Gillar du eller ogillar du att laga mat och baka? Varför?

Jag älskar att laga mat och baka ibland och ibland har jag inte lust med det alls och då gör jag det inte heller. Då äter jag ur frysen istället.

Jag har ju en väldigt knepig barndom, jag fick aldrig vara i köket och vara med och laga mat eller baka utan det är något jag har lärt mig på egen hand. Min mamma ansåg att en bra kvinna lagade mat och bakade så det gjorde hon men tyvärr inte så bra. Jag blev vegetarian som tioåring och den vegetariska maten på 80-talet var typ en gurkbit eller en halv tomat. Hej ätstörningar!
 
Gillar och gillar. Jag måste. Har en sjukdom som kräver att jag har koll på vad jag får i mig och inte får i mig. Måste laga allt från grunden oavsett vad jag tycker om det.
Tycker det är tråkigt att laga mat ensam och alltid äta ensam. Men min nya specialkost är heller inte så rolig att bjuda på.

Baka är kul om andra vill ha. Kan ju inte äta nåt av spannmål eller socker och då det är ju ingen vits att baka...:D
 
Jag gillar matlagning. Nästan alltid. Från att planera, köpa råvaror och förbereda, slutlaga, duka och servera. Finns så mycket intressant att lära sig, uppleva och smaka på. Rogivande, avslappnande och meditativt oftast.

Högt prioriterat intresse som tar mycket tid.

Gillar att baka också, men inte med samma omfattning och intresse riktigt. Delvis beroende på att jag äter extremt lite sötsaker själv och inte finner samma längtan efter den delen av smakskalorna.

Jag har nästan alltid olika projekt på gång med nya idéer med förberedelser och planeringar i förväg. Finns alltid 3-4 goda intressanta rätter i pipen så aldrig några problem med ”vad ska vi äta”?

Favoritbutiker är delikatessbutiker av olika sort som har roliga sortiment av ätbara saker.
Jag tror jag förstår precis hur du menar egentligen.

Jag gillar inte att laga mat. Det är vad jag brukar säga. Jag är uppvuxen med en mamma och en pappa som båda två var bra på matlagning, mamma bakade också när vi var små. Själv minns jag hur svårt det var att få till maten så den blev sådär riktigt god som den borde bli. Jag var inte helt intresserad, det var motigt och trååååkigt. Jag flyttade hemifrån när jag var 17 så kanske ligger svaret delvis där.

Men så gifte jag mig och där vaknade ett intresse till, även om det alltid sög att det var jag som hamnade vid spisen, så kunde jag försöka på ett helt annat sätt, lyckades mer och maten blev uppskattad. Där och då kunde jag känna att det var kul, rogivande och avslappnande. Men så dog han och kvar fanns mina tre kräsna barn vars högsta önskan under vissa år var att äta makaroner och korv till middag.

Jag tror att det som är superbra på att döda lusten till att laga mat, lusten att äta och lusten att planera för mat, är just att göra tråkig mat till någon som inte har vett att uppskatta riktigt god mat.
 
Jag är för övrigt glad över att jag har en partner med obefintligt intresse för matlagning. Skulle vara jobbigt att behöva fightas om att få utöva sitt intresse. Men glad över att mitt intresse till ganska stor del finns hos barnen. Glädje över mat är en ganska stor källa till tillfredsställelse, som inte är så svårfångad eller dyr som mycket annat man kan vilja ha.

Både jag och särbon gillar och är duktiga på att laga mat... :cautious: :laugh:
 
Jag tycker inte om att laga mat, det blir helt enkelt för stökigt och rörigt. Däremot gillar jag att städa, eftersom det då blir ordning och reda 😅

Tur jag har en man och en son som tycker om att laga mat, så jag slipper svälta. Och att de inte tycker om att städa, så jag har något att göra 😁
 
Jag har föräldrar som är ointresserade av matlagning. Vardagsmiddagen hemma var något storkok som tinades upp från frysen. Tror jag har fått en livsdos av fryst mat, och kan idag inte med att äta kalops, köttsoppa och annat som serverades ofta hemma.

Det var som en uppenbarelse när jag blev äldre och insåg att jag kan få vilken mat som helst, bara jag lär mig laga den. Lagar oftast mat efter recept (undrar ofta över de som säger att de aldrig använder recept - har de all världens recept i huvudet då?), om jag inte är trött, då improviserar jag nåt enkelt utan recept.

Har lärt mig laga mat från recept. Är inte så mycket för galna experiment i köket, utan mer att jag hittar nån ingrediens i affären, och sen googlar jag upp nåt gott man kan laga med den.

Bakar gör jag sällan, och då bara enkla saker typ äppelkaka. Känns ovärt med kakor etc eftersom det är så onyttigt, och det blir så mycket när man bakar. Så massa jobb, och sen borde man ändå inte äta det.

Bröd bakar jag gärna, när jag har tid. Mamma bakade ofta bröd när jag var liten, så det har jag faktiskt lärt mig hemifrån, hur en jästdeg ska vara. Bakar oftast på känn - 25 g jäst, en halvliter vätska, och mjöl/gryn/whatever tills det blir lagom.
Nej, jag sa ju att jag inte gillar recept, men jag brukar ta ett recept första gångerna jag gör någonting sedan lyckas jag alltid avvika från det till slut och försöker komma ihåg det sedan.

Men sedan gillar jag inte heller att laga komplicerad mat och lagar inte mat så ofta (eftersom det finns andra som gör det). För att slänga in en kyckling i ugnen och steka grönsaker och koka ris till behöver jag ju inget recept. Likaså för att sjuda en fisk och göra ngt liknande, eller för att slänga in en fisk med lite grädde och kryddor i ugnen eller för att steka grönsaker och kött och ha ris till, eller för att göra en soppa på en fryst grönsak. Eller för korvstroganoff eller för köttfärssås och sådant. Men en god kycklinggryta med curry kan behöva recept, och självklart Boeuf Bourguignon o Coq au vin minns sällan alla kryddorna och mängderna så det blir bättre med.

Så mitt sätt när jag tänker vardagsmat är mer att jag hittar några ingredienser i affären eller trädgården och slänger dem i en stekpanna eller i ugnen och har ris till. Festmat är läs recept, lägg allt i grytan/ugnen och vänta (japp jag får kritik för att jag sällan tänker på sås och sallad. det enda som är värre än att äta iskalla salladsblad med iskalla tomater från kylen med strösslad fryst majs över är att tvingas tillverka den av någon husmor innan ett kalas. När det gäller ett paket X med smak Y vält över grönsakerna vill jag varken eller :D)

(För att baka annat än paj behöver jag dock recept, vanligen, jag kan utan men föredrar med. Eller jag bakar oftast bröd utan recept för jag är lat, men det blir bättre med.)
 
Senast ändrad:
Här i huset är det jag som bakar och gör efterrätter, och maken som lagar återstående 99,9% av all mat.

Jag gillar att baka och har hittat knep som funkar då jag måste baka glutenfritt (vilket kan vara lite av en utmaning åtminstone vad gäller matbröd och sådant som måste jäsa). Det är även jag som gör sylt och lägger in gurka och dylikt.

Däremot är jag HELT ointresserad av matlagning och det är väl en av anledningarna till att det inte blir speciellt bra när jag väl gör det. :) Maken är inte bara jätteduktig utan lite mer av en finsmakare, och det jag lagar blir helt enkelt inte lika gott. Jag har några "paradrätter" som jag fortfarande gör utan att han känner att han vill vara med och krydda, men annars är det han som sköter allt sånt. När han är borta kan jag experimentera lite, ofta med sådant han inte är så förtjust i men som JAG gillar.

Han säger att jag är både tacksam och hopplös att mata eftersom jag äter allt och tycker att allt smakar bra. Ingen konstruktiv kritik från mitt håll, haha. :D
 
Ser mat som nödvändigt ont, Inte ett dugg intresserad och har många gånger önskat att det fanns ett piller man kunde ta istället. Skippar gärna ett eller flera mål per dag. Jag kan uppskatta för mig god mat, lagad av andra, men har svårt att hitta något ätbart om jag kollar på en meny för en fin restaurang.
Min pappa och min bror, älskar att laga mat som inte är vardagsmat.

Jag bakade mycket när jag var yngre, ofta tillsammans med någon av mina föräldrar. Numera med småbarn och så mycket annat som måste göras, känns det mest stressande att baka och stressen har nog på ett sätt dödat intresset.
 
Jag gillar att laga mat men inte alltid. Tycker det är lite frustrerande när man måste laga varje dag och det är inte heller superkul att laga samma köttfärssås eller panerade fisk för femtioelfte gången i rad. Men jag älskar att laga mat på helger, och att testa nya recept! Så jag önskar att jag hade lite mer i tid i livet att lägga på detta. Men timmen man är hemma mellan jobb och träning och kokar upp en pasta, nja, inte superinspirerande.
 
Jag avskyr att laga mat då det är så mycket arbete runt omkring som att handla maten,laga maten, diska, städa undan,slänga sopor osv. Men jag försöker ändå att laga lättlagad mat som pasta med tomatsås där jag slänger i spenat och ost tex eller potatis i ugn sådant som kräver lite arbete men ändå ger hyfsat nyttig mat.
Bakat har jag inte gjort sen jag gjorde chokladbollar och scones under skoltiden men jag hade verkligen önskat att jag hade intresse för det. Jag älskar god mat och nybakat men antar att jag är lat.
 
Älskar att laga mat! Älskar att baka!

Hatar att planera mat i vardagen...
Hade man bara behövt äta två gånger i veckan hade jag lagat brakmiddagar varje gång, men nu tycker jag det liksom urholkas över att halva dygnet går åt till att fundera över hur man ska lösa nästa mål.
Jag har en kompis som redan när han äter ett mål börjar fundera på nästa mål mat. :D Devisen är "det är alltid bra att vara förberedd".
 
Jag tror att det som är superbra på att döda lusten till att laga mat, lusten att äta och lusten att planera för mat, är just att göra tråkig mat till någon som inte har vett att uppskatta riktigt god mat.
Definitivt! Mamma har lärt mig laga mat/baka genom att entusiastiskt sätta i sig vad jag än tog mig för i köket, så länge hon slapp laga det (hon kan äta de mest märkliga saker som jag tillrett), samtidigt som hon alltid haft koll på hur man gör och har kunnat ge bra råd om man frågat. (ok hon gnällde lite över stöket sedan om man bakat iofs). Vi har gjort likadant med min man, han lagade inte mat när vi blev ihop, men om jag kunde bidra med hur om det behövdes så.
 
Jag älskar att laga mat, nästan alltid. Framför allt när jag har tid, ork och allt som behövs finns hemma. Kan också uppskatta att laga vardagsmat och hitta på något gott av det som råkar finnas i kyl och frys. Jag tänker ofta på mat, surfar recept, följer matkonton på instagram och ja, det är ett stort intresse helt enkelt. Sen är det såklart inte så inspirerande när hungern är stor och nåt måste på bordet snabbt och det finns typ ingenting att laga nåt gott av, men det händer sällan.

Jag tycker det är kul att baka också men det blir ganska sällan och då mest för att dottern vill göra det, eller till något kalas. Vi har sällan fikabröd hemma till vardags. Matbröd är också kul, det bakar jag i perioder när jag får något ryck (ofta på hösten), inget avancerat alls, men har upptäckt nattjästa degar och älskar hur smidigt det är.
 
Nej, jag sa ju att jag inte gillar recept, men jag brukar ta ett recept första gångerna jag gör någonting sedan lyckas jag alltid avvika från det till slut och försöker komma ihåg det sedan.

Men sedan gillar jag inte heller att laga komplicerad mat och lagar inte mat så ofta (eftersom det finns andra som gör det). För att slänga in en kyckling i ugnen och steka grönsaker och koka ris till behöver jag ju inget recept. Likaså för att sjuda en fisk och göra ngt liknande, eller för att slänga in en fisk med lite grädde och kryddor i ugnen eller för att steka grönsaker och kött och ha ris till, eller för att göra en soppa på en fryst grönsak. Eller för korvstroganoff eller för köttfärssås och sådant. Men en god kycklinggryta med curry kan behöva recept, och självklart Boeuf Bourguignon o Coq au vin minns sällan alla kryddorna och mängderna så det blir bättre med.

Så mitt sätt när jag tänker vardagsmat är mer att jag hittar några ingredienser i affären eller trädgården och slänger dem i en stekpanna eller i ugnen och har ris till. Festmat är läs recept, lägg allt i grytan/ugnen och vänta (japp jag får kritik för att jag sällan tänker på sås och sallad. det enda som är värre än att äta iskalla salladsblad med iskalla tomater från kylen med strösslad fryst majs över är att tvingas tillverka den av någon husmor innan ett kalas. När det gäller ett paket X med smak Y vält över grönsakerna vill jag varken eller :D)

(För att baka annat än paj behöver jag dock recept, vanligen, jag kan utan men föredrar med. Eller jag bakar oftast bröd utan recept för jag är lat, men det blir bättre med.)
Då förstår jag - enkel vardagsmat av typen ”stek upp lite saker och häll över pasta” behöver inte jag heller recept till. Även om jag ofta receptgooglar ändå för inspiration. Typ: ”Jag har ett kålhuvud, vad ska jag göra av det?”.
 
Då förstår jag - enkel vardagsmat av typen ”stek upp lite saker och häll över pasta” behöver inte jag heller recept till. Även om jag ofta receptgooglar ändå för inspiration. Typ: ”Jag har ett kålhuvud, vad ska jag göra av det?”.
Ja sådant gör jag också ibland, och om jag hittar något kul kan jag jämföra flera recept för att se vad de är överens om och inte. Som typ squashostkaka som jag inte visste fanns innan någon nämnde det.
 
Jag älskar att laga mat, nästan alltid. Framför allt när jag har tid, ork och allt som behövs finns hemma. Kan också uppskatta att laga vardagsmat och hitta på något gott av det som råkar finnas i kyl och frys. Jag tänker ofta på mat, surfar recept, följer matkonton på instagram och ja, det är ett stort intresse helt enkelt. Sen är det såklart inte så inspirerande när hungern är stor och nåt måste på bordet snabbt och det finns typ ingenting att laga nåt gott av, men det händer sällan.

Jag tycker det är kul att baka också men det blir ganska sällan och då mest för att dottern vill göra det, eller till något kalas. Vi har sällan fikabröd hemma till vardags. Matbröd är också kul, det bakar jag i perioder när jag får något ryck (ofta på hösten), inget avancerat alls, men har upptäckt nattjästa degar och älskar hur smidigt det är.
Precis, det är ett intresse. Typ det första jag tänker när jag vaknat efter att ha sorterat ut dag och rum och när den paniken lagt sig är mat det första jag tänker på. Inte för att jag nödvändightvis är panikhungrig, men för att lägga upp min dag, mitt liv. Det är en slags självstimulans att inventera möjligheter och inspiration. Jag följer ytterst sällan recept, det är möjligen när jag ska safta, sylta eller baka, men när det gäller mat är det nästan en dygnet-runt syssla att tänka på mat i olika former.

Jag bakar nästan alltid eget matbröd, det går på rutin. Nu är jag privilligerad som sällan eller aldrig har hektiska morgnar, men nattjäst bröd är ljuvligt att ta fram och sätta i ugnen vare sig jag kommer hem från nattjobbet eller vaknar i min säng framåt eftermiddagen 😍

En kollega gjorde en gbp-operation, och efter den tappade hon allt som helst matintresse. Blev aldrig hungrig, inte ens sugen på nåt. "Inte ens på ostbågar? 😳" frågade jag och nej inte ens det. För mig skulle halva mitt liv försvinna! Nu är jag inte ens överviktig så det är inget jag skulle behöva göra, men den sorg jag skulle känna att bli av med något så fundamentalt som kärleken till mat - det skulle nästan vara ofattbart för mig! Men, jag förstår att alla är vi olika, alla har inte samma fokus på mat.

(min instagram och tiktok-feed är fylld av typ 80% mat, resten hundar, hästar och samhällsinnehåll)
 

Liknande trådar

Mat Följer ett program där man kommer hem till privatpersoner som gör en 3-rätters meny. Det programmet finns i Sverige också i nästan samma...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
4 250
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 235
Senast: MML
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 799
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 202
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp