovanligt katterna tar sig dit ändå :)
 
Fast tanken är ju att blomkrukan ska ta upp hela pedestalens yta så det inte finns någon plats för katten att sitta på.

Katter tar sig gärna upp på tomma ytor, som fönster, garderober, osv. Men finns det ingen tom yta att sitta på är det ovanligt katterna tar sig dit ändå :)

Tala om det för Isis... det bara ramlar saker när hon går (studsar, hoppar) fram... :cautious:
 
Fast tanken är ju att blomkrukan ska ta upp hela pedestalens yta så det inte finns någon plats för katten att sitta på.

Katter tar sig gärna upp på tomma ytor, som fönster, garderober, osv. Men finns det ingen tom yta att sitta på är det ovanligt katterna tar sig dit ändå :)
Tänker att de kan lyckas riva ner blomman och/eller pedistalen. En del katter är ju förbaskat klumpiga.
 
Katter tar sig gärna upp på tomma ytor, som fönster, garderober, osv. Men finns det ingen tom yta att sitta på är det ovanligt katterna tar sig dit ändå :)

Finns det ingen tom yta så skapar de sig en på ett eller annat sätt. :cool: Jag har pinfullt med krukor i de flesta fönster men nog har herr katt ändå lyckats klämma sig in på det lilla utrymme som funnits när han känt för det. Att inget åkt i golvet är ren och skär tur, för han är både klantig och ganska stor.

Med det sagt, så har jag också erfarenheten att de fort visar vilka fönster som är bäst för spaning, så det är mitt förslag till TS - låt dem ha något eller några som är helt tomma och tillåtna att vara i, så är det inte säkert att de känner något behov av att hoppa upp i de andra. Jag har ett på nedervåningen och ett uppe och det verkar räcka för min. I annat fall så hade jag siktat på ordentligt tunga krukor och endast ogiftiga plantor på de platser som är lovligast för katterna.

Det kanske också kan funka att improvisera 'drivhus', typ ställa in de mest riskabla växterna i något annat, större ljuslykta eller liknande? Då kan de nog, förutsatt att botten är nertyngd ordentligt så de inte går att putta ner, stå på ordinarie plats men är instängda så att katterna inte kan ta sig ett bett.
 
Fast tanken är ju att blomkrukan ska ta upp hela pedestalens yta så det inte finns någon plats för katten att sitta på.

Katter tar sig gärna upp på tomma ytor, som fönster, garderober, osv. Men finns det ingen tom yta att sitta på är det ovanligt katterna tar sig dit ändå :)

Min katt hade nog råkat välta piedestalen. Inte med vilje men bara i farten eller om han ville undersöka (läs: äta) plantan.
 
Tala om det för Isis... det bara ramlar saker när hon går (studsar, hoppar) fram... :cautious:
Beror såklart på katten, men jag känner inte TS katter. För 2 av mina skulle en pedestal funka utan problem :)

Tänker att de kan lyckas riva ner blomman och/eller pedistalen. En del katter är ju förbaskat klumpiga.
Beror såklart på individen, jag har sett katter klättra upp i ampel också.

Min katt hade nog råkat välta piedestalen. Inte med vilje men bara i farten eller om han ville undersöka (läs: äta) plantan.
Och min ena katt skulle utan problem ta sig upp i en ampel, så där skulle inte giftiga växter vara kattsäkra. Allt beror på individen, jag gav bara ett förslag till TS som kanske kan funka beroende på hur hennes katter är :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 308
Tjatter Eftersom spontananmälningar och påtryckningar börjat trilla in. :rofl::love: Här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har...
67 68 69
Svar
1 378
· Visningar
75 575
Senast: Klara
·
Tjatter Då var det dags för årets upplaga av Secret Santa! Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom reglerna en...
66 67 68
Svar
1 345
· Visningar
69 836
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 740
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp