Gillar du eller ogillar du att laga mat och baka? Varför?

Baka tyckte jag mycket om tidigare. Meditativt och kreativt. Jag bakade massor. Men tappade det efter att jag en period (flera år) inte kunde äta ägg. Jag bakade äggfritt ändå, men intresset tog sig en törn. Nu bakar jag bara vid väl valda tillfällen.

Matlagning har jag aldrig någonsin gillat. Av någon anledning har jag aldrig sett det som lika meditativt som bakning, kanske för att misslyckade maträtter sällan är lika goda som misslyckade bakverk ;) Men det kan vara kul ibland, speciellt vid planeringsstadiet.

Jag föredrar att laga mat från ett nytt recept i princip varje gång jag lagar mat. Utöver det har jag ett par-några recept som jag återkommer till emellanåt. Det håller livet i min matlagning.
 
Jag älskar mat, både att laga och äta. Jag gillar liksom hela grejen från att välja ut råvarorna i butiken till att ställa fram den färdiga maten på bordet. Intresset finns i familjen, pappa är hobbykock och vi fick tidigt lära oss om olika ingredienser och rätter. Båda mina syskon på pappas sida är professionella kockar så när vi träffas allihop är det mat som är det givna temat. Även 5-åriga sonen visar intresse för mat och är väldigt nyfiken på nya smakupplevelser.

Baka däremot, det är jag både ointresserad av och riktigt dålig på.
 
Min mamma gillar inte att laga mat och det har hon i arv från sin mamma. Jag har ett ytterst ringa matlagningsintresse. Mammas syster lever på Dafgårds färdigmat så hon lagar aldrig mat. Ointresset för matlagning har gått i arv i flera generationer.

Maten när jag växte upp bestod av pasta bolognese, köttbullar, falukorv, kalops och pannkakor. Mammas favoritkrydda är vitpeppar. Jag har väldigt svårt för kalops. Mamma jobbade på sjukhuset så hon var sällan hemma så att vi kunde äta middag ihop. Det fanns inte mikrovågsugn på den tiden utan maten fick värmas på spisen.
 
Mat behöver ju vi alla ha i oss. Jag har funderat på varför det är så olika bland människor varför de gillar eller inte gillar att laga mat. Ifall det har något med uppväxten att göra, om föräldrarna gillade eller ogillade att laga mat och varför en del inte har ett intresse för det. Det här handlar inte om att någon är sämre än någon annan för att man gillar eller ogillar detta, jag är bara nyfiken på varför och om det kan ha något med ens bakgrund att göra.

Själv hade jag en pappa som älskade att laga mat och skulle velat bli kock. Hans familj hade dock inte mycket pengar och han hade många syskon så han började jobba som 15-åring och blev så småningom lastbilschaufför. Men på helgerna när jag var barn/ungdom så fick jag alltid vara med pappa i köket och laga mat. Det tror jag lade grunden för mitt eget matlagningsintresse. Min mamma älskade att baka och gjorde allt från bröd, bullar, kakor och efterrätter så det lärde jag mig av henne. Däremot så var hon ganska ointresserad av och inte så bra på matlagning så jag gjorde mat flera dagar i veckan till familjen från ganska tidig ålder. Min pappa hann aldrig hem och laga mat på veckodagarna så det var mamma som gjorde det och jag åt hellre mat som jag lagat än hon lagat.

Själv gillar jag att laga mat och att baka och jag tror absolut det intresset grundlades i barndomen för mig. Med pappa fick jag alltid vara med och experimentera i köket med kryddor, olika sätt att laga mat på m.m. och med mamma var jag alltid med och bakade och gjorde efterrätter.

Det har blivit lite sämre med matlagningen senaste året. När jag och min sambo har jobbat hemma båda två på grund av pandemin så har vi behövt utnyttja köket som en av våra arbetsplatser och då har vi jobbat relativt sent och det har inte varit så inspirerande att ställa sig och laga mat efteråt. Därför har det varit skönt att ha semester nu och jag har hittat tillbaka till glädjen i matlagningen igen. Ska försöka hålla i detta lite bättre nu när jag börjar jobba nästa vecka igen.
Jag gillar att baka, men lagar bara mat av nödvändighet. Med fyra barn blev det en hel del vardagsmat under många år, min man lagade ofta på helgen, så när de flyttat hemifrån sa jag till maken att nu har jag gjort min andel, så nu får du laga mat om du vill ha lagad mat. Jag hade nöjt mig med omelett, macka eller nåt annat enkelt. Så han tog tag i detta, lite trevande i början, men nu tycker han det är kul och lagar i princip all mat hemma! Skönt 😊
 
Jag har alltid gillat att baka! Var inte stor då jag klarade det alldeles själv och då jag växte upp var det bara pappa som var lite för rund. Vi fyra barn fick minimal godispeng men kakor var ok. Nu väger jag mycket för mycket och därför bakar jag inte så ofta. När till och med mitt kära långjästa rågbröd med minst 50 % grovt rågmjöl i är farligt för vikten så är det inte kul! Men jag kan till ex baka fröknäcke, det innehåller inte så mycket kolhydrater. Matlagning är trevligt då jag får bjuda på mat, att laga mat åt bara sig själv är inte lika kul.
 
Jag gillar mat! Eller mer korrekt, jag gillar allt som jag kan äta :D
Surfar gärna runt efter nya recept att inspireras av även om det såklart finns en hel del återkommande favoriter. Dock spelar tidsåtgången in och jag försöker därför laga rejält mycket mat på lediga dagar så att vi på arbetsdagar kan värma rester.
Det finns två tjocka plastfickor med recept att laga framöver. En plastficka för matrecept och en för efterrätter och bakning.

Är uppvuxen med i princip samma system och eftersom vi var tre i familjen hade vi på helgen en matlagningsdag var. En fredag kväll, en lördag lunch och en söndag lunch. Det ger sedan ett urval inför kommande vecka. Mina föräldrar har dessutom tagit det ett steg längre och lägger även matlådor, på längre sikt, i frysen. Det finns sedan en lista på frysen med vilka sorters maträtter det finns att välja på.
Som barn hade vi ofta nya recept och "annorlunda" mat. Mina kompisar var nog inte alltid överens med den mat som serverades.
Inför fester gör mina föräldrar planering av mat och dryck i en särskild skrivbok. Där skrivs också gästerna in så att det blir variation för respektive gäst.
Mat är helt enkelt roligt och en källa till glädje. (Även om jag är uppvuxen med lagad mat varje helg är jag inte främmande för fryspizza, färdigrätter eller makaroner med stekta delikatessköttbullar :D Det har sin plats även det.)

Mina föräldrar gör alltid egen saft (fläder, vinbär, rabarber), gelé (svarta eller röda vinbär) och sylt (hallon, jordgubb, krusbär, plommon, rabarber). De plockar också svamp för att frysa in. Odlar, utöver frukt och bär, potatis, rödbetor, sallad, rädisor osv.
Vi hade alltid hembakat fikabröd och kakor i frysen. Matbröd bakades ibland men oftast köpt bröd. På helgen alltid nybakta frallor som en idrottsklubb levererade till dörrhandtaget.

Bakar gör jag gärna men helst inte matbröd eller bullar. Småkakor eller kakor i springform är mina favoriter. Provar gärna nya recept även där. (Till mina kollegors stora glädje ;) )

Förhoppningsvis har matglädjen spridit sig även till nästa generation :) Jag har iaf en unge som glatt äter i stort sett allt som ställs framför henne. Hennes kompisars föräldrar brukar påpeka att det är så trevligt att bjuda henne på mat eftersom hon äter allt och med god aptit.
Ungen ifråga brukar också få vara med och välja maträtter, peka ut saker i affären att köpa och såklart vara delaktig i matlagningen. När vi går ut och äter väljer hon absolut inte från barnmenyn och har inte gjort på ganska många år. Hon vill äta riktig mat! (Och köttet ska vara medium-rare ;) )
 
@LadyCovergirl vad härligt att ha fått med dig sån matglädje hemifrån och vilket avancerat system dina föräldrar har utvecklat! Låter fantastiskt med så mycket hemgjort också som dina föräldrar gör med gelé och saft o.s.v Sånt kunde jag önska att jag hade mer tid till. Fantastiskt att du lyckats föra över matglädjen till din dotter med!
 

Liknande trådar

Mat Följer ett program där man kommer hem till privatpersoner som gör en 3-rätters meny. Det programmet finns i Sverige också i nästan samma...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
4 243
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 235
Senast: MML
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 784
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 200
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp