Giftorättsgods och enskild egendom?

Sv: Giftorättsgods och enskild egendom?

Nu äger sambons pappa och farbror, men om alla tre trillar av pinn är det vår son som ärver.
Dock är han minderårig vilket kan leda till problem.

Ska väl tillägga att farbrodern är utan barn så finns inga direkta arvingar där. Men de lever nog mellan 50-30 år till:p
 
Senast ändrad:
Sv: Giftorättsgods och enskild egendom?

Klarar den andra parten inte av att lösa detta så går ju gården till försäljning. i vilket fall så går X skadelös.
Och jag är ganska så säker på att ifall ts man vill ha gården som enskild egendom, så försöker han också så långt det går se till så att den inte behöver säljas i framtiden. Nu behöver du verklighetsförankras. Du har inte bara med ekonomi att göra här, utan massor med känslor och affektionsvärden.
 
Sv: Giftorättsgods och enskild egendom?

Och jag är ganska så säker på att ifall ts man vill ha gården som enskild egendom, så försöker han också så långt det går se till så att den inte behöver säljas i framtiden. Nu behöver du verklighetsförankras. Du har inte bara med ekonomi att göra här, utan massor med känslor och affektionsvärden.

Precis. Den gården lär inte säljas för att skaka fram pengar till ett ex. Exet lär får strida länge för att få något ur en släktgård som inte ägaren vill sälja.
TS, lyssna på råden i tråden! Stå inte för lån om du inte står som ägare!

Dessutom undrar jag liksom några andra varför din lön slussas över till h ans konto? Varför inte lika gärna hans till ditt? Hur får du pengar till det du vill göra, måste du redovisa eller be om pengar? Hur blir din ekonomi vid en separation? Tror du att han kommer plocka ut hälften av era tillgångar från kontot och ge dig om du lämnar honom?
Detta låter inte bra alls.
 
Sv: Giftorättsgods och enskild egendom?

Det är givetvis helt okej att ha gemensam ekonomi, men ärligt talat, har du kontroll på ekonomin? Okej om du sätter in alla dina pengar på hans konto, men har du tillgång till hans konto? Hur funkar det ifall du vill köpa någonting, frågar du honom då? Är det han som har kontrollen på alla era gemensamma pengar? Varför vill du inte ha makten över din egna ekonomi??

För mig känns det helt otänkbart att jag skulle stå för halva lånen och halva investeringen ifall jag inte hade tillgång till halva vid en skilsmässa eller eventuellt dödsfall. Att han ens tror att du ska stoppa in halva summan, men gå därifrån utan att kräva tillbaka pengarna, för att han inte har råd att köpa ut dig känns ju helt absurt!! Hur kan man ens tänka så?? Hur lång tid hade det tagit att bygga upp din ekonomi efter en sådan sjuk grej??


Vill han ha gården som enskild egendom får man pröjsa gården och dess renovering själv. Har han inte råd med det får han kompromissa med att låta dig vara ägare till halva gården. Vill han inte det är gården inget alternativ för er.

Håller med.

Men även om nu mannen tar lån och pröjsar helt själv och man har gemensam ekonomi så kommer man som sambo ändå att betala hälften av alla renoveringar, investeringar och lån i verkligheten. Visst, mannen står på lånen och på pappret betalar han dem, men med gemensam ekonomi har han inga egna pengar. Har han egna pengar så är det ingen gemensam ekonomi, utan han skjuter bara till en del av sin egen ekonomi. Kör man efter principen "tar du ut 10 000 från kontot för privata grejer får jag också ta ut 10 000". Var går gränsen mellan bostadskostnader och renoveringar och investeringar i gården? Kommer man någonsin komma överens och inte känna sig skinnad vid en skilsmässa från ett sånt här upplägg - oberoende av vilken sida man står.

TS:
Jag förstår att han vill försäkra sig om att släktgården stannar i släkten. Men han måste också förstå att det inte är rimligt att du ska stå för halva ekonomiska risken, halva arbetet, halva insatsen tidsmässigt och halva belastningen rent psykiskt men helt utan egen ekonomisk säkerhet. Du ska alltså ge honom flera miljoner, medveten om att han inte kan ge tillbaka dem om ni går skilda vägar och det enda du kan förlita dig på är att er kärlek är evig och övervinner alla hinder som en nedgången släktgård kan föra med sig (släktgårdar är alltid lite infekterat om det finns släkt kvar)?

I din sits skulle jag ta kontakt med en advokat som tillvaratar dina intressen i affären så att du inte råkar illa ut. Som någon annan skrev - 49% andel i gården och 49% andel av lånen, känns som det minsta jag skulle kräva annars skulle jag inte gå med på köpet utan välja ett annat boende. Om man nu inte med avtalsjoga av en duktig advokat på annat sätt kan ge mig en ekonomisk säkerhet jag kan leva med utan att bli bitter.

Skulle sambon välja att köpa släktgården själv även om jag drar mig ur skulle jag vilja ha min del av vad nuvarande fastighet säljs för och inte skriva mig på några lån. Är nu släktgården helt nedgången skulle jag dessutom köpa eget boende och ha helt separerad ekonomi för att undvika "kvinnofällan" där man får stå för alla mjuka utgifter för att mannen ska ha råd att lägga sina pengar på gården. För att sen stå helt barskrapad vid skilsmässa då allt som är hans är hans, allt som är gemensamt ska delas på och allt som är mitt har försvunnit till mat, resor, tandläkarbesök för barnen och verkstadsnotor för bilen.

Mer romantisk än så är inte jag.

(Gud vad jag är glad att jag och min sambo inte har några släktklenoder med stora värden eller i behov av större insatser)
 
Sv: Giftorättsgods och enskild egendom?

Och jag är ganska så säker på att ifall ts man vill ha gården som enskild egendom, så försöker han också så långt det går se till så att den inte behöver säljas i framtiden. Nu behöver du verklighetsförankras. Du har inte bara med ekonomi att göra här, utan massor med känslor och affektionsvärden.

Naturligtvis.
Men när man gör de ekonomiska avtalen så är det bara skrivna affärsmässiga avtal som gäller.

Men det går ju inte att frånse från det faktum att två inkomster underlättar vid renoveringar o nyinvesteringar.
Och då ska dessa investeringar noteras och säkras för en framtida ev. separation.

Jag säger ju inte att gården ska säljas.

Bara det att hennes pengar som investeras ska ha samma rättigheter som lånade pengar. DVS säkerhet i fastigheten.
Vid en ev. separation så får han lösa in dessa säkerheter.
Då har han tre alternativ:
eget kapital
Lånat kapital
likvidera tillgångarna i fastigheten.

För mig är det en självklarhet att om min sambo investerar i min gård så ska hon naturligtvis ha motsvarande del i fastigheten.
 
Sv: Giftorättsgods och enskild egendom?

Precis. Den gården lär inte säljas för att skaka fram pengar till ett ex. Exet lär får strida länge för att få något ur en släktgård som inte ägaren vill sälja.
TS, lyssna på råden i tråden! Stå inte för lån om du inte står som ägare!

Dessutom undrar jag liksom några andra varför din lön slussas över till h ans konto? Varför inte lika gärna hans till ditt? Hur får du pengar till det du vill göra, måste du redovisa eller be om pengar? Hur blir din ekonomi vid en separation? Tror du att han kommer plocka ut hälften av era tillgångar från kontot och ge dig om du lämnar honom?
Detta låter inte bra alls.
Det är ju därför jag säger att investeringen ska ske på affärsmässiga grunder, inte känslomässiga.

han lånar 1 mille av henne, mot en inteckning i fastigheten, det är väl inte så svårt.
och ur den snaran kan han inte krypa ur utan att pynta.
alt 2 är ar att hon skrivs in som ägare av en % av fastigheten motsvarande det kapital hon investerar/lån hon övertar.

då blir han skyldig att lösa ut henne, kan han det inte går gården ut på marknaden. oavsett vad han vill.
 
Sv: Giftorättsgods och enskild egendom?

Där måste man ju även tänka på hur det blir om han dör. Utan testamenten (som ju går att ändra) så går ju gården tillbaka till hans släkt. Korsvist ägt livskydd där hon betalar premien är nödvändigt.
 
Sv: Giftorättsgods och enskild egendom?

Där måste man ju även tänka på hur det blir om han dör. Utan testamenten (som ju går att ändra) så går ju gården tillbaka till hans släkt. Korsvist ägt livskydd där hon betalar premien är nödvändigt.

javisst, men det påverkas ju inte av att hon de fakto äger en del av fastigheten.

det är ju därför det är så viktigt att inte blint o i kärleksyra fatta dessa beslut utan rationellt o affärsmässigt:crazy:
 
Sv: Giftorättsgods och enskild egendom?

Vi har inga barn. :)
Arvsrätt är en sak.
Att släkten agerar för att behålla gården inom släkten en annan
och att en Investor skyddar sin investering en tredje.

det var en stor statsman som sade: vill man ha fred så ska man förbereda för krig.

och det gäller här med, genom att ha klara papper så slipper man osäkerhet och beroendeförhållanden vilket på sikt bäddar för bra förhållande mellan parterna.
 
Sv: Giftorättsgods och enskild egendom?

Men 2 inkomster förmår att renovera snabbare, hålla en högre standard.

Det kan man ju lösa med en rimlig hyra för att få bo på gården.
Min sambo hjälpte ju mig med att rent handgripligen laga saker.
Det var ju hans bostad också, så om pannan var trasig så hade inte heller han värme och varmvatten.

Sedan så handlar det ju litet om vilka ekonomiska resurser som man har.
Vi har båda möjlighet att ha våra gårdar på egen hand var och en för sig.
Och det tror jag är viktigt om man inte har allt gemensamt.
 
Sv: Giftorättsgods och enskild egendom?

Det kan man ju lösa med en rimlig hyra för att få bo på gården.
Min sambo hjälpte ju mig med att rent handgripligen laga saker.
Det var ju hans bostad också, så om pannan var trasig så hade inte heller han värme och varmvatten.

Sedan så handlar det ju litet om vilka ekonomiska resurser som man har.
Vi har båda möjlighet att ha våra gårdar på egen hand var och en för sig.
Och det tror jag är viktigt om man inte har allt gemensamt.

Alla löser ju sakerna på det vis det passar dem.

Att betala en hyra är ok.

Men har hon en större summa pengar och med dessa löser in lån eller investerar i hans gård ska hon, som jag ser det ha både full säkerhet i form av inteckning i fastigheten eller ännu bättre delägarskap i fastigheten (registrerat) så att hon även får del av framtida värdeökningar.

För på det viset så kan han vid en ev separation inte smita från notan;)

Det framtvingar ju inte en försäljning.
I avtalet kan man ju reglera hur värdering ska ske och hur lån o inteckningar ska lösas.
Om sedan motparten inte accepterar detta då blir en försäljning den sista lösningen
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Åhh nu har jag tvivlat sedan vi flyttadehit. Vi flyttade till en gård i somras, vi hyr den av några känningar till sambon. Hans släkt är...
Svar
9
· Visningar
1 209
Senast: offsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den siarlösa ulvleken
  • Snorklingstråden
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp