Gillar ni stanken av varm parmesanost?

Hur tycker du varm parmesanost luktar?

  • Usch! Äckligt!

    Röster: 17 34,0%
  • Doftar gott!

    Röster: 20 40,0%
  • Övrigt, varierar, luktar varken äckligt eller gott

    Röster: 13 26,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    50
Första gången jag upplevde parmesandoften var på restaurang i Köpenhamn. Jag var 15 och förstod inte hur en kunde ha något som luktade spya på maten. Idag kan jag tycka det är ok.
 
Jag har alltid haft svårt för lukten av ost generellt, men parmesan är en av de värre. :yuck:
Som Luff skrev så associerar jag det med spya. Uäck! Nu har jag inte ätit mjölkprodukter på över 10 år pga allergi och det har blivit värre. Det är som att kroppen reagerar på ostlukt och säger att det är giftigt för mig så det vill den inte vara i närheten av. 😁
 
Precis som andra före mig sagt så tycker jag det luktar spya. Det var min tanke innan jag ens öppnade tråden pga traumatiska matminnen. :D
 
Jag kommer aldrig glömma när vi hade beställt mat på ett (för en student) dyr och fancy smörrebrödsställe i Köpenhamn och min dåvarande inte fullt ut förstod innebörden av "stark dansk ost" trots att jag förvarnat. Han åt och jag försökte sitta i medvind av hans vidriga macka och försökte få i mig utsökta smörgås utan att få kväljningar när dunsterna från hans svävade förbi....
 
Luktar varm ost gott nånsin? 🤔

Smaken är viktigare än doften, det är väl inte mycket i matväg som smakar som det luktar innan tillredning? Inte ens surströmming smakar som det luktar.
 
Lukten är inte så kraftig tycker jag?inte så vanligt förekommande att man smälter den i de mängder det krävs för att skapa ordentlig lukt.
För mig luktar det gott, eftersom jag associerar lukten med den goda smaken.
Gorgonzola, havarti mfl däremot gillar jag inte lukten av *urk*. De ostarna upplever jag som att ha betydligt starkare lukt än parmesan.
 
Jag kan inte med parmesan, gorgonzola eller andra ostar som har samma, fräna kräklukt och tycker att det smakar illa också. Vill helst inte vara i samma rum som människor som äter det, även om jag kan behärska mig. Gillar verkligen smakrika ostar i övrigt men snacks som har ostsmak (ostbågar, chips med cheddar osv) är djävulens påfund :p
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har en spolspilta med infiltrationsbädd. Det rinner undan som det ska, inga problem, men stanken! Sommartid stinker det värst...
2
Svar
37
· Visningar
2 627
Senast: CaisaCax
·
  • Omröstning
Mat Tänkte köpa en Paradis idag men kollade på baksidan och såg ca 2 praliner som jag gillar, resten var konstiga smakblandningar. Nån hade...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 713
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Senaste tiden tycker jag att jag har börjat lukta illa så fort oavsett hur ofta jag duschar. Svettas inte mer men svetten luktar...
Svar
15
· Visningar
896
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 280
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp