Bukefalos 28 år!

Giftstruma

C

C_V_B

Är det någon som har erfarenhet av giftstruma? Vår katt har antagligen det och har varit rätt så dålig nu senaste veckan till och från. Hon har varit inne på djursjukhuset två omgångar och kom hem från den senaste omgången nu idag. Nu sist träffade mamma den bästa veterinären på djursjukhuset och hon frågade om det var fara för hennes liv, men han sa att han inte såg några som helst problem i att hon kunde leva ganska så länge till och må bra(hon är 14). Nu har hon varit hemma ett tag och hon är inte alls bra... :cry: :cry:
 
Sv: Giftstruma

Min gammelkatt Hanoo (16 år) fick strålbehandling mot struma förra sommaren, och är helt frisk och 7 år yngre nu :). Jag kan skriva mer om den behandligen senare.

På vilket sätt är hon dålig nu? Struma kan ge många olika bekymmer. Vad får hon för behandling?
 
Sv: Giftstruma

Min 19-åring har det. Äter medicin, 1 tablett varje morgon. Har hunnit med ett test efter att medicineringen började och då var alla värden okej. Jag tycker dock hon har tappat lite hull men å andra sidan kan ju det lika väl vara åldern.

Om drygt 14 dagar är det dags för besök nr 2. Pga hennes höga ålder går vi ungefär var 3 :e månad på koll i början och ser allt bra ut kommer det bli 2 ggr om året.
 
Sv: Giftstruma

Vi är ju inte 100 på att det är struma, men det är en del symtom som stämmer in. Hon går runt och vandrar mycket, jamar intensivt medans hon går runt, jättedåliga levervärden, tappat hull men äter mkt (har alltid varit lite smårund förut men nu är hon för smal) och är allmänt borta, det är liksom inte alls samma katt... Nu igår när hon kom hem efter att ha legat inne med dropp var hon hyfsat pigg om än lite frånvarande, men sedan började hon vandra runt runt och ville gömma sig i små skrymslen, sedan började hon andas jättehäftigt och blev jätteslö, kändes som om balanssinnet var lite rubbat också. Andades även så häftigt så att hon öppnade munnen, och sedan låg hon bara helt still och "sov" fast hon andades häftigt. Andningen blev bättre sen och hon blev lite piggare och tittade upp med huvudet och åt t o m en del mat. Nu i morse var hon ganska pigg igen och spann och gick runt m.m, även om hon fortfarande är lite frånvarande så mår hon relativt bra nu.

Just nu får hon kalium för att se om oron och det försvinner, sedan har vi även fått recept på betablockerare men det har vi inte satt in än (Vet trodde att hon ev hade kaliumbrist).

Vad skönt att det gick bra med din katt! Det är så jobbigt att se dom må så dåligt och bete sig så konstigt mot vad dom brukar :(
 
Sv: Giftstruma

Men har de inte tagit blodprov? Ett enkelt prov visar ju om det är struma och jag håller med symptomen låter som det. Precis så var min katt och det som är kvar nu är att hon är lite väl smal. För nu äter hon ju normalt igen men det hon tappade fattas än tyvärr.
 
Sv: Giftstruma

Katter med överfunktion i sköldkörteln (dva struma) brukar magra av trots kraftigt ökad aptit samt brukar vara hyperaktiva. Jag tycker det låter som om det är något annat fel på din katt, har ni kollat att njurarna är ok? Hon är i "rätt" ålder för att få njurproblem. Har blodprover tagits?
 
Sv: Giftstruma

Jo, dom har tagit massor med prover. Grejen är väl att ingen vet säkert vad det är som hon lider av, utan det känns mest som det är spekulationer och vi har testat lite olika saker.
 
Sv: Giftstruma

Ja, njurarna är kollade och dom är väl inte i toppen skick men vid ultraljudet kunde dom inte se ngn specifik skada men hon kunde ha en inflamation i njuren eller ngt liknande sa dom. Imorse var hon dock fortfarande ganska pigg men när jag kom hem från stallet vid 12 kanske så var hon jätteslö igen, och nu är hon jättedålig. :cry: Hon "hjässar" och kan inte gå ordentligt. Vi har pratat med vet och vi skulle avvakta lite men det verkar inte som om hon blir bättre... Vi ska antagligen åka in till vet nu och då är det nog avlivning som gäller... :cry::cry::cry: Älskade lilla katt :cry: Det känns tungt men det är inte kul att se henne må såhär dåligt... :cry::cry::cry:
 
Sv: Giftstruma

...och nu är hon borta :cry::cry::cry: R.I.P ... Fy vad jag kommer sakna henne :cry::cry:

Tack för alla svar, nu slipper hon i alla fall lida mer...
 
Sv: Giftstruma

Katter med överfunktion i sköldkörteln (dva struma) brukar magra av trots kraftigt ökad aptit samt brukar vara hyperaktiva. Jag tycker det låter som om det är något annat fel på din katt, har ni kollat att njurarna är ok? Hon är i "rätt" ålder för att få njurproblem. Har blodprover tagits?

Fast det stämmer inte alltid. "Min" vet har haft flera fall av katter med andra symptom. Min egen blev varken mager eller hyperaktiv, han gick ner något i kondition och blev snarare mindre aktiv. Struman upptäcktes efter att han matvägrat och fått kassa levervärden. Enligt henne är det förmodligen många äldre katter som går med obehandlad struma för att man inte ser de typiska symptomen, och sedan går andra organ sönder till sist.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 597
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Idag känner jag mig så otillräcklig. Otillräcklig på jobbet, som fru, som mamma och mest av allt som matte. Det känns som om jag skulle...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 627
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
519
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Jag har en gammal hund som fått diagnos artros i höfterna. Hon fick sin första spruta Librela för några dagar sen. Symtomen är att hon...
2
Svar
38
· Visningar
3 507
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp