Gigantisk järnek

Tilly_85

Trådstartare
Var å kolla på ett hus idag som hade en riktig baddare av en järnek i trädgården.

Blev nyfiken, för det jag hade för mig att dom är giftiga, så googlade upp lite. Kom över denna informationen på Wikipedia,

" Vegetativ förökning kan ske genom att grenar som berör marken kan slå rot. Även utlöpare kan förekomma, och så till den grad att det kan bildas riktiga buskgrottor kring moderträdet."

Någon som vet, vad är buskgrottor? :confused:
 
Var å kolla på ett hus idag som hade en riktig baddare av en järnek i trädgården.

Blev nyfiken, för det jag hade för mig att dom är giftiga, så googlade upp lite. Kom över denna informationen på Wikipedia,

" Vegetativ förökning kan ske genom att grenar som berör marken kan slå rot. Även utlöpare kan förekomma, och så till den grad att det kan bildas riktiga buskgrottor kring moderträdet."

Någon som vet, vad är buskgrottor? :confused:
Grenarna som slår rot växer ju uppåt först och böjer sig sedan nedåt. Det blir en båge och många bågar gör en tunnel. En grotta
 
Var å kolla på ett hus idag som hade en riktig baddare av en järnek i trädgården.
oj! Var hittar man en sådan järnek - Skåne? Järnek tycker jag brukar höra till de växter som man önskar sig men som bara är att glömma, i alla fall norr om Hallandsåsen.
 
oj! Var hittar man en sådan järnek - Skåne? Järnek tycker jag brukar höra till de växter som man önskar sig men som bara är att glömma, i alla fall norr om Hallandsåsen.

Det var nytt för mig. Jag vet inte mycket om järnek mer än att det i vårt bostadsområde (Stockholm) finns i var och varannan trädgård och ingen verkar vilja ha den. Det var den första växten vi gjorde oss av med.
 
Det var nytt för mig. Jag vet inte mycket om järnek mer än att det i vårt bostadsområde (Stockholm) finns i var och varannan trädgård och ingen verkar vilja ha den. Det var den första växten vi gjorde oss av med.
oj! Jag bor också i Stockholmsområdet och skulle inte kunna drömma om att plantera en. Kan inte minnas att jag har sett en heller. Kan tänka mig att det skulle funka i milt läge på Mälaröarna kanske. Är du säker på att det är järnek och inte mahonia?

edit: googlade och fann ett det finns en hybrid som heter blå järnek (och kanske fler) som är härdig ganska långt upp i landet.
 
Senast ändrad:
oj! Jag bor också i Stockholmsområdet och skulle inte kunna drömma om att plantera en. Kan inte minnas att jag har sett en heller. Kan tänka mig att det skulle funka i milt läge på Mälaröarna kanske. Är du säker på att det är järnek och inte mahonia?

edit: googlade och fann ett det finns en hybrid som heter blå järnek (och kanske fler) som är härdig ganska långt upp i landet.

Helt säker på att det är järnek. Har bara sett små exemplar, kanske bra att förtydliga.

Den vi hade växte utmed huset. Med tanke på att den finns i flera trädgårdar tror jag den funnits här ett bra tag och spridit sig med tiden.
 
Det var nytt för mig. Jag vet inte mycket om järnek mer än att det i vårt bostadsområde (Stockholm) finns i var och varannan trädgård och ingen verkar vilja ha den. Det var den första växten vi gjorde oss av med.
Då är det antaglilgen Mahonia du haft.
Den fanns här också (zon IV) och jag utrotade den omedelbums.

Järnek klarar väl zon I och kanske kanske zon II
 
Då är det antaglilgen Mahonia du haft.
Den fanns här också (zon IV) och jag utrotade den omedelbums.

Järnek klarar väl zon I och kanske kanske zon II

Jag bor i zon II, nära Mälaren. Är väl inte omöjligt att det är Mahonia (jag är ingen expert på järnek) men har konsulterat ett flertal som bedömt det som järnek. Nu är den borta, tack och lov.
 
Knapplån

Mahonia

mahonia.jpg
 
mahonia2.jpg


När jag flyttade till Södermalm i Örebro, var mahonian bara fyra små pinnar, för två år sedan täckte den 2/3 av min uteplats. När jag kom hem från sjukhus efter 2.5 månad, hade bostadsbolaget tagit bort den och gett mig en "ny" fin uteplats. Jag hoppas ingen mahoniapinne gömt sig nånstans... :p
 
Ja de där känner jag igen. Har tänkt att det är något annat, men nu blir jag osäker. Får gå och snoka hos grannarna. Den där är ju ruggigt ful. Hade tagit bort den oavsett art alltså. :D
Mahonia är en eländig växt. Ful, taggig och sprider sig överallt. :cautious: De jag köpte gamla huset av hade satt den vid fasaden, och jag lyckades aldrig helt bli av med den. Nästan sugen på att testa napalm, men det skulle antagligen sluta med att jag inte hade något hus kvar och mahonian ba' "who-HOO, massa nytt utrymme att växa på! :bump:"
 
Visa bifogad fil 50626

När jag flyttade till Södermalm i Örebro, var mahonian bara fyra små pinnar, för två år sedan täckte den 2/3 av min uteplats. När jag kom hem från sjukhus efter 2.5 månad, hade bostadsbolaget tagit bort den och gett mig en "ny" fin uteplats. Jag hoppas ingen mahoniapinne gömt sig nånstans... :p
Ja de där känner jag igen. Har tänkt att det är något annat, men nu blir jag osäker. Får gå och snoka hos grannarna. Den där är ju ruggigt ful. Hade tagit bort den oavsett art alltså. :D

Där är den nästan överblommad, på försommaren är den vacker om den vårdas och perfekt för fjärilar, bin och andra pollinatörer till blommor frukt, bär och grönsaker och sen kommer blåa bär (järnekens bär är röda) och mahonians bär, går att göra saft, gelé och sylt av om jag inte missminner mig. Men bären i sig att äta direkt är suuuuuuuuuuura! ;)
 
oj! Var hittar man en sådan järnek - Skåne? Järnek tycker jag brukar höra till de växter som man önskar sig men som bara är att glömma, i alla fall norr om Hallandsåsen.

Detta var i Norge, osäker på zon men tror vi är i ca samma breddgrad som Stockholm. Men nu blev jag osäker, kanske det var en Mahonia den med? 🤷‍♀️ Visste inte det fanns andra trädgårdsväxter med liknande utseende :) men den var jättestor, trodde först det var ett litet träd ^^
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp