Gillar du eller ogillar du att laga mat och baka? Varför?

Kan tänka mig att det är jätteolika. Jag hade ofta tänkt att det kan vara lite varannan generation över det. Dvs om mamma eller pappa regerar i köket med järnhand så blir personen en kunnig och kuvad burkmatsätare som släpper in sina barn i köket och slänger till dem lite tips och med glädje äter vad som helst så att barnen blir intresserade av att laga mat själva :D

Nej! här är receptet, man ska följa receptet, nu gör vi exakt som det står. Skulle aldrig rört en slev under de omständigheterna, oerhört stressande.
Jag har föräldrar som är ointresserade av matlagning. Vardagsmiddagen hemma var något storkok som tinades upp från frysen. Tror jag har fått en livsdos av fryst mat, och kan idag inte med att äta kalops, köttsoppa och annat som serverades ofta hemma.

Det var som en uppenbarelse när jag blev äldre och insåg att jag kan få vilken mat som helst, bara jag lär mig laga den. Lagar oftast mat efter recept (undrar ofta över de som säger att de aldrig använder recept - har de all världens recept i huvudet då?), om jag inte är trött, då improviserar jag nåt enkelt utan recept.

Har lärt mig laga mat från recept. Är inte så mycket för galna experiment i köket, utan mer att jag hittar nån ingrediens i affären, och sen googlar jag upp nåt gott man kan laga med den.

Bakar gör jag sällan, och då bara enkla saker typ äppelkaka. Känns ovärt med kakor etc eftersom det är så onyttigt, och det blir så mycket när man bakar. Så massa jobb, och sen borde man ändå inte äta det.

Bröd bakar jag gärna, när jag har tid. Mamma bakade ofta bröd när jag var liten, så det har jag faktiskt lärt mig hemifrån, hur en jästdeg ska vara. Bakar oftast på känn - 25 g jäst, en halvliter vätska, och mjöl/gryn/whatever tills det blir lagom.
 
Jag gillar matlagning. Nästan alltid. Från att planera, köpa råvaror och förbereda, slutlaga, duka och servera. Finns så mycket intressant att lära sig, uppleva och smaka på. Rogivande, avslappnande och meditativt oftast.

Högt prioriterat intresse som tar mycket tid.

Gillar att baka också, men inte med samma omfattning och intresse riktigt. Delvis beroende på att jag äter extremt lite sötsaker själv och inte finner samma längtan efter den delen av smakskalorna.

Jag har nästan alltid olika projekt på gång med nya idéer med förberedelser och planeringar i förväg. Finns alltid 3-4 goda intressanta rätter i pipen så aldrig några problem med ”vad ska vi äta”?

Favoritbutiker är delikatessbutiker av olika sort som har roliga sortiment av ätbara saker.
 
Mitt sämsta är att hitta på vad som ska ätas till vardags, inspirationen till detta är låg.

Om vi har gäster är det mycket roligare eller om det är en födelsedagsmiddag som ska lagas. Jag är duktig på att laga mat och föredrar min mat framför sambons, så det är mest jag som lagar mat.

Min pappa var väldigt duktig i köket och min mamma inte långt efter. Vad det gäller bakning så pysslade min mormor mest med kakor och mamma med saker i långpanna.
Sen har jag jobbat i restaurang och där fått en känsla för proportioner, där lagade vi nog inget efter recept.
 
Jag är för övrigt glad över att jag har en partner med obefintligt intresse för matlagning. Skulle vara jobbigt att behöva fightas om att få utöva sitt intresse. Men glad över att mitt intresse till ganska stor del finns hos barnen. Glädje över mat är en ganska stor källa till tillfredsställelse, som inte är så svårfångad eller dyr som mycket annat man kan vilja ha.
 
Jag gillar att laga mat och baka men det måste vara i en vettig miljö. Jag blir skogstokig om alla köksytor är belamrade med sjuttioelva grejer som man måste plocka bort och sen städa bort dammet som samlats pga för mycket prylar. Sen måste man ju plocka tillbaka allt igen. Då orkar jag inte, då äter jag hellre macka och yoghurt eller typ godis.
Vill även ha vettig ugn och spis. Den ska inte bete sig lynnigt och värma ojämnt och vara omöjlig att lita på.
Jag vill inte heller vara stressad eller vrålhungrig när jag lagar mat.

Växt upp i ett sådant hem, men har ofta drömt om kul grejer att baka eller laga.
Nu har jag flyttat till eget och köket är soprent på grejer och framför allt rent, det är i princip bara att kliva in och köra på. Spisen är sprillans ny och fantastisk. Investerade i en köksassistent, och nu är det kul igen. Från att bara äta mackor jämt äter jag nu massa "riktig" mat. Jag stal farmors recept i somras, hennes egna som jag vuxit upp med att äta och är jättetaggad på att börja testa alla olika fantastiska rätter. :)
Jag lär väl aldrig få till samma smak som farmor, hon hade ju någon form av magiska matlagnings gener, men jag kan ju försöka.

Däremot kan jag tycka att det är skönt då och då, när man kommer hem slut från jobbet och inte har ork för mat eller så, att bara köra macka. Så jag lär inte sluta med det. :p
 
Jag tycker det är jättetråkigt. Vill hellre lägga min tid på annat.
Ogillar allt hushållsarbete. Nödvändigt ont hela grejen.

Äter gärna god mat men orkar inte engagera mig själv något extra. Bakar gör jag aldrig.
Samma här. Det är inte det att jag inte kan laga mat, jag tycker mest att det är tråkigt. Ett par år körde jag och exekt med Linas matkasse för att tvinga oss att laga nya maträtter men kvalitén på kassarna sjönk rejält när vi bytte till vegetarisk kasse vilket gjorde att vi aldrig brydde oss om att sätta igång igen efter något uppehålle vi gjorde på grund av resa.

Nu bor jag själv igen och äter ensam typ fyra dagar i veckan och kör microrätter till lunch. Det är aptråkigt att lägga pengar på mat, laga mat och äta ensam. Så jag har nu i veckan på allvar funderat på att jag inte ska börja med nån måltidsersättning istället som HUEL bara för att slippa behöva laga mat dom där dagarna jag verkligen inte har lust. Provade en sån idag och med en näve jordgubbar mixat i gick det ju ned, 1 minuts fix med stavmixer känns ungefär lagom matlagning.

Hade jag haft råd hade jag ätit alla måltider på restaurang. Jag tycker om god mat, bara inte att laga den.
 
Samma här. Det är inte det att jag inte kan laga mat, jag tycker mest att det är tråkigt. Ett par år körde jag och exekt med Linas matkasse för att tvinga oss att laga nya maträtter men kvalitén på kassarna sjönk rejält när vi bytte till vegetarisk kasse vilket gjorde att vi aldrig brydde oss om att sätta igång igen efter något uppehålle vi gjorde på grund av resa.

Nu bor jag själv igen och äter ensam typ fyra dagar i veckan och kör microrätter till lunch. Det är aptråkigt att lägga pengar på mat, laga mat och äta ensam. Så jag har nu i veckan på allvar funderat på att jag inte ska börja med nån måltidsersättning istället som HUEL bara för att slippa behöva laga mat dom där dagarna jag verkligen inte har lust. Provade en sån idag och med en näve jordgubbar mixat i gick det ju ned, 1 minuts fix med stavmixer känns ungefär lagom matlagning.

Hade jag haft råd hade jag ätit alla måltider på restaurang. Jag tycker om god mat, bara inte att laga den.
Min mamma är duktig på att laga mat och pulvermos visste jag inte ens vad det var för något innan jag började skolan. Bonusmamman likaså och hon gjorde egen saft, bakade allt bröd från grunden, mixade egen musli osv.

Farsan var däremot en katastrof. När han skiljde sig från bonusmamma tror jag att den enda rätten han kunde laga var potatisklyftor i ugn och steka fläskotletter och gröna ärtor...
 
Jag hatade att laga mat förr pga att jag aldrig kände mig hungrig och att äta var ett nödvändigt ont som inte intresserade mig. Håller numera på att lära mig laga mat och tycker det faktiskt kan vara riktigt trevligt, även om jag knappast är talangfull i köket. :)
 
Man kan ju låta bli att prata om sina ickematvanor i en tråd som handlar om just mat och matlagning, tänker jag!

Själv älskar jag att laga mat egentligen, jag tar mig bara sällan tiden - dessutom är det dessvärre rätt dyrt att laga kul mat som singelhushåll. Är en sådan där typ som sällan använder recept men som liksom lyckas ändå. :D
Mamma är jätteduktig på att laga mat och brorsan likaså, men mitt intresse vaknade rätt sent. Baka har jag aldrig gillat, mest för att det är så bökigt och mycket väntetid tror jag.
 
Jag hatar verkligen matlagning. Baka kan vara kul någon gång ibland, typ 2-3 ggr om året.

Så fort någon börjar prata om recept får jag panik och tänker för mig själv "TYST!!" Vet inte varför jag har sådan aversion mot det. Kanske för att jag i tidigare förhållande har förväntats ordna maten ?

Precis som någon annan nämnt i tråden hade jag mycket väl kunnat leva helt på mackor. Enkelt och gott, snabbt och smidigt.
 
Jag gillar matlagning. Nästan alltid. Från att planera, köpa råvaror och förbereda, slutlaga, duka och servera. Finns så mycket intressant att lära sig, uppleva och smaka på. Rogivande, avslappnande och meditativt oftast.

Högt prioriterat intresse som tar mycket tid.

Gillar att baka också, men inte med samma omfattning och intresse riktigt. Delvis beroende på att jag äter extremt lite sötsaker själv och inte finner samma längtan efter den delen av smakskalorna.

Jag har nästan alltid olika projekt på gång med nya idéer med förberedelser och planeringar i förväg. Finns alltid 3-4 goda intressanta rätter i pipen så aldrig några problem med ”vad ska vi äta”?

Favoritbutiker är delikatessbutiker av olika sort som har roliga sortiment av ätbara saker.
I det här inlägget låter du precis som min pappa! :laugh: (no offence)
 
Jag gillar att laga mat och baka men det måste vara i en vettig miljö. Jag blir skogstokig om alla köksytor är belamrade med sjuttioelva grejer som man måste plocka bort och sen städa bort dammet som samlats pga för mycket prylar. Sen måste man ju plocka tillbaka allt igen. Då orkar jag inte, då äter jag hellre macka och yoghurt eller typ godis.
Vill även ha vettig ugn och spis. Den ska inte bete sig lynnigt och värma ojämnt och vara omöjlig att lita på.
Jag vill inte heller vara stressad eller vrålhungrig när jag lagar mat.

Växt upp i ett sådant hem, men har ofta drömt om kul grejer att baka eller laga.
Nu har jag flyttat till eget och köket är soprent på grejer och framför allt rent, det är i princip bara att kliva in och köra på. Spisen är sprillans ny och fantastisk. Investerade i en köksassistent, och nu är det kul igen. Från att bara äta mackor jämt äter jag nu massa "riktig" mat. Jag stal farmors recept i somras, hennes egna som jag vuxit upp med att äta och är jättetaggad på att börja testa alla olika fantastiska rätter. :)
Jag lär väl aldrig få till samma smak som farmor, hon hade ju någon form av magiska matlagnings gener, men jag kan ju försöka.

Däremot kan jag tycka att det är skönt då och då, när man kommer hem slut från jobbet och inte har ork för mat eller så, att bara köra macka. Så jag lär inte sluta med det. :p
Ja alltså jag älskar att laga mat - men jag älskar också att äta havregrynsgröt till middag ibland!
 
Jag gillar matlagning och är helt hyffsad på det. Går både på recept och utifrån eget huvud. Sen blir det en hel del helfabrikat också till vardags då jag bor själv och inte alltid ha inspirationen att komma på vad jag ska äta.

Baka gör jag i stort sett aldrig. Har nog inget emot det egentligen och de fåtal gånger jag gjort det så har resultaten ändå blivit ok. Men jag prioriterar annat.
 

Liknande trådar

Mat Följer ett program där man kommer hem till privatpersoner som gör en 3-rätters meny. Det programmet finns i Sverige också i nästan samma...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
4 178
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 054
Senast: MML
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 344
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 043
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp